| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Har sett den pågående diskusjonen omkring LED lys og deres effekt i et Reef Akvarium.
Lurte derimot på om noen har sett på disse lysene fra LumenAqua? www.oceanus-light.com/lumenaqua36.html evt om det finnes noen forhandler i Norden... |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Moderator
|
Jeg ser det er målt lysstyrke på 2.400 lux ved 50 cm vanndybde.
Til sammenligning målte jeg nettopp 10.000 lux ved bunn i mitt akvarie (40 cm med vann) ca 30 cm til siden for HQI pæren på 250W. Jeg har i tillegg fire T-5 rør, men disse utgjør trolig veldig lite der jeg målte. Både lysrør og HQI pære har vert brukt i over ett år og er moden for utskifting. Om du ser på bildet til høyre midt på siden er det plassert mykkoraller under disse lampene og SPS er plassert i andre enden av karet hvor lyset er tydelig sterkere. 10000 lux som jeg har målt tilsvarer vel 100-150 PAR som må kunne sies å være svakt lys for stenkoraller som trives best i områder rundt 400 PAR. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
ikke for å ødelegge denne led tråden.
men hvordan måler du lux'en torbjørn ? er det en dings som er lett tilgjengelig å kjøpe? |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Forhandler
|
Sitat:
Sikkert nokken som vet bedre enn meg, men mener å ha lest at det ikkje går an å sammenligne lux med PAR siden det e` to helt forskjellige målemetoder. Slik eg kan forstå det e` lux intensiteten på hele lysspekteret mens PAR e` mengden lys innefor det spekteret som fotosyntesen foregår. PAR stod for Parts Available Radiation eller nokke lignende. Kan hende eg mixer litt eller husker litt feil, men nokke i den duren e` det vel. |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Moderator
|
Jeg kjøpte den på eBay for 150 kr eller noe slikt. Det måtte litt DIY med silikon og lim til for å få den vanntett, men det var veldig fort gjort. Skal se om ikke jeg kan finne en link til deg.
Pjot: Du har helt riktig, men det finnes tabeller for omregning som andre med PAR meter har laget for diverse HQI pærer. Jeg kan se om ikke jeg finner et eksempel på dette også... |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
så det kan være noe å tenke på...
skal en tur til Singapore til høsten så hvis norske kroner holder seg sterke så får vi se |
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Forhandler
|
Då kan eg forstå at du kunne vite ca. hvilken PAR du hadde. Men reagerte litt på at du skulle hatt fire ganger så mye lys for å komme opp i anbefalt PAR verdi for steinkoraller. Det skulle vel holdt rikelig med en 250w hqi for å dekke 60X60cm med vanndybde på 40 cm. Har du prøvd å måle lenger opp mot overflaten, f.eks. 20 og 10cm under overflaten.??
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
PAR er det eneste tallet du trenger å bry deg om når fargeverdien du skal oppnå er tilstedet. PAR forteller om verdien for photosyntese.
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|