Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26th December 2009, 19:39   #1 (permalink)
Member

Medlem siden: Jan 2009
Sted: stavanger
Meldinger: 159
Standard overgang til reaktor

Har idag drift på et ca 600 liters system. Kjører balling+ og er veldig fornøyd med dette. Nå skal jeg gjøre dette om til et rovfisk kar og sette opp et nytt kar til sps på ca 1600 liter. Spørsmålet er da, hvordan gjør jeg overgangen fra balling til reaktor?

Hadde vært litt fint om noen kloker hoder kunne fortalt hva jeg trenger for å opprettholde like stabile verdier i det nye karet UTEN å bruke balling.
Budsjett på utstyr er mer eller mindre helt åpent (så lenge ingen kommer med diamant belagte pvc rør da :-) ). Tips til hva jeg trenger?

Regner med at det er 601s reaktor, men hva med limewasser? Forstår ingenting av dette :-)
Gammel 26th December 2009, 20:03   #2 (permalink)
Member

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Mandal
Meldinger: 108
Standard Sv: overgang til reaktor

Sånn i hui og hast:
Kalkreaktor kan tilføre store mengder Kalsium, men kan senke pH'en noe.
Kalkmikseren kan tilføre en del Kalsium, men kan heve pH'en noe.
Sammen er de dynamitt!! Begge tilfører Kalsium, og pH forblir stabil.
I tillegg vil man vel normalt kjøre kalkreaktoren med en computer, som har 2 pH prober. En som måler pH inne i reaktoren, og slipper inn mere eller mindre CO2 for å holde pH rundt - er det 6,4 som er ideelt inne i reaktoren mon tro?. Den andre proben måler pH i sumpen, og kan justere tilførselen av vann fra reaktoren slik at pH i sumpen og akvariet ikke tar av i noen retning.
Har ikke reaktor selv, så dette blir utfra det jeg har sett rundt om på nettet....
GauteG er offline   Svar med sitat
Gammel 28th December 2009, 14:11   #3 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Jeg kjører heller ikke reaktor elle mixer, men når jeg starter så vil jeg prøve dette oppsette (reaktor):
Co2 Flaske på en jernvare handel. 700.-
Regulator: 700.-
Ph controller/Co2 ventil fra Tunze: 3400.-
Til 1600L så er en 601 fra Deltec passende i starten. 4900.-

Det er sikkert mere aktuelt å vurdere mixer kombinert med reaktor når man passerer 1000L.
Personlig tror jeg reaktor allene vil fungere i starten.. da er det hvertfall mindre variabler ute å går slik at du lærer deg å kjenne reaktoren og hvordan den fungerer sammen med karet ditt.

Hvis jeg får komme innpå selve overgangen mellom disse 2 systemene(hvis jeg antar riktig), så kan du like godt fortsette med balling på 600Ls og heller dossere ned når 1600Ls er klart for innflytting av dyr og koraller.
1600Ls bør da ha vært i drift en liten stund slik at den er klar for alt som skal oppi og reaktoren kan du vel strenkt tatt starte når du ser behovet kommer. Er Ca nivået lavt fra første stund så får du deg litt øvelse på hvordan du hever Ca og hvordan dette påvirker Ph og Kh også.
Dette gjøres ved å regulere mengden ferdig oppløst medie(calsium/det som kommer ut fra reaktor.) Og for at mediet skal løses opp så må mengden Co2 reguleres.
Prøv deg frem

Gammel 28th December 2009, 18:34   #4 (permalink)
Senior Member

torae sin avatar

Sted: Trondheim
Meldinger: 411

Hei, jeg får snakke ut fra erfaringene og oppsettet jeg hadde fra 650l. I det karet var det stort sett bare SPS og noen få lps av rimelig størrelse. Kommer også til å bruke den samme konfigurasjonen på 800L som jeg nå har etter som koraller vokser til.

Jeg bruker både kalkmikser, KM 500S, reaktor, PF 601 samt tilførsel av magnesium og kalsiumklorid med doseringspumpe. I reaktoren bruker jeg en Ph probe, ikke påkrevd, men smart, og i sumpa en Ph probe. Dette er, ved siden av temp, det viktigste og enkleste å styre akvariet etter. Det er nå min mening.

Med Ph probe i reaktor utnyttes CO2 best mulig og en unngår å lage "melis" av reaktormediet. En Ph-probe i sump er viktig for å ha styring på kalkmikser. Kalkmikser fyller som kjent etter vann i sump når vann fordamper. Hvis fordampning blir stor i forhold til kalkvannet, som høyner pH, kan du risikere å få for høy pH i akvariet. Vannet i kalkmikser har en ca. verdi på 12.

Oppsettet jeg har for dette er to pumper i osmose reservoaret. Er pH under 8.4 pumpes vannet gjennom mikser. Er vannstanden lav i sump og pH er over 8.4 aktiveres den andre pumpa som kjører osmosevannet rett i sumpa.

Det er også slik at om pH går under 8.0 stenges CO2 til reaktor. Erfaring er at reaktoren bidrar med en stabil Kh og ikke så mye på kalsium. Om belastningen i karet blir stor kan det bli nødvendig med en "balling-lite" som går ut på å tilføre kalsium og magnesiumklorid. Ioneballansen er i praksis uproblematisk når en har flere kilder for magnesium og kalsium. I reaktoren tilfører jeg også magnesiumgranulat, ca. 10% av volumet.

