| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hvem er det som kan lage og levere akvarier på mål i Bergens området?
Tenker på størrelser over 1500 liter og helst med mulighet for klart glass som f.eks optiwhite e.l.
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Tja..Anton Antonsen her på øyen,har da laget masse kar gjrnnom tidene..
Mener også opp i 4-5000 liter Men.. når det gjelder han.. TTT. ![]() Av egen erfaring hvet jeg dog at han IKKE leverer med klart glass,viss det er et ultimatum.. Ellers solide kar han lager ja. Tror ellers ikke jeg hadde gamblet på noe "polakk-kar" i denne størrelsen,som enkelte butikker i området ditt leverer. Har sett/hørt mye rart om disse,og de leveres ikke med den ekstra glass-strimmelen rundt på alle sider mellom bunn/vegger,som gir en dobbelt kontaktflate på silikonfugen der. Det er nede trykket kommer,og har vert noen episoder med lekasjer nede,og i værste fall sider som pluttseligt slepper i silikonen på disse karene
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
Ja, jeg har hatt ett fra AA på Askøy. Det er gode ting han lager men det hjelper desverre ikke når han leverer på tid.
Hva er det som gjør at han ikke kan kjøpe inn noen ruter med klar glass da?
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Var at han kjøpte alt glasset sitt fra østblokken,og det kom i store kolli(storflak),på f.eks. 30 stk 12mm glass på rundt 2,5*4 meter pr.glass.(har vært med selv å bære slike inn med han på verkstedet tidligere Og... det gikk sååå lite av dette glasset,at det ble for mye "død kapital"å ha liggende,grunnet nettopp dette,at det var uaktuelt for han å gjøre... at det går lite av dette glasset,kan nok stemme ja...,da jeg selv for rundt tre år siden prøvde å bestille meg en siderute gjennom Pilkington her på Kokstad,grunnet den ene sideruten i klart glass,som ble knust i transporten på "Askøyreefet",under transporten til Oslo,og fikk da beskjed av Pilkington,at de ikke så seg bryet hverdt,å prøve å få bestilt inn så lite glart glass til meg,men var jeg villig til å bestille en HEL storpalle av de,så var saken en annen... ![]() Ble litt dyrt dette ja for meg.... Endte med at Kenneth,fikk bestilt inn en ferdig tilskjært/slipt rute til meg fra Tyskland,da han fikk samme svar fra Pilkington... That,its..
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Junior Member
|
Jaja Knut Arne, vi har jo hatt en diskusjon før her på forumet om Co2 flasker. Dette her er bare nok ett eksempel på dårlig service fra norske firmaer.
Når ikke Pilkington kan klare å få tak i en glassplate av den typen du vil ha, ja da er det noen som er hakke galt ett sted. Det er ren vrangvilje. Dersom de ville så kunne de helt sikkert ha ordnet det for deg. Men du, har du vert borti akvarier av plexiglass eller akryl. Tenker på sånne som er "helsveiste" uten sømmer av silikon, Slenger jo ett og annet brukt ett. De går jo an å hente på henger siden de tåler en trøkk. Ihvertfall mer enn ett i glass. Hvordan er de å rengjøre for kalkalger? Blir det lett riper i dette materialet og går det an å reparere det? Dan
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ingen erfaring med slike plastkar,dessverre Dan,og etter det jeg har lest om slike,er jo disse først og fremst et "Amerika fenomen"..
I samme slengen har jeg vel fått med meg at innsikt blir minst like bra som med klart glass+,fine "usynlige" sammenføyninger. I og med at "glasset"er mykere enn glass,skulle en nesten tro riper blir ett større problem med disse plastkarene ja,enn tradisjonelle glasskar,og buete flater ville likeledes bli letter å ripe opp med en tradisjonell algeskrape med magnet/kniv,en på vanligt glass(min tanke!) Mener jeg en gang leste noe om at en kunne "polere bort"riper i slike pastkar...men tja..i teorien kan en jo slipe/polere bort riper i tradisjonelle glass også da Det som "skurrer"litt i hodet mitt i forbindlse med dette er.. 1. Regner med en må tømme karet for å slipe vekk evt. riper,uansett om det er plast eller glass.. 2. Dette slipestoffet/polermiddell...hvordan vil evt. slike stoffer påvirke vannet/dyrene i karet?..må kansje tømme hele karet/vaske det godt ned,og så fylle opp/starte på nytt med en påfølgende liten innkjøringsprosess i vente?? Er kansje litt "gammeldags"av meg Dan Dessuten koster slike buede ruter sikkert en del mer,og ved valg av rette ruter,kan en jo til nøds se seg bryet verdt å skifte en frontrute,viss den blir "for"ripete,for en billigere penge,viss en har ett større kar selfølgeligt Til slutt vil jeg bare si at om en klarer å holde sanden unna disse magnetklossene(ikke går helt ned til bunnlaget), og evt. heller bruker en god lang skrape med ett godt barberblad på ned mot selve bunnlaget i etterkant,når en har gjort ren hovedflatene med en magnetskrape, og er litt forsiktig,så holder jo rutene lenge før de blir skjemt av dominerende riper. Er jo mest inne på "danskeforumet"jeg.. Har selv ett lite kar her fra han i drift,og flott finisj og fuger på dette ihvertfall! Ved en viss størrelse,og spesielt ved "spesialmål",tror jeg faktiskt det kunne svart seg å tatt bryet med å bestilt derfra/kjørt ned og hentet det med en større kassebil selv fra Bergen(om du ikke trenger å leie bil da),og selv med diesel/fergepenger inkludert,tror jeg du kunne forventet deg en pluss i sluttsum,godt hjemme igjen mellom de 7 fjell.. Nu er jo "tollgrensen"6000,-ved opphold ett døgn utenlands..pr. person,men regner med du hvet dette,og tenker litt fornuftigt utifra det..
