| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Er forhåpentligtvis betilt en slik "four way O-M sak her nu http://www.oceansmotions.com/plumbingC4.htm ,med addresse hjem til meg ja
"fikkser"jo ikke dette med å legge inn tegninger/bilder på forumene dessverre,så får prøve å gå "rundt grøten"på mitt sedvanlige vis,her ja.. For å komme til poenget.. Så for meg å legge de fire retur-rørene over glasskanten i karet,og legge ett langs hver langside oppe,og to på hver langside nede langs bunnen i karet her ja..,og så for meg at vannet først "blåser ut nede bak,så oppe i front,nede forran,og oppe i bak.kant av karet,og setter på T-stykker/vinkelbend,langs de fire rørene nede i karet+ endekappsler i rørendene på disse fire rørene. Vinkelbendene blir ikke limt,slik at flodrettningene kan finjusteres i karet Men...så kommer det jeg grubbler litt på ja.. Var innom tanken å la matepumpen til O-M,en trekke vannet fra sumpen,da jeg da for det første"sparer"en ekstra returpumpe fra sump,og vil jo også få en rimelig god gjennomstrømning i hovedkaret,over bølgekammen,og ned til sumpen ja i samme slengen. (karet rommer rundt 650 liter,og sumpen rundt 400 liter vann)=(nytt prosjekt!! Ved å legge dette opp slik,kom jeg til å tenke på at skulle f.eks. strømmen gå(har foresten gått her nu to ganger på halvannen måne+ at de skal ta den nu på fredag også!! Regner med vannet renner tilbake rett igjennom pumpa motsatt vei ved en slik strømstans,eller er jeg helt vekke nu?.... Og ett annet problem er vel da at en da sikkert tømmer rør/pumpe for vann,og klarer den da å suge til seg vann igjen ved oppstart igjen/komme igang igjen,slik at ikke pumper brennes?(tørrkjøring) Har jo lest at en kan få tak i slike one -Way ventiler i PVC,som fungerer slik at det ligger en kule oppi disse,og ved vannstrømning motsatt vei (f.eks. i dette tilfelle strømbrudd),så skal denne kulen tette/forhindre at vannet kan følge rørene tilbake igjen,og tømme karet som står øverst. Men... hvor sikker er isåfall disse? Ser for meg at disse er ekstremt utsatt for utettheter grunnet avleiringer,og at disse derfor må påregnes svært hyppige rengjøringer,og det skremmende her er jo at en ikke "ser"om de tetter,før den dagen en VIRKELIG har bruk for de Noen forslag å komme med her,før jeg bestiller all PVC,en inn til dette karet? Er i bestillingsfase på PVC nu,og må finne ut/regne ut hva jeg egentligt trenger av dette nu,og måten jeg skal legge dette opp på.er jo selvsagt helt avgjørende for hva og hvor mye diverse deler jeg skal bestille inn. Noen som er flink å tegne,kan også gjerne bidra med sine forslag her selvsagt,he-he..
Knut-Arne Berg. Hmm.. er vel ikke noen "fiskemann",men en kan jo få fargerike flotte kar for det da.. Sist endret av Knut-Arne Berg; 29th April 2009 kl 08:57. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Moderator
|
Jeg kan bekrefte at det er bestilt en slik hjem til din adresse. Heverteffekten unngås effektivt ved å borre et hull i rørene like ved overflaten. Dette har jeg gjort selv på returrøret mitt, og det fungerer utmerket. Det vil komme en liten stråle vann ut av dette hullet under drift, men med de store vannmengdene du vil pumpe gjennom rørene vil dette påvirke strømmen i røret minimalt.
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Okay Torbjørn,den er god
Kenneth,n ringte faktiskt nettopp i sted,og nevnte dette for han i samme slengen,og fikk noe lignende i svar derfra også ja ser ut for at jeg må "teste meg frem til"dimmensjoner på disse sikkerhetshullene da,siden jeg jo helst vil ha mest muligt trykk ut under drift,der jeg helst ønsker å ha det i karet. Han nevnte også disse oneway ventilene,som jeg var inne på,og sa de funket godt,men krevde regelmessige avkalkinger,på samme måte som pumper vi bruker. Slurving med dette,merket en ikke før den dagen en virkeligt hadde bruk for disse ventilene,noe jeg selv også kunne tenke meg til.. Men bør jeg legge opp en slags "vannlås",i PVC,før pumpeinnsuget,sånn at det hele tiden blir stående vann frem til pumpen? tenkte da på at den må stå med vann i,ved en evt. restart etter at stømmen er borte,så den ikke bare brenner opp på tørrkjøring,og slik at den får sjangse til å dra vann opp i rørene til pumpen igjen selv,når strømmen kommer på? Prøver bare å tenke litt høyt her,så jeg får lagt mest muligt fornuftigt opp fra begynnelsen,og for å slippe masse ergelser i etterkant her,som jeg har så altfor god erfaring med fra før..
