| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Har i dag etter en alge oppblomstring en del alger på stein og sand. Karet har kjørt ca 1 År etter forrige flytting .
Om en stund Skal jeg "flytte" karet mitt igjen ifm det tenkte jeg at jeg kan jo oppgradere karet litt og evnt kjøpe nytt kar for å selge det som jeg har no... Spørsmålet mitt er?? Pga Alger i karet så har jeg tenkt at for å kansje beholde sanden i karet mitt (CaribSea Arag live) Er det noe vits å suge ut sanden for å evnt tørke/vaske den for å forhindre alger i det nye karet. Tenkte at det andre karet kan startes opp med nytt tekniskt, stein og nytt vann for å kjøre dette inn i 1 mnds tid for å flytte levende over etter det ser greit ut. Noen Meninger?? ![]() |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei, antar at du ikke har DSB... Det er ikke feil å vaske sanna, men du mister jo en del av mikroorganismene som lever der. Om du klarer å vaske av algene tviler jeg på.
Om jeg var i en tilsvarende situasjon ville jeg ha vasket sanna i vann fra akvariet for å rense den litt, men ikke drept den fullstendig. Alger må du leve med, de blir du aldri kvitt i et sunt akvarium, men prøv å finn en balanse som gjør at de ikke blir en visuell plage. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
Ja men dette ser ut til å være cyano og ikke ønskelige i et velfungerende kar vel??
Men tenker at å vaske for å "tørke" sanden må vel ta knekken på det?? |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Om ikke annet,så har jeg sikkert litt sand til deg Eivind,da jeg nettopp aviklet hele 343 literen her i kveld...
Du kan få både møbelbenk og selve glasskaret med på samme pakken,så er jeg kvitt hele skitet.. Karet er nettopp tømt,så sanden står i karet enda... Cyanoalger er det ikke,men masse rengjøring av kar/sand må HELT sikkert påregnes.... Det er i første omgang KUN kar,benk og sand jeg bosser.... Sanden er jo liksom "ferskvare",så kom og hent,viss du vil ha dette.. kan være bejelpelig med henger,foresten..
Knut-Arne Berg. Hmm.. er vel ikke noen "fiskemann",men en kan jo få fargerike flotte kar for det da.. Sist endret av Knut-Arne Berg; 21st August 2009 kl 18:21. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Rensing av skummer | sølvi | Lys, filtrering & annet utstyr | 20 | 11th April 2008 13:41 |
| alger og lys | froesak | Lys, filtrering & annet utstyr | 2 | 7th February 2008 07:19 |
| Alger | froesak | Ny til Hobbyen | 2 | 23rd January 2008 07:35 |
| alger | Nagel | Alger, Bakterier & Makroalger | 2 | 20th January 2008 12:13 |
| ALGER.. | and | Plager, Skadedyr & Parasitter | 0 | 3rd March 2004 22:38 |