| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei
hvor mange av dere har faktisk karantene kar? hvorfor har dere ikke det om så er tilfellet? hvordan bruker dere det? hva når det ikke er noe levende i det? opprettholde bakterie floraen, ikke hva en kan gjøre, men hva dere evt. gjør? lys sirkulasjon vann/vannbytter da igjen i forhold til bakterie floraen og hva dere gjør med karet i perioder ingen bor der? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Har ikkje karantenekar sjøl, men det er vell nåke eg alltid har tenkt å ha, men stadig blir nedprioritert. Virka for meg at det er ganske vanlig. Visst eg hadde hatt ett sånt kar, så hadde eg hatt ett kar som var pakka inn i svart plast, for å minske stress for nye innbyggere. Hadde nok ikkje hatt så mykje sirkulasjon, og ein liten luftdrevet skummer. Trur eg hadde brukt karet til modning av stein og lignende når det ikkje var i bruk. veit at visst eg har ett kar uten nåke oppi, blir det fort glemt.
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Angående vannet, så er det vanlig å ta det fra hovedkaret, gjerne da ved et vannbytte. Så kan det gå i sluken etter bruk....
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
har en frag tank som brukes til karantene for koraller og fisk.
er egentlig ikke så bekymret for fiskene da de som regel blir hevet rett i tanken og det er vel noen år siden jeg mistet sist fisk av sykdom. ikke kjøper man så ofte fisk heller utenom i starten. ser størst behov for karantene på korallene da det er her de største verdiene er og de er og værst å samle inn igjen. fragtanken er satt opp som et vanlig kar med skummer/balling/lys/sirkulasjon som durer og går. har eggcrate som jeg plasserer nykomne koraller på slik at de er enkel tilkomst på for å dyppe de. har ikke alt for mye fisk her for å slippe for stor belastning. jeg dypper korallene før de går i denne tanken og om det skulle komme med bugs eller ormer så er det en bagatell å dippe frags.. synes dette er en grei måte å slå to fluer i en smekk |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
ser den
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
tenkt litt på dette selv, er jo spent hver gang jeg setter noe nytt nedi tanken. |
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Phyto/zooplankton: hvem, hva, hvor og hvordan? | Torhav | Tropisk Oppdrett | 65 | 12th February 2011 09:32 |
| Hvorfor SPS og ikke LPS? | Frogfish | SPS små polyppede stein koraller | 15 | 23rd June 2008 17:39 |
| Karantene på koraller? | sølvi | Ny til Hobbyen | 6 | 9th January 2008 13:26 |
| Hvorfor døde turboene mine????? | rikard | Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr | 7 | 3rd April 2006 15:54 |
| Karantene | Frogfish | Pratemakeren | 22 | 9th February 2006 14:40 |