Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28th July 2008, 00:23   #1 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941
Unhappy Vrien HQI -pære

Har (etter mye om og men endelig) fått tak i en Giesemann pære som ikke vil starte på vanlig vis.Den starter kun ved manuell av- og frakobling av strømmen , noen ganger starter den ved andre gangen jeg setter i stikkontakten, andre ganger først ved 5.eller 6. forsøk.Har den først startet ,funker den uten feil , og er den ikke helt avkjølet etter at den er slått av , starter den også feilfritt.Men ikke dagen etterpå.Har byttet tidsur , det hjalp ikke.Med andre (gamle) pærer funker allt uten problemer.
Noen som vet hvor "forbannelsen" ligger ?
Har sendt pæren til Giesemann i Tyskland , de påstår den er uten feil , men har ingen forklaring hvorfor den ikke virker hos meg (bortsett at pæra bør være kald når den startes , men det har jeg lagt merke til for en god stund siden...)Ellers påstår de at lyskilder er unntatt bytteloven , noen som har vært borti lignende før ?
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 30th July 2008, 16:06   #2 (permalink)
Moderator

Torhav sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Åsane/Bergen
Meldinger: 606
Standard Sv: Vrien HQI -pære

Sitat:
Opprinnelig postet av clown Vis post
Har (etter mye om og men endelig) fått tak i en Giesemann pære som ikke vil starte på vanlig vis.Den starter kun ved manuell av- og frakobling av strømmen , noen ganger starter den ved andre gangen jeg setter i stikkontakten, andre ganger først ved 5.eller 6. forsøk.Har den først startet ,funker den uten feil , og er den ikke helt avkjølet etter at den er slått av , starter den også feilfritt.Men ikke dagen etterpå.Har byttet tidsur , det hjalp ikke.Med andre (gamle) pærer funker allt uten problemer.
Noen som vet hvor "forbannelsen" ligger ?
Har sendt pæren til Giesemann i Tyskland , de påstår den er uten feil , men har ingen forklaring hvorfor den ikke virker hos meg (bortsett at pæra bør være kald når den startes , men det har jeg lagt merke til for en god stund siden...)Ellers påstår de at lyskilder er unntatt bytteloven , noen som har vært borti lignende før ?
Jeg har vert borti noe av det samme.
Jeg har en giesemann lampe med 2 stk 250W magnetiske ballaster og elektronisk tenner.
Den ene lampen døde etter ca 1,5 år og ville ikke tenne uansett pære.
På den andre gikk pæren i stykker og når jeg skiftet til Giesemannpære ville lampen bare tenne av og til.
Da hadde jeg ikke brukte pærer å prøve, så jeg bestilte to coralvue elektroniske ballaster. Etter litt ombygging av lampen virket alt som det skulle.
Om du har magnetisk ballast mistenker jeg at det er de elektroniske tennerne(anti cycling timer) som gir seg. Mine var helt sprø i plasten og knakk når jeg tok i dem. At du fremdeles får fyr i de gamle pærene kan kansje være at de er lettere å starte?
Torhav er offline   Svar med sitat
Gammel 31st July 2008, 00:01   #3 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Takk for svaret torhav,
må innrømme at elektronik er noe jeg er fryktelig dårlig på , antar at ballasten er det samme som "Vorschaltgerät" alltså en extern tenner.Det er en sådan jeg har , og også jeg hadde mistanke om at det kunne være noe galt med den.Rart at ikke folka fra Giesemann nevnte dette.
Jeg har kjørt denne saken på et tysk forum , hvor det også har kommet forslag om det samme , men ingen kunne forklare hvorfor de gamle pærene starter feilfritt , der påpekte en at gamle pærer starter tregere enn nye
(det kan man egentlig også se , hvis man følger med når lyset tennes og sammenligner)
Jeg får faktisk en ny pære som erstatning , fordi forhandlere mente at dette var vanlig skikk og bruk blant seriøse aktører !
Selv om Giesemann ikke var av samme oppfatning.Jeg har tenkt å vente til jeg har nye pærer (hadde allerede bestillt en da jeg ikke trodde jeg skulle få ertsatning) og da blir det jo spennende hva som skjer.Da har jeg 4 pærer av forskjellige merker og alder , og da vil det nok komme et endelig svar.
Jeg er noe småsur på Gieseman fordi jeg fikk ikke engang svar på spørsmalene mine , og kommer til å gnåle litt mer på de på det tyske forumet hvis de nye pærene kommer til å funke.Der finnes det en egen avdelning for produsenter og det tar seg dårlig ut for disse om de ikke svarer på spørsmaål der...
Gammel 31st July 2008, 00:20   #4 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887

Det er slik at jo eldre en pære er jo tyngre blir den å starte, noe som igjen gir mer slitasje på ballasten og dermed så ryker gjerne tenneren.

Har alltid skiftet pærer etter ti - tolv mnd og en kan høre forskjell på tenneren når pæren er ny, det er selvfølgelig ikke noe smart å kjøre en pære i 1.5år da er lysspekteret som en hadde historie for flere mnd siden i tillegg så blir slitasjen på lampen unormalt stor og en sparer seg til fant med ødelagt lampe som resultat og gjerne må kjøpe ny.

Antar at du har en godt slitt tenner, prøv pærene i en annen lampe om du har mulighet.
Giesemann kan være noe vanskelige innimelom men de pleier å få lirket ut den berømte fingeren til slutt...

www.norskhdforum.org

Sist endret av Chriss; 31st July 2008 kl 00:25. Begrunnelse: trykkleif is back
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 31st July 2008, 12:01   #5 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Jeg har jo som sagt bare problemer med EN av pærene , og da med den NYE, derfor få jeg det ikke helt til å stemme at feilen skal ligge hos ballasten.Pæra starter suverent når det først blir "connection" , det er ikke snakk om treghet eller sakte/såvidt , det ser heller ut som enten -eller når den startes manuellt,det skjer INGENTING de gangene jeg stikker kontakten i(forgjeves),men når det først skjer ,så funker det som bare det.Vi få se når jeg få enda en eller to nye pærere hvordan det stiller seg da.Jeg bruker ikke å kjøre pærene lengre enn et år jeg heller
(skjønnt akkurat nå er jeg nødt til det , hvis ikke jeg skal kjøre "trøbbelpæra" manuellt...)
Har dessverre ikke mulighet å starte pære i en annen lampe nå,men få vel svar når jeg får en ny pære til tenker jeg.

Sist endret av clown; 31st July 2008 kl 12:07.
Gammel 31st July 2008, 15:50   #6 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887

Ja vi håper på en konklusjon når du får ny pære...

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 9th September 2008, 10:31   #7 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Har nå fått ny pære og den funka bra i 5 dager før samme elendet startet igjen , så jeg er nå sikker på at det nok ikke er pæra som er synderen allikevel...
må nok handle ny ballast ja , men valget der var ikke enkelt...
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are