| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
| Vis meningsmålingsresultat: Hvor viktig er innvisteringen av optiwhite/weisseglass mot float glaspå kar over 900L | |||
| Mindre viktig. |
|
4 | 36.36% |
| Et "must" |
|
7 | 63.64% |
| Velgere: 11. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen | |||
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
|
Hvor viktig mener dere det er å innvistere i Weisglass/optiwhitglass i forhold til float glass når karet kommer opp i 900L og oppover?
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg ville gjort det.
Det burde ikke være så veldig mye ekstrakostnad heller. Glasset er dobbelt så dyrt, men arbeidet er jo det samme. En, to eller tre sider?
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Hvor viktig mener dere det er å innvistere i weissglass/optiwhite i forhold til floatglass når karet kommer opp i 900L og oppover.
Ta med de ekstra kostnadene dette vil medføre og si om det rettferdiggjør forskjellen.
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Forhandler
|
På det forrige karet mitt var alle sideruter bygd med optiwhite. Dette var en 720L med 12mm glass. På det nye karet mitt valgte jeg å bruke vanlig floatglass pga lang leveringstid på optiwhite. Jeg må si jeg ikke har tenkt over noen nevneverdig forskjell, men kanskje jeg hadde sett det hvis akvariene sto fylt ved siden av hverandre. Så lenge ikke akvariet er bygget med en glasstykkelse over 12mm, vil jeg si optiwhite er unødvendig for mitt bruk hvertfall. Jeg synes dessuten det virket som om det ble lettere riper i optiwhiteglass enn hva jeg har erfart med floatglass.
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Hmm..
Mener å huske en lignende diskusjon her,om forskjellen på vanligt/opptiwhite-glass her tidligere ..,og "ble"jo gansle livligt her inne den gangen,etter som jeg husker..Jeg har jo det siste alternativet på de to "synlige" sidene i "Askøyreefet",mener jeg å huske.. Hvor mye dyrer det ble totalt for meg,med to slike sider,hvet jeg ærligt talt ikke,da jeg fikk en komplett pris på karet,med to slike sider+ ferdig borret to hull til 50mm rør,og ferdigt limt overrenningskammer i karet,samt tillhørende kam og 50mm PVC gjennomføringer.. Karet ble jo forøvrigt levert på mål,etter egne spesifikasjoner. Om forskjellen utgjør forskjellen mellom dag og natt,vil jeg vel ikke si,men ville vel valgt det igjen ja,(min glasstykkelse er 12mm).. Prisen på karet mitt,vil jeg nok si jeg synes var helt ok,egentligt,og tror neppe jeg hadde "spart så mye",ved å velge hele karet i standard glass,den gang Har ikke fått noen riper i glassene enda tror jeg.. Karet har kjørt i rundt 10 mnd.nu..
Knut-Arne Berg. Hmm.. er vel ikke noen "fiskemann",men en kan jo få fargerike flotte kar for det da.. Sist endret av Knut-Arne Berg; 24th November 2008 kl 21:00. Begrunnelse: la til en siste settning til slutt.. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Administrator
|
Virker som om det er vanskelig å få tak på weissglass for tiden ja.
