Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 22nd September 2008, 14:39   #1 (permalink)
Junior Member

stein sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Espeland/Bergen
Meldinger: 46
Standard Skummer design ?

Hei.

Holder på og sette opp akvariet mitt etter noen år uten, og i den forbindelse tenkte jeg at det sikkert er på tide og skifte ut min gamle skummer fra slutten av 80 tallet.

Så da er det nok ut med luftesteins skummer og inn med nålehjul skummer, og så ser jeg det finnes jo flere varianter av de, externe og interne,
har da tenkt en del på de interne som plaseres i sumpen, lurte da på om det ikke er best at alt vannet som renner ned i sumpen blir skummet før det reiser opp i akvariet igjen?
men har sett at det finnes 2 typer interne skummere noen med utløps røret like høyt som der stigrøret begynner, og noen som har utløpsrøret nesten helt i bunn av skummeren,
de med det lave utløpsrøret blir gjerne matet med de samme pumpene som lager skummet, og de med utløpsrøret høyere gjerne blir matet med en egen pumpe, der vannet blir pumpet inn litt høyere oppe på skummeren, for og så falle mot bobblene.

Lurer da på hvilken av de som er mest effektive, kansje noen her inne har en formening om det, litt vanskeligt og forklare hva jeg mener med tastaturet, men håper det gir litt mening i det jeg forsøker og forklare.

Akvariet mitt er ca på 550 liter og en sump på 160 liter, og står innbygget i veggen med et eget rom bakom akvariet til det tekniske utstyret.

Har kikket litt på noen kinesiske skummere Bubble Magus 250s og 260, de leveres med aquabee 2000/1 pumper, 250s er intern, 260 er extern (kan sikkert brukes internt den og) 260 må ha egen mate pumpe og 250s blir matet med de pumpene som lager skummet og har utløpsrøret veldigt lavt.

Kansje bildene er lettere og skjønne seg på.

Noen her som kansje kan bidra med litt hjelp, så takker jeg for det, kansje erfaringer med bubble magus.

Mvh
Stein
Vedlagte miniatyrbilder
skummer-design-250s.jpg  
Vedlagte bilder

stein er offline   Svar med sitat
Gammel 22nd September 2008, 21:08   #2 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941
Standard Sv: Skummer design ?

Nå kjenner ikke jeg disse skummere , men jeg ville ha sett disse i natura for å kunne sjekke om de er stødige eller om det er noen synlige produktsvakheter (som tynnt eller dårlig plastmaterialet f.eks.)
De er sikkert billige , og det kan har sin årsak.
Det finnes utallige skummere på markedet , og jeg er absolut ingen tilhenger av å sløse bort penger på den dyreste løsningen her (mener at det vanligvis er ikke nødvendig)
Hvor effektive skummere er , er etter min mening først og fremst avhengig av hvilken pumpe som mater de (og om denne blir drevet av nålehjul eller annet)
Bortsett fra det skummer vel egentlig de fleste skummere , og når de står i en sump , så blir de matet med overflatevann , hvor skiten samles ( og det er en av fordelene med sumpen )
hvor utløpet av vannet befinner seg , er egentlig likegyldig , viktig er hvor langt veien til vannet var I skummeren før det kommer ut igjen.
Ellers synes jeg det lønner seg å ser litt på konstruksjonen med tanke på vedlikehol/rensing , en skummer som er skitten fungerer ikke bra og er det enkelt å rengjøre den , hjelper det mye !
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 22nd September 2008, 21:35   #3 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338

Mener det er billige kopier av veldig gode skummere, så de kan gjerne fungere veldig bra de og... :-)

Kan nok være litt begrenset med erfaring, de har vel ikke vært tilgjengelige så lenge.

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 22nd September 2008, 22:43   #4 (permalink)
Member

MrVoll sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Stavanger
Meldinger: 179

Heisann Stein.
Jeg har desverre ikke noen særlig farts tid innen akvastikken,så jeg kan ikke gi noen gode råd ang skummer valg,men på reefcentral er ivertfall de forskjellige skummerene i diskusjon,og det hjelper jo litt,også er det fint om man har sjangs å se på skummere i aksjon før man kjøper en.
Youtube må du ta me en klype salt,enkelt å redigere støy og fartstid.
Jeg er på jakt etter en skummer selv og da kan jeg like godt bidra litt

Bubble Magnus Skummer´n blir diskutert på Reefcentral.
Reef Central Online Community - Bubble- Magus skimmer has arrived

Her er og noen andre skummere i farten.
Jeg linket med noen youtube klipp.
Det finnes mange flere.

Royal exclusive bubble king

Elos

Ati bubble master

Korallen Zucht

Deltec

Tunze
MrVoll er offline   Svar med sitat
Gammel 23rd September 2008, 13:45   #5 (permalink)
Junior Member

stein sin avatar

Standard

Takker for svar.

Ja det er viktig at rengjøringen kan utføres noelunde lettvint, da er det jo håp for at det blir gjort oftere.

Har sett bobble video'er til øynene ble store og våte nå.

Ja de er billige de kinesiske bubble magus, men det hjelper jo ikke vist de ikke holder sammen i lengden, men det virket som de var fornøyd de som har testet de på RC, noen mente at deltec ikke var noe bedre bygget, hmm.
Har veldig lyst og bestille en og teste den ut, er jo nesten billigere enn og bygge en selv.

Men jeg har en del rør og ting liggende, skal jammen ta og prøve og sette sammen noe, og se om det skummer, kansje ta og bestille en skikkelig pumpe, har sett litt på denne Eheim GmbH & Co. KG | NEW: EHEIM marine pump 1103

Synest jo det er rart at det skal koste så mye for noen rør satt i system.
Gammel 23rd September 2008, 15:51   #6 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 40

Jeg hadde en BM105, jeg fikk aldri testet den før jeg solgte den videre (andre planer), men jeg kan ihvertfall si så mye at inntrykket jeg fikk når det gjaldt byggekvalitet var meget solid!
VegardN er offline   Svar med sitat
Gammel 24th September 2008, 03:46   #7 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885

Noen som vet hvor i Kina de blir produsert? Har en bror som er bosatt i Hong Kong jeg tenkte jeg kunne missbruke litt
Frogfish er offline   Svar med sitat
Gammel 24th September 2008, 09:52   #8 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Sitat:
Jeg hadde en BM105, jeg fikk aldri testet den før jeg solgte den videre (andre planer), men jeg kan ihvertfall si så mye at inntrykket jeg fikk når det gjaldt byggekvalitet var meget solid!
Hva måtte du gi for den da?

Gammel 24th September 2008, 10:49   #9 (permalink)
Junior Member

stein sin avatar

Jeg er ikke sikker på hvor de blir produsert, men her er nå en link til noen som selger de.

Skimmers---http://www.reefshops.com

Mvh
Stein
Gammel 24th September 2008, 14:58   #10 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Sitat:
Bare ett lite spørsmål.. Hvordan kommer man til pumpen inne i sylinderen?
Kan man "skru" av bunnen på denne skummeren, eller deles den høyere opp på skummeren?

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
skummer som ikke skummer?? endy Lys, filtrering & annet utstyr 12 7th July 2006 05:31