| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Fant denne på ebay.
2 pc AQUARIUM LED LIGHT TUBE 198 SUPER BRIGHT LED - eBay (item 230298644937 end time Oct-13-08 08:22:27 PDT) Blir nok ikke lenge til noen prøver ett par av disse. synd denne har bare 7500K og leveres i 110V Blir spennende å se om de gir nok lys etterhvert..
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Jaaa..Har jo kommet noen led-lamper med høyere Kelvin på markedet alt da.,men etter som jeg har fått med megså er jo de dessverre avsindigt dyre enda
![]() Jeg ser litt på dette som med EL-biler,synes nu jeg.. Billig i drift,men etter 8 år,så må man kjøpe seg en ny batteripakke til 80000 kroner,og så er det tut og kjør igjen.. Hadde neppe vurdert noe slikt over mitt kar,med nåværendes prisleie,og tekknologi..
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Skeptisks...
Med så mange watt produsert av dioder, vil det også produseres MASSE varme. De som prøver seg på DIY LED lys til akvarium, sliter med å få fraktet denne varmen vekk. Det vises godt at det ikke er noe store kjøleribber, eller vifter på dette armaturet. Som jeg mener er et tegn på at 100w er overdrevet... Dette armaturet ser ikke ut til å ha skikkelige høy watt's dioder engang. Se på heller på lumen, ditt armatur: 3,5 lm pr. diode, i forhold til disse på 107 til 228 lm... Disse diodene er en av de mest brukte til DIY LED lys, sammen med disse (slike som står i SOLARIS led lys serien, som er å få kjøpt) Kalle. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Nå stod det vel 11 watt (og tilsvarende lys som en vanlig 100 watts pære).
198 Leds og, og tydeligvis til ferskvannsbruk. Mulig den fungerer veldig greit over et refugium? God pris ihvertfall.
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
levetiden er 80000 timer.....
men selv om de bare varer halvparten, så er det lenge nok. og 100,- for 2, er ikke så ille + frakt. De er nok ikke perfekt ennå, men utviklingen går nok mot LED.
|
|
|
#6 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Det er nesten helt riktig, LED kan aldri erstatte HQI derfor så vil LED komme i løpet av noen år som et rimelig alternativ til lysrør men det blir ikke HQI effekt av LED men lysrør kommer muligens til å bli erstattet av LED det har jeg stor tro på. Det finnes en del som kun har lysrør og de vil sikkert ha LED istedenfor og de klarer seg uten HQI og jeg tipper dette vil bli en smaks og miljø sak/spørsmål med tiden og det er intresant å se den farten utviklingen går i på dette området..
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei, kan se ut som det er en tidlig generasjon av led de selger, ikke særlig mye lys de gir, så det står på siden at de leverer 690 lumen ved 11w, et T5 lysrør på 14w leverer ca 1200 lumen.
Så jeg må si meg enig med salTiE her (skeptisk). Men det er jo produsert mer effektive led's, noe salTiE linker til. Tar nok noen år til det blir muligt og få led som er effetive nok, til en vetig pris. Tror jeg. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Member
|
Tror nok heller ikke de kan erstatte HQI, men lysrør vil den nok klare.
Det er ikke så mange år siden vi så de første LED lommelyktene. De var egentlig en liten raritet, som var best egnet til å finne nøkkelhullet i bildøren, men i dag har de ingen problemer med å matche de beste lommelykter.
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg tror flere av dere kommer til å endre mening om at LED ikke vil erstatte HQ
Noe jeg er skeptisk til er DIY-prosjekter der kjølingen ikke er integrert, ref firma i Horten som er verdensledende på LED innen gatebelysning. Varmetransport er den viktigste enkeltfaktoren for levetiden og spekter til LED (Teknisk ukeblad). PS! Audi A8 og Mercedes vil trolig komme med LED i sine hovedlys i 2010 som skal vare i bilens levetid ref. Motor. |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Junior Member
|
Fant en side som selger noen som begynner og nærme seg noe, bare prisen snart vill gå ned.
LED Aquarium Lighting - Solaris LED Fixtures by PFO Lighting |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|