| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Ønsker å kjøpe Co2 flaske 2-6kg i Bergensområdet.
|
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Pass på å kjøpe en som kan fylles.. Mange operer nå dessverre med "egene" regler for hva som kan fylles CO2 på og ikke, dvs gamle bransluknings aparat som vi tidligere fikk fyllt med CO2 er ikke godkjent mer
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
Kjenner ikke til dette problemet. Har nettopp levert en Co2 flaske til konvertering fra pistolhåndtak til krane. Levert den til SAFE brannvern på Kokstad her i Bergen.
Flasken var ett Co2 apparat (6 kg tror jeg) de kasserte her på jobb. Den hadde godkjent trykkprøving i ett år til men jeg valgte likevel å trykk teste den. En sånn prøving gir ett stempel på flaken som kvalifiserer den til 10 års drift. Da er det ikke noe i veien for å fylle den med Co2 i den perioden. Hele operasjonen med trykking, ny krane og fylling koster ca 1200 kroner. De hadde også flere apparater som de ville selge/gi bort til meg dersom jeg ville betale for ny kran og trykktest. Dette vil også koste 1200 kroner. Som sagt hørte jeg ikke ett ord om at flasken ikke skulle kunne fylles.....?? Men at det kan forekomme forundrer meg ikke. Har mer enn en gang kommet over firmaer som tror at de er verdensmestre og har patent og enerett på hjulet og at ingen andre skal kunne konkurrere med dem. Som vanlig dreier det seg om å prøve å skaffe seg ett slags monopol. Disse leieflaskene er ett sånt eksempel.
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Sitat:
Spør fordi jeg har en slik selv,som er trykktestet..og de må jo fylles opp innimellom.. Hvet AGA nede på danmarksplass NEKTER å ta imot/ta i innbytte slike brannflasker,av egen erfaring.. Der kan en KUN LEIE oppfylte flasker,til en horribel døgnpris+ for oppfylling av selve gassen,så der kommer ett par mnd.leie fort opp i ett par tusen for to mnd..+ for selve gassen i flasken.. Kan selfølgeligt bytte inn deres egne flasker etter behov,bare en betaler for dette,men EGNE medbrakte flasker,som IKKE kommer fra de...bare glem det.. Så det som er intrisangt her er jo hvor i Bergen en kan få oppfylt egne medbrakte flasker av type brannslukkningsapperat,så lenge de er "godkjente" for Co2..
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Junior Member
|
Jaja, de liker jo å markere seg. Personlig skjønner jeg ikke at de gidder engang. Det må jo være bedre å fylle en flaske med Co2 enn å ikke fylle en flaske med Co2 ??
"Det hadde vert greit å drive butikk hadde det ikke vert for de hersens kundene", var det noen som sa en gang. At AGA ikke vil fylle andre flasker enn de de har leiet ut er vel deres rett hvis det er slik de vil drive butikken sin. Særlig smart er det ikke. De kan ikke leie ut sånne flasker til akvarister. Det burde de forstå. Dessuten, om man skal ha en flaske i lengre tid er det langt mer lønnsomt å kjøpe en innbytte flaske. Fikk pris på 4500 for en 11 kg på Fossdal Services. Da er det ikke noe leie og du bytter den bare inn i en annen flaske som er fyllt med Co2 og betaler kun for selve fyllingen. Dette kjenner de til på AGA også men det er vel bare ilustrativt for deres innstilling til kundene. Her bør de i det minste anbefale kunden å kjøpe en flaske fremfor å leie den. Jeg har sjekket litt rundt dette temaet og det viser seg at det er bare her i Norge de har sånne ordninger. I andre land så kjøper du flasken (til en brøkdel av norsk pris forøvrig) og fyller den hos den billigste tilbyderen. Igjen så dreier det seg om å skaffe seg monopoler eller noe som ligner i det minste. Du er her bundet til å fylle hos AGA. Samme gjelder for propanflasker. Jeg skaffet meg en fyllbar flaske før bransjen klarte å grine seg til at de kun skal kunne leies ut eller i det minste komme med en lite attraktiv "service avtale." Denne kan jeg fylle på samme automat som bilene fyller propan fra. Forøvrig er det ikke noe krav til service på tanken som sitter i bilen. Lurer på hvorfor?? Har sett etter slike Co2 og andre sveisegass flasker på bruktmarkedet her i norge og det er tilnærmet helt fraværende. Ett kjapt søk i Europa avslører flasker til salgs i bøtter og spann. Her snakkes det også om trykktesting og den 10 års varigheten som en sånn prøving har. De har lukurative ordninger her i norge for å si det slik. Leieprisene er forøvrig helt ville når man ser på hva en sånn flaske koster på verdensmarkedet. Den er inntjent på under ett halvt år. Deretter er det pur profitt helt frem til den må trykk testes hvert tiende år. Det koster meg ca 300 kroner. Det koster sikkert AGA betydelig mindre....... Husk at dette er ikke noe prinsipielt anderledes enn enn pressluft flaske som man bruker til sportsdykking. Alle vet jo at det er billig og tilgjengelig. Faktisk så er Co2 flasker av en svakere kvalitet siden trykket aldri kommer opp i noe særlig mer enn 130 bar. Det burde ihvertfall ikke gjøre flaskene dyrere enn en som brukes til sportsdykking. Men tilbake til mine brannslukkingsapparater. SAFE brannvern var mer enn villig til å gjøre jobben for meg og å fylle flasken når den blir tom. De sa også at de hadde endel sånne flasker inne (brukte) som de tok vare på siden det var mange akvarister som tok kontakt med dem. Her er deres adresse: Safe Brannvern AS Kokstadveien 46 - 5257 Kokstad PB 7 Kokstad - 5863 BERGEN Telefon 55 52 52 60 Faks. 55 52 52 70 firmapost@brannvern.no Lykke til.................................
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Så enig så enig Dan Bjordal,og var sikkert min feil,som ikke direkte spurte hva det ville koste meg i det lange å leie en slik flaske hos de i forkant,men jeg trengte en der og da,og fikk SJOKK!!når jeg fikk tilsendt første regning fra de...
Flasken ble sporenstraks levert inn igjen(var fortsatt 3/4 full), noe jeg dreit tynt i Men greit å ha en i reserve også ja,når en må fylle,så en bare kan kjingse over,og ikke få stopp i reaktoren.. Den jeg kjøpte hos Kenneth,n er fortsatt en del igjen på,så litt greit å vite at en da kan få fylt opp igjen her i Bergen nu da også ja,og kansje få tak i en ekstra på toppen.. Sånn som "ståen"er nu,så fant jeg ut at for min del,så ble det billigere å kjøpe seg en ny ferigt oppfylt flaske fra Kenneth,inkl.frakt,og hive den gamle,når den en gang ble tom,enn å leie fra AGA her i byen Noe jeg også sa til de på AGA når jeg avbrøt leieavtalen med de... Fikk til svar derfra da at.."ja... en kunne ikke se bort ifra at jeg ville komme gunstigere ut da,VISS jeg så det på den måten..." Nok om det...
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Moderator
|
Har du ikke to nå da? Du kjøpte jo en flaske av meg, eller? Det var et ombygd brannslukningsapparat hvor stigerøret var fjernet. Det kom fra NOHA eller safe brannvern. Jeg har veldig god erfaring med begge firma fra den tiden jeg hadde plantekaret.
