| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Heisann!
Jeg har et 240L kar med en Aqua medic biostar flotor skummer. For 3 uker siden sluttet den helt å skumme, nå bare blåser den masse mikro bobler ut i vannet, det samme skjedde for ca 7-8 uker siden også, da heiv jeg inn en fisk, så startet den å skumme igjen. Etter å ha skummet nesten en kopp full med guffe, så bare blåser den bare luftbobler ut i karret (ikke tegn til den skummer nederst i "skummer-halsen" eller hva dere kaller det – den skummer som om det skulle være ferskvann). Karret har gått ca 4 mnd, har ca 35 kg stein, 2 fisker og rundt 10 koraller samt noen snegler og eremittere. Salt innholdet ligger på ca 1.025, Nitrit, Amoniakk, og Fosfat er ikke målbart, men har noe Nitrat. Det jeg egentlig lurer på, er om jeg egentlig ikke trenger skummeren da jeg ikke har noe høy last på karret, eller om skummeren rett og slett ikke fungerer bra nok ? Den bråker ganske masse den skummeren, spesielt etter som turbosneglene liker å sitte mellom ph2000 pumpen og akvariumglasset, skrangler som et uvær Er også "litt" plaget med glassroser for tiden, (har flere en jeg kan telle) så lurer på om jeg skal skaffe meg en Chelmon rostratus, men den trives kanskje ikke i et lite 240 l kar (120x45x45) ? Gjør kanskje ikke saken noe bedere at jeg har 2 stk damseller i karret heller ? Er jo klin umulig å få ut de igjen da |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Hvis det er den skummeren jeg tror, så har jeg testet denne selv på en 180 liter.
Den bråker litt ja Du har en del Ls og lite belastning så ville ikke være så bekymret for det med skummeren. Dette er en utvikling du må følge med mtp foring/belastning osv. Når det gjelder glassrosene dine så skal det ikke ta så lang tid før Chelmon rostratus har rensket karet for det. Så hvis ikke denne fisken har vent seg til annet for fra før, så kan det være en fordel og ha en kjøper (Etablert kar) til den etter endt oppdrag. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) | |
|
Sitat:
Takk for svar. Ja, er muligens den skummeren du har testet, er et sånt stort skumgummi hjul som snurrer rundt og knirker der.. Tenkte jeg skulle klage litt til på den her, men bestemte meg for å vaske pumpen mens jeg satt å skrev innlegget . Trodde ikke det skulle ha så mye å si at det var litt dritt i pumpen, men lærte i allefall noe nytt. Er litt knotete å demontere den PH200 pumperen fra skummeren, så er liksom noe jeg ikke har prioritert.Tror kanskje jeg får "spare" litt til på glassroser, så kanskje jeg kan ha Chelmon'en en stund, synes det er en utrolig fin fisk. Jeg har vel ca 15-20 glassroser per kg med stein nå og det dukker daglig opp nye, spesielt noen dager etter en glassrose finner veien inn i en eller annen sirkulasjonspumpe |
||
|
|
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Administrator
|
Bare så alle kan se hvilken type vi snakker om her
![]() Sitat:
![]() Uansett...det var litt problematisk ja når pumpen skulle ut å renses. Lykke til med skummeren |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) | |
|
Sitat:
Det som er litt dritt, er at man gjerne forsøker å skjule den lille beskjedene skummer-pumpen bak noen steiner, så da blir det ikke så enkelt å få den løs. Ikke tror jeg man skal demontere/montere pumpen fra skummeren så mange ganger før rørene tar kvelden heller. Den skummet i alle fall en kopp full før den begynte å blåse bobler ut i karret igjen, nå bobler det ikke lengre i "skummer-halsen", så da er det er vel bare å demontere og vaske pumpen igjen. Lurer på om jeg ikke bare bytter den ut med en Rio Nano skummer, det er en ordentlig jalla skummer ("for opp til 80L kar"), men den ser ut til å fungere langt bedre en den Aqua Medic biostar flotor skummeren. Hvis jeg skal kjøpe inn en annen hang-on skummer som fungerer, er Deltec MCE600 et bra alternativ da ? Lykke til med skummeren ? Tror man har et stusslig liv, hvis man finner noe lykke i denne skummeren (?) |
||
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Bare kalkreaktor? | Hans | Ny til Hobbyen | 5 | 4th May 2007 15:51 |
| skummer som ikke skummer?? | endy | Lys, filtrering & annet utstyr | 12 | 7th July 2006 05:31 |
| luft bobbler... | alf-magne | D.I.Y Gjør det selv | 24 | 2nd February 2005 21:50 |