| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei, lager en ny tråd for ikke å ødelegge tråden om salttyper.
En er jo hele tiden på søken etter nye måter å forbedre karet på. Noe jeg har lurt på lenge er om zeoreaktor kan bidra til å øke tilgangen på korallmat uten å kjøre hele zeoregimet? Om jeg har forstått rett så er hovedfunksjonen til zeoreaktor å produsere mat til korallene. Om så er tilfelle, kan denne reaktoren fungere uten å tilsette zeobak? Noen som har erfaring eller refleksjoner rundt dette?
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Etter som jeg har lest Tor,nei..
Dessuten er det å produsere "korallmat"les mulm..En av tingene den jo skal gjøre i systemet Det er vel like viktigt å få med seg dens evne til å forbygge fosfat/nittit problemer i systemet da vel? Og til dette trenger den litt godsaker for å fungere etter tiltenkt hensikt.. Kort forklart for de som ikke har satt seg inn i denne form for drifting: Del 1. det grunnleggende system: som består av komponenter som har til formål å minimere næringsinnholdet i vannet. (reaktor,zeovittsten,zeobak som er en microorganismeoppløsning,zeofood,som er en kombinasjon av for til bakterier og koraller,og til slutt zeostart som er rent bakteriefor. Dette sammen med kull, er det elementære i dette systemet,(kalt grunnleggende),som skal fordre en effektiv reduksjon av næringstoffer og vedlikeholdelse av vannparametere,så de er tett på de effektive parametere som korallene møter i deres naturlige habiat ute på revet,og dette uten å senke de målbare nivåer av mineraler som Ca/Mg/K+og Kh...(sitert fra brukermanualen til Zeovitt). Så dette henger sammen,for å få reaktoren til å fungere etter tiltenkt hensikt,og ved å frigjøre mulmen ved daglig"shaking",frigjøres belegget(mulmen) som dannes rundt stenene i reaktoren,og dette gir som nevnt mat til korallene dine ja.. Men.for å få dette til å fungere riktigt,tror jeg bestemt at du må påkoste deg alle produktene i den elementære delen ja Tore Del "2" handler jo mere direkte om korallene,og er ett helt annet kapittel,som strengt tatt ikke trenger å følges til punkt og prikke..(må selfølgeligt da erstattes av andre ting)
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Takk for svar Kunt-Arne
Hmmmm, datostemplingen på kjemieksamen min er godt utpå dato, men jeg er både en tviler og optemist av natur og ikke så glad i tilsetninger fra flasker som ikke lar seg måle annet enn på subjektivt grunnlag Detter er kanskje det som omtales som nivå en, men at jeg ikke er helt moden
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Både Ozon og UV er som må banne i kjerka,når det gjelder Zeo ja... Når det gjelder tilførsler av bac etc. til reaktoren.. Det står i "boken",at dette HELST bør tilføres/sprøytes inn rett i innsugsmunningen på reaktoren ja.. Og... helst mens reaktoren da går.. (den skal jo gå tre timer på/tre timer av hele døgnet igjennom.. Hvileperiodene bruker den til å bygge opp bakteriekultur/mulm rundt zeostenene igjen,og ved "shaking" frigjøres dette til displaytanken din.. (en kan kjøpe reaktorer som "shaker" automatiskt,slik som Vegard H i Bærum bruker,viss en ser det som ett ork å måtte dra håndtaket opp og ned 12-15 ganger ,en eller to ganger for dagen,he-he..) Kullet er i følge KZ egne utsagn med på å dra skadelige stoffer ut av vannet(binde de opp i kullet),samt for å få krystallklart vann i tanken=bedre lysgjennomslag.. En ser godt på karet,når en nettopp harskiftet kullet en gang i mnd,tro meg... Det er vel en sammenheng mellom alle de elimentære,og ikke bare bac,som bidrar,skulle en tro Tor. Ellers.. er vel Vegard H. den her i Norge anntar jeg som har mesterfaring med dette over tid da.. er tross alt selv bare som nybegynner å regne på dette,såsitter her med guiden i ene hånden,mens jeg prøver å svare deg etter beste evne nu..