Skulle vi ikke fått støtte fra staten for dette forresten? I disse CO2 hysteridager kunne de vel betalt oss for å deponere CO2 |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Det var sånn det begynte... Jeg tok med den flasken inn til AGA for å få fylt den opp til bruk.. Fikk der beskjed om at de ikke fylte opp DER INNE,og at innbytteflasker ble levert videre til hovedsentral rundt "Oslo?",for å refylles. De tok den inn,og jeg fikk ut en ny fra de i innbytte...trodde jeg.. Måtte forøvrigt registrere meg hos de,for å depponere på flaske/bytting av flaske i dette firmaet der..,og fikk ut igjen en nyfylt flaskeav deres eget merke m/logo trykt på ja.. No problem...etter registreringen nei... ETTER rundt to mnd.fikk jeg da tilsendt regningen jeg nevnte her fra de(fra ett hovedkontor rundt OSLO området,på betaling av døgnleie+ oppfyllning av gass på den flasken jeg fikk ut fra de.. Skjønte jo ikke en skit,og ringte tlf.nr.som sto på regningen(hovedkontor sitt nr.) Der fikk jeg da for første gang høre historien om at AGA KUN LEIDE UT flasker,og at den flasken jeg da hadde hentet ut på avdelingen her i Bergen var AGA,S EIENDOM!...dermed var det løpendes døgnleie på denne(mener det var rundt 4kr.døgnet+ mva,og så fyllingen da utenom.... Prøvde jo så godt jeg kunne å argumentere på at dette fikk jeg IKKE forklart noe om i Bergen,og hadde jo levert inn en egen privat flaske for oppfylling.. og vor var i så fall den tatt veien da?? Sto ingenting på regningen om at jeg hadde med en innbytteflaske faktiskt.. Etter å ha forklart hvilke type flaske jeg hadde levert inn,fikk jeg bare beskjed om at "å.. slike flasker ble automatiskt makulert etter innkomst,da de kun oppererte med egne Aga-flasker,rettet mot utleiemarkedet de..".... Regningen måtte betales,og ble bedt om å selv kontakte avd. i Bergen,for å høre mer om den evt.innbytteflasken... Noe jeg gjorde omg. pr.tlf.og fikk mer eller mindre en kald skulder der,og att slike flasker ble aut. levert inn til makulering ja.. Så DEN..kunne jeg nok ikke få ut igjen nei.. ![]() Tok så i raseri og monterte ned den "innbytteflasken" fra de,satt meg i bilen,og leverte den inn på stedet i Bergen igjen,og forlangte denne avtalen hevet,grunnet at jeg følte meg mildt sagt "ført bak lyset" av de der bak disken. og at de ikke hadde nevnt noe om dette,da jeg var inne noen mnd.før,og "byttet" flaske med de.. Han bare trakk på skuldrene,tok imot flasken,og da jeg nevnte at den så og si var full,og om jeg da fikk refusjoner for dette,fikk jeg bare fortalt at evt.restgass ble tappet ut,før ny oppfylling,og det var ikke noe refusjonsgrunnlag nei..'Det var forøvrigt denne personen som også da sa at jeg sansynligvis hadde kommet billigere ut viss...bla.bla(les tidligere innlegg fra meg) Det hører med til historien at en god mnd.tid etter at jeg hadde avbrutt "avtalen"med de,levert inn DERES flaske,og fikk aldri igjen min EGEN nei...så fikk jeg en NY regning,som jeg måtte betale(ellers innkassovarsel),for de "leiedagene"jeg hadde hatt flasken,etter forrige regning var skrevet ut...(mener en 4-500 kroner til).... Så flasken min fra Torhav.. den gikk inn "arkivet den",og de stakkers få litrene jeg fikk brukt på "innbytteflasken",jeg tok med meg hjem... ja de ble jaggu meg dyr ja.. AGA.. kjøss meg en viss plass!! ![]() Håper dette kan være en lærdom til andre som vurderer å ta ut gass der til slikt formål i det minste!!,og derfor mangler jeg fortsatt en "reserveflaske"nu,utover den jeg kjøpte fra Kenneth,n ja... Flasken jeg kjøpte av deg Torhav(da min eiendom!),den forsvant i AGA byråkratiet... dog uten samtykke,og ingen erstattning/vederlag for denne nei... ![]() Hmm..denne historien her..hadde vel egentligt passet like godt under den andre tråden som går her inne paralelt nu i disse dager.."den med største tabber.."ser jeg ironiskt nu..