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
Sist endret av GauteG; 29th April 2009 kl 15:03. |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Så med andre ord,viss jeg forstår deg rett nu..borrer jeg opp til en 40mm tankgjennomføring,ca 10cm opp fra bunnglasset på ene kortsiden av sumpen,og kobbler dette rett mot en Red-Devil 10-12000 l/t pumpe,som vil stå like på utsiden av denne gjennomføringen,og monterer en 4way O-M oppå denne,strekker rørene opp,og over kanten av avleggerkaret,og to rør ned igjen mot bunnglasset,og to langs vannlinjen i dette karet,og borrer noen små hull rett under overflaten på "alle"?disse fire rørene,så skulle dette funke,mener du,Gaute? Du ville selv ikke gått for noen slik "oneway"ventil,eller? Som sagt ville jeg helst at reddevil pumpen skal mates fra sumpen,så jeg slipper en ekstra returpumpe opp til karet,med varme/vedlikehold og ekstra strømutgifter på kjøpet. Som nevnt tidligere ser jeg for meg minst muligt småpumper,da det nu begynner å bli en del her! ,og må si det ikke er verdens mest interisange jobb,å holde 20 slike småpumper" up to date",hele tiden..Er jo en av fordelene med noe a-la O-M..
|
|
|
|
#6 (permalink) | ||
|
Member
|
Sitat:
Men du tester jo selvsagt opp og ned og i mente mens du er tilstede...... Husk forresten å sjekke alle hullene relativt ofte for algevekst o.l. - det holder jo i verste fall at hullene i ett av rørene er tette når strømmen går. Sitat:
Jeg er fersk - kun et lite års fartstid - så ta mine svar med en liten klype salt. |
||
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Okay Gaute
tror ikke Kenneth,n har slike ventiler inne heller,så han måtte i såfall bestilt,regner jeg med. Ser foresten at det er noen på saltv.dk,som bruker slike da,var defor jeg nevnte disse. Må ha alt inn med teskje jeg,hvet du.. men lekasjer... nei det vil vel ingen ha,hø-hø..
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Administrator
|
Heisan Knut.
Ser du har bestillt OM fordeleren Når det gjelder oppsette ditt, så har jeg litt blandede følelser. For det første så antar jeg at du ønsker å bruke 4-way fordeleren din som ekstra sirkulasjon i forbindelse med dødsoner etc. Og derfor så føles det litt feil å bruke ett sirkulasjons system til retur fra sump?! For det første så ønsker man jo maksimal effekt fra Black-devil pumpen ved å unngå korte 90* (motstand i rør)....og lufte hull for å unngå hevert effekten i de 4 sirkulasjons rørene. ![]() Personlig så mener jeg att OM 4 eller 8-way prinsippet fungerer utmerket sammen med ett closed loop system. Enkel utregning av rør dimmensjon fordelt på antall rør og dimmensjon + at det ikke er noen konsekvenser for hverken pumper eller annet hvis det blir ett strømbrudd. Hvis man ser bort fra alt levende da Så min anbefaling er: Ha kun ett retursystem i forbindelse med sumpen og sett inn 1 eller 2 magnet ventiler hvis du ønsker ekstra sikkerhet. For det andre såville jeg kjørt Black-devil pumpen eksternt. Her finnes det utallige måter å sette pumpen og 4-way ventilen på. (bare fantasien som setter grenser). Men husk og ta med i planlegging og tegnings fasen at dimmensjonen på pvc til fordeleren og ut i karet må sammsvare med pumpe kappasitet og hvilken fordeler du bruker.(antall rør) F.eks: 55mm borehull til hoved tank slik at du kan sette inn en 40mm gjennomføring mellom tank og innsug på Pumpen. 40mm fra retur til fordeleren og frem til 4x32mm dyser. Man trenger ikke å kjøre 32 mm rør fra fordeleren og helt ut til dysen. Så lenge man struper i enden så oppnår du mere flow hastighet sammtidig som du opprettholder samme volumet fra dysene som det hoved pumpen kan gi. 12000l/h? |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei!