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ja, en lærer best ved selv å være lærer
"Det står i "boken",at dette HELST bør tilføres/sprøytes inn rett i innsugsmunningen på reaktoren ja.." Da har jeg forstått litt om ikke annet da at zeobakc primært er til for reaktoren. Skal se saken an før jeg gjør noe i den retning Tor
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Her : Home - Korallen-Zucht.de (se i rubrikken på venstre siden)
kan man laste ned oppskrift og fremgangsmåte på dansk. Der er det presisert hvilke produkter som kan benyttes uavhengig av "hel"bruk av metoden. Som kjent synes jeg at denne metoden er både dyr , innviklet og risky , men det finnes jo endel folk som har suksess med denne (om en liker litt bleike koraller Og man kan jo ikke utelukke helt at ihvertfall enkelte produkter er verdt prisen allikevel ![]() skjønt omtrendt halvparten av igrediensene kan man droppe hvis man ikke kjøper den andre delen heller
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Moderator
|
N/P reducing pellets (solid vodka dosing) - Reef Central Online Community
Dette kan muligens være et alternativ? Jeg har ikke lest ferdig tråden, men det ser ut til at det virker. Ikke fullt like risky med tanke på lave næringsverdier vil jeg tro. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Dette var spennende stoff Thorhav. Dette ser ut til å være noe en bør kunne teste ut
|
|
|
#9 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Har jo ventet på ett noenlunde liktlydende innlegg fra deg Clown,ang. denne zeovitmetoden.. Det blir vel som med jenta.. enten liker du hun ,eller liker du hun ikke Har jo ett inntrykk av at enten er en åpen for nye ting,eller trekker en rullegardinen ned. Tror neppe det hadde hvert så mange fornøyde brukere,verden over,om dette bare var "bullshit" da,men er jo min mening om den saken. Kan jo snu litt på påstanden din,over,og si at en del av produktene OGSÅ kan brukes UTEN at en drifter zeovitt også da.. Kan f.eks. nevne:Amino Acid High Concentrate,Potasium iodine,Macro element solution,Stylo Pocci Glow.... Er ikke billigt nei,men flaskene varer jo en stund da,siden det bare er snakk om dråper pr. 100 liter vann vi snakker om,og ikke alt tilsette hver eneste dag.. Innviklet?..Tja.. nu er nu ikke jeg noen habil kjemikker da,men en akvarist med gjennomsnittlig forståelse for dette med stenkoraller i saltvann,og krav til de,burde kunne lese seg til det via brukermanual eller det som står på flaskene, mener jeg. Risky.. tror ikke det er verre en mye annet.. Det står som oftest OPP TIL f.eks,3 dråper pr.100 liter vann,og som mye annet,er det en fordel å begynne i det små,vente og se,og så evt. øke doseringen,viss behovet tilsier det.. Øving gjør mester,og etter rimelig kort tid,begynner en å komme inn i dette tror jeg. Om det er verdt prisen.. Spørs jo hvor dan en ser dette da.. Forstår ikke helt hvor du har det fra at dette skal være så ekstremt mye dyrere enn ,annet en pusher i ett akvarie med stenkoraller? En bruker dråper,,og de ferreste bruker hele spekteret,og er vel ikke gratis med strontium,salifert,tropic marin a og k elementer,jod heller? Det koster å ha stenkoraller i akvarie,ikke bare strømutgifter og lys.. Kansje alle burde gå over til "fish only" eller myk koraller,da en trenger midre sporstoffer... Er en Bubble King 300 skummer egentligt hvert prisen,når en tenker kostnader på plast og pumpe til den?.. noen kjøper jo disse også,og mener de er hvert alle pengene.. Noen har kar på 1000liter++,enda de hvet det er mye dyrere å drifte enn ett 160 liters kar..men noen mener også dette er hverdt prisen.. Også bleike koraller??. Hmm.. jeg personlig synes jo det er KNALL jeg,å kunne klare å få frem alle lekre farger bak zoantellene,men det er jo en smaksak selvsagt.. Synes bare vi som voksne mennesker må kunne akseptere at smaken er forskjellig,og noen liker fisk,andre er bitt av oppdrett,noen liker mykkoraller,og så er det altså noen som liker å holde på med stenkoraller.. Noen av disse igjen blir "trigget" på å få frem det lille "ekstra" av farger på disse,og synes ikke det er noe gale i dette nei. Synes vi skal akseptere andres løsninger/interesser,og om en velger den eller den metoden,for å nå frem til målet,så burde andre akseptere dette,uten å fremstå som en svovelpredikant på en driftsmetode,som det finnes masse beviser på at fungerer rundt i verden. Dette minner faktiskt om da Balling+ kom på markedet her.. Alle ihuga kalkreaktorfolk gikk til frontalangrep på ballingfolket,og nu når det har gått ett par år,og folk har begynt å se att dette også kan funke,så har det blitt stillere rundt den saken.. Som jeg har sagt før her inne.. det er flere veier til Rom,og være litt mer åpen for at det finnes fler sukserike måter å komme til målet på,enn den en kjører på selv.