På en annen side så er jo forskjellen mellom 12-15mm tykkelse radikal samtidig som karets størelse (høyden) beveger seg over 60cm og 1000L. Ønsker man at "drømmekaret" skal bli 100% eller nøyer man seg med det nest "beste". Når det gjelder pris så skal jeg ta ett eksempel fra en leverandør som er anonym. Målene er 200x100x70cm og vil ha ett netto volum på 1400L. Uten borrehull til avrenning og glass til avrennings boks, så ligger faktisk prisen på Float glass 19000.- Mulig jeg er ubetydelig overrasket nå, men jeg har også fått pris på 1100L med 2 langsider (optiwhite) 200x80x70cm ferdig borret til 21000.- Denne lille forskjellen i pris og størelese forstår jeg ikke |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Utifra overstående priser Tage,kom vel jeg da mer enn gunstigt ut for ett års tid siden ja
Man er jo da forbeholdt ett fastsatt mål,men selv med fraktkostnader iberegnet,så er det mange ganger MYE å spare på en "Svensketur".. Dette er jo "brukte"kar,men likevel.. En annen side er jo at slike store kar ved videresalg,har ett noe begrenset kunde nedslagsfelt,noe som sikkert gjenspeiler seg i at disse selges videre "billigt"i forrhold til kar innenfor mellomklassen,skulle en tro.. Har jo i det siste registrert at noen av våres Danske likesinnede,har fått til gode avtaler på levering av store nye kar på mål,med weisglass,fra en bygger nede i Danmark i det siste året.. Har selv ett mindre nytt kar liggende å slenge her fra denne byggeren,etter siste dansketur,og finisj,en er det ingen ting å utsette på,egentligt.
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg vil si meg enig med BareAre.. Om du har tykke ruter på mer enn 10/12mm ville jeg gått for opthiwhite.
Jeg har benyttet en del opthiwhite/wissglass/diamantglass i jobb sammenheng i det siste. Av en eller annen grunn fikk vi glass fra forskjellige produsenter. Kvalitets forskjellen var skremmende. I et av tilfellene trodde vi at vi hadde fått vanlig floatglass noe som viste seg å ikke stemme. Jeg har dessverre ikke produsent navnene på de forskjellige glassene vi fikk levert, men de beste glassene var utentvil de som var tyskproduserte. For oss forbrukere som bestiller akvarier kan det være et sjangsespill hvor gjennomsiktig optiwhte glasset er. Får vi et blågrønt weissglass/optiwhite glass eller et fargeløst weissglass/optiwhite glass? Hvilken rett har vi på å klage? |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
|
Veldigt enig med deg der Frogfish!..
Som du sikkert husker,så fikk jo jeg ettersendt ett erstattningsglass helt fra Tyskland,til transportuhellet jeg hadde med "Askøyreefet",og så en gjennom kantene på glasset,og sammenlignet dette med det Weisglasset som var knust,kunne en tydeligt se fargenyanser på begge disse W-glassene.. Glasset måtte bestilles av akvarieleverandøren min fra Tyskland,grunnet Pilkingtons heller lite vilje til å skaffe meg ett slikt her i Norge.. "Heldigvis"er likheten mellom disse glassene betydeligt nærmere hverandre visuelt,enn de glassene i karet som er standard floatglass(skulle bare mangle foresten!),og legger ikke noe merke til forskjellen visuelt mellom de to forskjellige W-glassene,når en ser igjennom rutene forfra.. Men.. det er jo ett "tankekors"at slik jeg har blitt forklart,at pr.d.dato finnes det bare ett krav om at glassblandingen skal være så og så "ren",for å bli klassifisert som "klart-glass",men at noen produsenter tydeligvis klarer å få glassblandingen en del renere enn gjeldende krav,og dermed kan levere ett mye klarere sluttprodukt enn kravet tilsier.. Selve karet mitt ble produsert i Tjekkia,men hvor glasset de bruker blir produsert,hvet jeg ikke. Så her hos meg,endte jeg altså opp med tre forskjellige fargegrader på 12mm glasset i karet!
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Liming av Overrenningskam til Glass | paulrene | D.I.Y Gjør det selv | 4 | 5th January 2007 13:33 |
| Pusse glass | stoffer | Akvarie tekknisk | 9 | 19th September 2006 22:10 |
| nytt HQI glass | Nagel | Akvarie tekknisk | 3 | 16th September 2006 10:44 |
| Liming av glass/PVC | Mack | D.I.Y Gjør det selv | 10 | 5th May 2006 21:25 |
| Hull borr til glass | Frogfish | D.I.Y Gjør det selv | 14 | 4th February 2006 17:09 |