Knut-Arne Berg. Hmm.. er vel ikke noen "fiskemann",men en kan jo få fargerike flotte kar for det da.. Sist endret av Knut-Arne Berg; 5th October 2009 kl 23:19. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
må jo slenge meg med å kommentere litt.
skal ikke si noe for og imot. Men tar med litt tanker JEG har gjort meg og noe fakta opplysninger. Knut og jeg har tidligere hatt kommunikasjon ang akryl. Det å pusse glass vet jeg fint lite om, men akyl i seg selv er ett inert matriale og støv fra dette har lite og ingen innvirkning på noe som helst, bruker ikke slipepasta eller andre tilsetninger, men ett våtpapir, ikke type classe som legger igjen sverte over alt, men den dyre ;( typen fra norton eller lignende. Søler sikkert mindre om du tapper ned tanken, men ikke nødvendig om du har bracing rundt kanten ihvertfall. Da er det bare opptil metodene, renheten i pappiret og grovhet som bestemmer hva som skal vises. Leste en kommentar en plass her om at riper ikke vises på grunn av bryting av lys i vann. tja kanskje det men ikke "#$%& om du greier å holde ripene fri for alger, og det kommer til å vises. Hadde jeg vist det jeg vet i dag så kan jeg ikke gjøre annet enn å skrive det inn i visdoms boka og avskrive det helt økonomisk. To valg står igjen som noe jeg skulle gjort istedet: * Tatt en prat med kenneth om sære mål og fått han til å fiksa ett til meg. * Go Large! lagd ett som er 150cm høyt minimum, som gjør prisen på akryl og arbeidet verdt det. kalkalger o.l. er ikke det helt store problemet å få av, jeg bruker bakenden på en vaskekost, fikk også tips om plastkort type visa master o.l. men dette forblir uprøvd, jeg har mer tro på litt mykere plaster med rett formet ende. ang magner skraper så funker det finfint på vanlige alger, skeptisk til å begynne å sette noe knivblad på dette for kalkalger, men må si at tanken har jo falt meg inn og må ta meg en prat med kenneth om denne problematikken om jeg noen sinne blir ferdig med husbygge prosjektet. Ihvertfall så koker det ned til dette. Jeg kan ikke si at jeg angrer på akvariet mitt, MEN hadde jeg visst det jeg vet i dag så hadde jeg bygd høyere, mye høyere. rett og slett fordi det er her du tjener på å bygge i akryl. alt annet hadde jeg valgt glass for. selvsagt, jeg har jo mistet så mye stein mot sidevinduene mine at om det hadde vært lagd i glass så hadde jeg ikke hatt akvarium eller husgulv noe mer! |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Senior Member
|
hei
Dan. det finnes et firma som heter hole glass. (på midtun) de har nok sikkert klart glass til deg. jeg handler jo masse med disse, men de er flink med private sjeler og endre Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Junior Member
|
Ja, nå har jeg vert på Hole glass for noen dager siden. De kunne levere klart glass. Fikk se noen prøver med dette sammenlignet med vanlig klart glass. Det var noe forskjell ja.......
De kunne levere Optiwhite men kun opp til 10mm tykkelse. For å komme opp i litt styrke så kunne de laminere to lag glass. Dette ville ikke gå ut over lysgjennomtrengingen men faktisk bedre sikkerheten siden det er en film mellom glass lagene. Laminert glass med denne oppbyggingne vil ikke gi samme styrke som en plate på 20mm, Styrken vil i dette tilfellet bli som ett glass på 14.2mm. Nå spurte jeg på pris på ett glass på en ganger tre meter med tanke på å lage ett kar på tre kubikk eller 3000 liter om du vil. Fikk da en pris på rett over 12.000 kroner for dette ene glasset. Resten av flakene og byggingen vil komme i tillegg. Prisen på glasset har ikke noe med formen å gjøre og er egentlig bare avhengig av areal. Så denne laminerte comboen vil koste ca 4000 kroner pr. kvadrat meter. Da har jeg egentlig to spørsmål: 1. Er denne prisen OK eller er det dyrt/billig. 2. Finnes det glass av klar type som lages i over 10mm? Hva heter dette og hvor kan man eventuelt få tak i det? Er ute etter å få levert dette en glasset slik at Antonsen kan gjøre resten. All den tid at han ikke vil levere det selv så må det bli slik. Vektmessig vil denne platen på tre kvadrat veie 156 kg. Da vil ett 3000 liter kar veie tett innpå 600 kg med alle detaljer. Tror det må bygges på stedet ja. PS: i følge selgeren på Hole glass så kjøper AA massevis av glass på Hole Glass. Så han kunne ikke skjønne hvorfor han ikke kunne lage akvarier med f.eks Optiwhite.
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ingen sak å få tykkere klart glass enn 10mm Dan
Har 12mm her selv da,og tykkere finnes Kontakt www.tropeakvarier.dk ,og snakk med Claus,så fikser han hele sulamitten til deg,skal du se..,og til en veldig hyggelig pris,har jeg misstanke om.. Nu begynner jo danskekronen å komme ned igjen, mot akseptable nivåer igjen også..
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Pjot`s akvarier | Pjot | Dykking, bilder og fotografering | 37 | 14th November 2009 22:08 |
| 4 akvarier selges | scopas | Selges | 1 | 15th September 2008 20:52 |
| Lettstelte akvarier | Frogfish | Pratemakeren | 0 | 25th June 2007 15:05 |
| Sjokade og akvarier.. | Frogfish | Pratemakeren | 10 | 18th December 2004 22:10 |