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei Knut-Arne ,
jeg har da aldri sagt at metoden er bull shit Jeg har bare sagt at den er dyr , og dette er vel ikke så mye å diskutere når man bare ser på basis produktene som trenges for å kjøre på denne måten At den er innviklet ,er nå min mening om saken , folk kan jo gjøre seg opp sin mening selv ved å studere bruker-manualen At den er risky er fakta , siden de fleste koraller som viser pastellfarger balanserer på eksistens-grensen og har ikke mye å gå på (det er her den store paletten av "første hjelps " midler kommer inn i bildet) Dette lar seg og oppnå ved andre metoder , men en korall som mister farge er jo ofte det første tegn på at noe er galt...og det er ikke etter min smak nei. At mykkoraller ikke trenger like mye sporstoffer enn steinkoraller er forresten en myte.Ofte er det heller andre veien , da de gjerne vokser mye fortere og dermed også har et større forbruk om enn delvis av andre stoffer enn sps. Men om blandinger som f.eks. TM 's A+K elementer brukes , kan man droppe tilsetninger som strontium og jod ,da de allerede er inkludert der. Om de er nødvendig å tilsette i det hele tatt , er foreløpig også omstridt. Aminosyrer kan man kutte ut når man bruker det rette foret uten å fjerne allt fra vannet igjen øyeblikkelig Og det er noe som gjør metoden genialt ihvertfall for selgeren (og mindre interessant for meg), først må man bruke mye penger for å tømme vannet mest effektiv for næring , for å så handle i dyre dommer for å tilføre igjen...men jeg har stor respekt for folk som kjører denne metoden med suksess , da jeg ser på det som temmelig utfordrende , dyr og innsatskrevende ! Men jeg mener nå at man kan få fine kar(også med steinkoraller) med en langt mindre produktpalette , hvor både dyrene og akvaristen har litt større rom for svingninger uten at det blir kritisk rimelig kjappt ved mindre feiltrinn. Betyr det at jeg er ikke åpen for nye metoder (så ny er den da heller ikke ?), det må være lov å stille spørsmål hva og hvorfor jeg har bruk for eller om det finnes elementer som taler imot ? Ellers er jeg ingen tilhenger av firkantet bruk av noen "doktriner" , jeg bruker elementer fra flere driftsmetoder allt etter hva jeg har bruk for Produktene fra zeo - metoden som kan brukes på andre driftsmåter er jo forresten merket i brukermanualen , men de var da klart i fåtallet ... Ellers er jeg åpen for å diskutere det meste innen saltvann , det kan være en god måte å lære noe nytt
mvh Thomas Sist endret av clown; 5th January 2010 kl 01:09. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| bruk riktig dipp!!!! | alf-magne | Tropiske Koraller | 31 | 8th April 2007 22:10 |
| Bruk av varmepumpe/varmeveksler i akvariet | Frogfish | Lys, filtrering & annet utstyr | 6 | 5th December 2004 22:12 |