Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10th October 2009, 23:57   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Jan 2009
Meldinger: 33
Standard Vortech MP10 eller Tunze Nanostream?

Hei!

Hva ville dere valgt som sirkulasjon i et 120 L kar?
1 stk. Vortech MP10 (1.880,-) eller
1 stk. Tunze Nanostream (724,-) + 2 stk. Tunze Mini Pump (2x116,-)?

Eller er det noe annet som blir en bedre løsning?

Mvh,
Tom-André
sailfish er offline   Svar med sitat
Gammel 11th October 2009, 00:49   #2 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
Standard Sv: Vortech MP10 eller Tunze Nanostream?

Tja.. eg har i ett 112liters knappe/skive nano kar satt inn det jeg hadde for hånden,der og da 2.stk.Tunze 45 streamere,og det ser jeg er en tanke for sterkt i dette oppsettet her da.
Ideelt burde jeg satt inn 2.stk.25 modeller tenker jeg..
men.. til ett stenkorallkar,tror jeg likevell jeg hadde beholdt disse 45,ene i karet,da guffe,kommer mer til sin rett der..
Gammel 11th October 2009, 01:18   #3 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Jan 2009
Meldinger: 33

Sitat:
Opprinnelig postet av Knut-Arne Berg Vis post
Tja.. eg har i ett 112liters knappe/skive nano kar satt inn det jeg hadde for hånden,der og da 2.stk.Tunze 45 streamere,og det ser jeg er en tanke for sterkt i dette oppsettet her da.
Ideelt burde jeg satt inn 2.stk.25 modeller tenker jeg..
men.. til ett stenkorallkar,tror jeg likevell jeg hadde beholdt disse 45,ene i karet,da guffe,kommer mer til sin rett der..
Ok, så du mener 1 stk. Tunze Nanostream 6025 blir for lite om jeg ønsker å holde både mykiser, SPS og LPS?

Hvis jeg må gå for 2 x Tunze Nanostream 6045 er jeg faktisk oppe i den summen 1 Vortech MP10 kommer på. Er ikke da Vortech MP10 et bedre valg da? Med tanke på bølger og sånn?
sailfish er offline   Svar med sitat
Gammel 11th October 2009, 08:21   #4 (permalink)
Senior Member

Sitat:
Opprinnelig postet av sailfish Vis post
Ok, så du mener 1 stk. Tunze Nanostream 6025 blir for lite om jeg ønsker å holde både mykiser, SPS og LPS?

Hvis jeg må gå for 2 x Tunze Nanostream 6045 er jeg faktisk oppe i den summen 1 Vortech MP10 kommer på. Er ikke da Vortech MP10 et bedre valg da? Med tanke på bølger og sånn?
For å svare helt ærligt Sailfish,så har jeg aldri selv hatt en Vortec,men har jo lest at de gir en bredere stråle og er regulerbare i forrhold til Tunzes i samme zizen før selfølgeligt ja.
En annen ting er jo at skal en få utnyttet dette med dimmingen av effekten,så må en vel da tenke på at på en slik mini Vortec,så har en vel ikke så mye effekt å gå på i det store å det hele her, slår det meg?
Men muligt det holder ,om du setter en billig liten pumpe bak steinen i karet ditt,så du får litt sirkulasjon bak der og får frem ditriussen,som legger seg bak der i dødsonene.
jeg har vel en rundt 15 kg stein i bakant,og rettet ene pumpen ned bak der,nettopp for å hndre dette,da steinen ellers bremser mye av sirkulasjonen en pumpe vil makte å gi.
den andre satte jeg forrholdsvis lavt,og rettet strålen skrått oppover.
Dette gir en jevn god sirkulasjon i hele karet her,og har ingen stillestående soner.
Dette kan jo være en fordel med tanke på at det først og fremst er i rolige soner en først får problemer med f.eks. zyanofilm og bunnslam.
I og med at jeg har en del skiveanemoner i det karet,hadde det sikkert med fordel kunne hvert brukt 25 istedet for 45 pumper i mitt lille kar,men plasserer en skivene litt fornuftigt i forrhold til sumpene,så går det ser jeg..
Knapper har jeg inntrykk av liker litt mer strøm,og du som tenker på mix av stenkoraller i tillegg,så mener jeg du hadde kommet best ut av det med to pumper,men det er nu min mening selvsagt.
Har du sump til dette oppsettet,så kan en kansje kompensere litt med å bruke en tanke kraftigere løftepumpe derfra,og lede returen bak "reefet" ditt,så sparer du å sette inn en pumpe der?
Kansje noe å tenke på,og får jo mer vannvolum/ryddigere oppsett,og jeg har laget til en 54 liters sump under mitt,hvor jeg har påmontert en Deltec mce 600,og fått plassert varmekolben der.
Gammel 11th October 2009, 13:01   #5 (permalink)
Senior Member

torae sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 411

Har eid en Vortech, fin om en orker during/summingen som er på enkelte av disse. På mine Tunzepumper har jeg skjært av "tuten" på utløpet slik at det blir en mye bredere strøm. Ulempen er om en ønsker en lang stråle, men det var det med pose og sekk da

Tor
torae er offline   Svar med sitat
Gammel 11th October 2009, 13:07   #6 (permalink)
Junior Member

O-man sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: Sandnes
Meldinger: 49

Er det mye during i de vortech pumpene? Jeg har også vurdert en MP10 pga computeren som følger med...

Har Tunze Nanostream nå da, og er veldig godt fornøyd med den.
O-man er offline   Svar med sitat
Gammel 11th October 2009, 19:22   #7 (permalink)
Senior Member

endy sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 323

er egentlig fornøyd med mine nanoer og. de suser og går og stopper aldri.
eneste jeg tenker på, er at i et slikt lite kar så sparer man masse plass inni karet med en vortech. vortech`en er jo knallstilig og da
endy er offline   Svar med sitat
Gammel 11th October 2009, 19:37   #8 (permalink)
Senior Member

He-he.. okay Endre
Må jo innrømme åpent her inne,at "sånn",har jeg jo ikke sett på pumper før..

Ser vel helst på pumper som ett "nødvendigt onde" jeg her hjemme..

Sist endret av Knut-Arne Berg; 11th October 2009 kl 19:39.
Knut-Arne Berg er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
vorTech MP40w joachimB Selges 0 4th August 2008 18:49
Tunze nanostream 6045 selges MarineB Selges 1 31st October 2007 07:23
Tunze turbelle nanostream scopas Lys, filtrering & annet utstyr 18 15th March 2007 02:33
Tunze Comline DOC 9010 eller 9015 kaigu Kjøpes 0 23rd October 2006 20:52