Dette er kort fortalt min resept på stabil tilførsel av Mg, Ca og Kh.
Tor
torae er offline   Svar med sitat
Gammel 28th December 2009, 19:32   #5 (permalink)
Member

Medlem siden: Jan 2009
Sted: stavanger
Meldinger: 159

Sitat:
Opprinnelig postet av torae Vis post

Det er også slik at om pH går under 8.0 stenges CO2 til reaktor. Erfaring er at reaktoren bidrar med en stabil Kh og ikke så mye på kalsium. Om belastningen i karet blir stor kan det bli nødvendig med en "balling-lite" som går ut på å tilføre kalsium og magnesiumklorid. Ioneballansen er i praksis uproblematisk når en har flere kilder for magnesium og kalsium. I reaktoren tilfører jeg også magnesiumgranulat, ca. 10% av volumet.

Dette er kort fortalt min resept på stabil tilførsel av Mg, Ca og Kh.
Tor
Takker for svar men jeg ble noe forvirret her... Mener du at reaktoren ikke øker CA noe særlig? Da har jeg misforstått alt sammen ;-)
Gammel 28th December 2009, 21:20   #6 (permalink)
Member

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Mandal
Meldinger: 108

Sitat:
Opprinnelig postet av oddski Vis post
Takker for svar men jeg ble noe forvirret her... Mener du at reaktoren ikke øker CA noe særlig? Da har jeg misforstått alt sammen ;-)
Jeg også....
GauteG er offline   Svar med sitat
Gammel 28th December 2009, 22:19   #7 (permalink)
Senior Member

torae sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av GauteG Vis post
Jeg også....
Det er min erfaring ja. NB! jeg sa ikke at den ikke bidrar til kalsiumen, men ikke i den grad jeg forventet. Det er sikkert andre med reaktor her også som kan si noe om sine erfaringer.
Gammel 28th December 2009, 23:24   #8 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Sitat:
Jeg bruker både kalkmikser, KM 500S, reaktor, PF 601 samt tilførsel av magnesium og kalsiumklorid med doseringspumpe. I reaktoren bruker jeg en Ph probe, ikke påkrevd, men smart, og i sumpa en Ph probe. Dette er, ved siden av temp, det viktigste og enkleste å styre akvariet etter. Det er nå min mening.
Har du hatt noen problemer med å kalibrere proben i reaktoren med væsken som følgte med?

Sitat:
Hva ligger parameterene på computeren din på når det gjelder lukking og åpning av magnetventilen til Co2 hvis jeg får spørre
Og hva syntes du er passelig Kh for å opprettholde "riktig" Ph i systemet ditt Tor?

Gammel 28th December 2009, 23:53   #9 (permalink)
Senior Member

torae sin avatar

Hei Tage! Kalibrering har vært greit den. Har brukt en nedre referanseveske som jeg mener å huske var 4 og den øvre på pH 7. Proben i karet holt seg utrolig godt over tid. Proben i reaktoren driftet litt mer ved kontroll. Verdiene på kalibreringsveskene kan jeg sjekke ut i morgen, men det er Aquatronica sine standard kalibreringer som er brukt.

Computeren er stilt inn på 6.3 +- 0.1 24t/7.

Når det gjelder Kh så har jeg testet en del. Det som har fungert godt hos meg er en Kh mellom 8-9. Ser at verdien ofte ligger på 8.8.

Kjørte i en periode på 4 mnd. i våres med den italienske metoden med høye verdier: Mg 1500, Ca 480-500 og Kh på 10-11. Dette virket for meg, men krever litt ekstra oppfølging. Kommer til å prøve dette med det nye karet når det forhåpentlig vis er innkjørt etter 6-12 mnd.

Tidligere så målte jeg også redox, men den proben sviktet fort og er unødig kostbar i forhold til nytten synes jeg. Bruker ozon, men trenger ikke noe måling eller styring av den om en har kraftig skummer. Så p åredoxen at det skulle kraftig mye til på ozongeneratoren om en skulle heve verdiene over 400.
Gammel 29th December 2009, 14:04   #10 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av torae Vis post
Hei Tage! Kalibrering har vært greit den. Har brukt en nedre referanseveske som jeg mener å huske var 4 og den øvre på pH 7. Proben i karet holt seg utrolig godt over tid. Proben i reaktoren driftet litt mer ved kontroll. Verdiene på kalibreringsveskene kan jeg sjekke ut i morgen, men det er Aquatronica sine standard kalibreringer som er brukt.

Computeren er stilt inn på 6.3 +- 0.1 24t/7.

Når det gjelder Kh så har jeg testet en del. Det som har fungert godt hos meg er en Kh mellom 8-9. Ser at verdien ofte ligger på 8.8.

Kjørte i en periode på 4 mnd. i våres med den italienske metoden med høye verdier: Mg 1500, Ca 480-500 og Kh på 10-11. Dette virket for meg, men krever litt ekstra oppfølging. Kommer til å prøve dette med det nye karet når det forhåpentlig vis er innkjørt etter 6-12 mnd.

Tidligere så målte jeg også redox, men den proben sviktet fort og er unødig kostbar i forhold til nytten synes jeg. Bruker ozon, men trenger ikke noe måling eller styring av den om en har kraftig skummer. Så p åredoxen at det skulle kraftig mye til på ozongeneratoren om en skulle heve verdiene over 400.
Takk tor.. Det er greit med noen utgangs punkt når reaktor skal i hus.

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Torbjørns overgang fra ferskvann til 325 L saltvann Torhav Akvarie 600L eller mindre 23 18th January 2011 19:54
DIY fosfat reaktor SalTiE D.I.Y Gjør det selv 11 28th September 2009 21:37
Hvor kan jeg få kjøpt overgang slange/vannkran RO/DI? Patrick Ny til Hobbyen 3 27th November 2007 12:38
noen som har erfaring med DIY calsium reaktor?? alf-magne D.I.Y Gjør det selv 6 10th September 2005 09:42