Knut-Arne Berg. Hmm.. er vel ikke noen "fiskemann",men en kan jo få fargerike flotte kar for det da.. Sist endret av Knut-Arne Berg; 13th March 2009 kl 01:36. Begrunnelse: La til en siste settning til slutt i innlegget mitt.. |
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Junior Member
|
He he, flashback fra min erfaring med en av AGA sine "konkurrenter". Samme døgnpris og samme ulla bak disken.
Hadde en sveiseflaske i en lang periode og betalte den sikkert flere ganger. Da jeg endelig leverte den tilbake fortsatte de å ause på med regninger i lengre tid på "døgnleie" de påsto at jeg skylte dem. jeg ringte gang på gang og fikk bekreftet at jeg ikke skylte dem noen penger og et dette nok bare var en glipp. Ca ett halvt år og x antall telefoner etter at flasken var levert inn stilnet det imidlertid av........ Fantastisk butikk det der må være? Jeg spurte dem hva som ville være best for meg å gjøre for mitt behov og de fortalte meg at jo, leie er nok det beste......I ettertid så har jeg jo funnet ut at det hadde vert biligere for meg å kjøpe en flaske (hos en konkurrent riktignok) enn å leie. Slik jeg tolker dette så kan det bare være ett av to alternativ. Enten så lyger de til meg som kunde. Det er jo ikke bra og ihvertfall ikke på lang sikt. Folk finner jo ut av ting etterhvert og rykte har en tendens til å spres. Alternativt så er så dønn lite opplyst om hva som foregår i deres egen bransje at de ikke egentlig er istand til å rettlede meg som kunde. Det er heller ikke noe positivt. I ettertid så har jeg funnet ut at det beste er å eie en egen flaske for sveise gass og slikt som man bytter inn når den er tom. Da eier du egentlig en flaske for evig og alltid til null driftskost. Og egentlig så er det ikke noen dårlig deal. Riktignok er det litt dyrere å fylle/bytte dem, men det oppveies tungt av at det ikke kommer regninger i posten med jevne mellomrom. For dem som leier ut så er det i døgnleien at pengene ligger. Ikke i selve produktet, selv om de sikkert har stor fortjenester der også. De driver ikke med gass egentlig. De driver med utleie av flasker :-) Heldigvis er det da ett slags "unntak" for C02 fordi disse flaskene henger rundt om på alle vegger i all slags bygg og det er jo egentlig litt vanskelig å argumentere for at ikke disse skal kunne brukes....ja brukes og ikke bare henge i ro. Jeg har som sagt i bestilling to sett på SAFE brannvern og da jeg var innom igår så var de ikke klar ennå siden de ventet på skru kranenen som visstnok tok litt tid å få tilsendt. Jeg spurte om dette "AGA problemet" som du har hatt. Svaret besto i litt himling med øynene og ett lurt glis, les; hold deg unna de der luringene. Grunnen til at de må sende flaskene land & strand rundt for å få dem fyllt er at de ikke har en dunk med C02 stående her i Bergen......
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Junior Member
|
Skulle vi ikke fått støtte fra staten for dette forresten? I disse CO2 hysteridager kunne de vel betalt oss for å deponere CO2
Det kan du faktisk. Men du skal ha en temmelig stor kalkreaktor for at det skal bli noe penger av det.....
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Co2 Flaske 500g JBL proflora selges | Robin | Selges | 0 | 30th March 2007 13:25 |
| spørsmål om co2 flaske.... | alf-magne | Pratemakeren | 4 | 16th June 2006 14:08 |