Hvordan går det med dette prosjektet Knut Arne? Jeg kommer til å gå for en slik dingseboms jeg også, men lurer litt på erfaringene som er gjort. Jeg har gjort klar for 4 fireveis utgave, men lurer litt på pumpe type. Min pumpe skal stå i underskape og retur skjer gjennom fir hull på Ø40mm. Planen er å bruke 32mm rør som kommer inn ovenfra i hvert sitt hjørne. Tanken er å bruke en Deltec HLP5250 til dette formålet, men det er kanskje ikke det beste alternativet?? Bruker en slik pumpe i dag for å drive akvariet. Noen synspunkter? Tor |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Jo.. noen må jo være "prøvekaniner" her inne Først sette opp ett slikt avleggerkar,med eggrite trappetrinn stigende bakover,etter han Potugiserens modell Planen min var/er å bruke dette avleggerkaret som "testoppsett"på alle disse parameterene,før jeg går løs på keramikk marerittet mitt i stuen Samtidigt er det ikke til å legge under en stol at jeg synes det begynte å bli ett ork å plukke nedalle disse streampumpene i karene mine,med lange ledninger og delvis skjult bak stenerog slike Tunse rocstener.. Må jo avkalkes med hjevne mellomrom alle disse pumpene,og helt lydløse er de vel heller ikke.. Fikk Torhav til å bestille meg en slik,da jeg som kjent er "under middels begavet"med tanke på datamaskin håndtering,og ikke forstår denne prosedyren med pay-pal betaling.. ![]() Displaykaret mitt er L-167*H-59*D-72cm,noe som er rundt brutto 700 liter+ en diger sump,hvor ALL steinen står nede i (les teoretisk bedre sirkulasjon i displaykar) Limte karet selv,og borret 5 hull gjennom bunnglasset til 40mm gjennomføringer(fire til retur,og en ned til pumpen igjen)+ hull til de tradisjonelle nedløp/retur rør i forbindelse med sumpen under karet selvsagt. Fordelen her da er at Ocean Motion systemet IKKE har noen direkte forbindelse til sump!,noe å tenke på i forbindelse med f.eks. strømsvikt.. Alle hull går gjennom bunnglasset foresten.. har montert kuleventiler på alle rør mot OM driver pumpen,slik at jeg kan stenge/avmontere hele pumpeenheten etter behov(tok rundt ett minutt å montere hele pumpen ut da jeg nyligt tok en test,og alt var tett! Har brukt MASSE 45 graders bend+ fleksibel PVC slange på vitale strekk(det har du igjen for!),da det blir mye vinkler av dette kan jeg love.. Retur fra selve sumpen er lagt opp med en uavhengig returpumpe på 3500 liter..som står i sumpen. I displaykaret satt jeg inn noen foringer,direkte ned i 40mm hjennomføringen,så de ble redusert til 32mm,og rør opp derfra,bak opp mot overfaten,og påsatt hvert sitt T-bend og to 45graders justerbare vinkler(ikke limt innvendigt,pga. justerbarhet/rengjøring) De to forran,er det bare satt på hvert sitt jysterbart 45 graders bend,rett på gjennomføringene,og "blåser inn mot evt. "reef" Disse er jo lett å skjule bak f. eks. en LPS/Tridacna evt.. Det er altså to rør bak,og to forran,satt i hvert sitt hjørne i tanken,og nedløp har jeg plassert i midten helt bak,med ett avtagbart diy pvc filter på.. Valgte meg en RD 12000 l/timen driverpumpe m/avkalker på til å drive 4 veis fordeleren min. Satt det opp slik at de to bak kjører likt og så kommer de forran på.. Dette øker/senker selvsagt gradvis i intensitet vekselsvis,og siden det da er blitt 2*2 utløp på de justerbare utløpene bak,så blir strømningene faktiskt veldigt bra,og ikke så skarpe heller heldigvis Det ble også nesten HELT LYDLØST,i forrhold til mine erfaringer med streampumper,noe som var ett veldigt stort + !. Pumpen bruker 115 watt på 12000 liter, noe som egentligt er leveligt,og en kan jo ikke direkte sammenligne en stream og en vannpumpe,men på ett så pass stort kar,så tror jeg ikke jeg ville gått for en mindre pumpe en jeg valgte,for å være ærlig. Nu må du jo også ta med i betraktningen at jeg IKKE har stein i displaykaret heller,og de "stjeler"jo mye sirkulasjon,som du helt sikkert hvet Tor Du kan jo evt."supplere"med en streamers da,men litt av vitsen er vel kansje vekke da eller.. Tror nok jeg kjører på med en RD 2.på "Askøyreefet",når jeg endeligt får ånden over meg til å begynne å fjerne bakgrunnen der,og må jo tappe ned vannet da anyway,så kommer helt sikkert til å smelle opp en OM der også i samme slengen. Den er faktiskt allerede kommet til Bergen..OM,en altså.. Men.. alt i alt.. dette fungerte som planlagt, og hadde ikke bestilt en til det store karet(1100 liter),viss jeg ikke synes dette var veien å gå.. Krever sin pumpe.. Her har en bare en pumpe å slite/forholde seg til med vedlikehold,og avkalkeren hjelper forhåpentligvis på,det vil tiden vise(har bare gått vel 2,5 mnd.enda her) Minuset er vel at en kansje må påregne seg å ha en matepumpe eller streamers parat i skapet,VISS denne ene skulle klikke... Akk.. vel vanskeligt å få både i pose og sekk ja.
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Aqua Medic Ocean light 2x150w | gaupetassen | Selges | 1 | 2nd March 2008 19:37 |
| Ocean Runner 2500 | Chriss | Selges | 8 | 26th May 2006 15:14 |
| 2stk stk Aquamedic ocean light 150w vurderes solgt | Robin | Selges | 0 | 3rd April 2006 18:39 |