Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25th July 2008, 23:30   #1 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
Standard Kjølere...

Overveier å gå til innkjøp av en kjøler til oppsettet her,da jeg ser at tempen i karet ligger på 27-28 grader i disse dager,og har en formening av at kjølere vil bråke en del mindre enn ett kobbel med vifter over karet her..
Har sett litt på data ang. den fra David Saxby(DD-2200 titan),som selges hos www.korallen.no
Nu har jeg kansje klart å spore opp en tre år gammel Aqua Medic Titan 2000,også,med prisforlangende vel 3000,-

Veldig usikker nu... ,og ved kjøp av førstnevnte,så er jo den helt ny,og med tanke på garanti,og at den ligger på veil.6000,- ny,så spør jeg her om hva dere ville valgt,og evt. erfaringer rundt disse to alternativene....
Kjølerne skal kobbles opp mot 1600 liter netto saltvann,og ser jo selv at sistnevnte alternativ koster betydeligt mer som ny!,eller så er det Kenneth,som selger førstnevnte for billigt.....
(kan jo være det gjenspeiles på evt. kvalitetsforskjeller?men ser begge bruker jo Titan i kjøledelene da...)
Men poenget her er hvilke alternativer her DERE hadde gått for,med tanke på opplysningene her..
Klarer liksom ikke bestemme meg her nei,og har heller ingen erfaring med slike kjølere heller..
Er jo en vesentlig investering,og en tre år gammel kjøler...hvor lang levetid er forventet på en slik?
Noen som føler seg fristet til en kommentar?

(pst! vil helst ha minst muligt bråk.)

Sist endret av Knut-Arne Berg; 25th July 2008 kl 23:37. Begrunnelse: lagt til litt i etterkant..
Knut-Arne Berg er offline   Svar med sitat
Gammel 26th July 2008, 00:07   #2 (permalink)

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bergen
Meldinger: 19
Standard Sv: Kjølere...

Ser at Am bruker 1500 watt og oppgir 4000 watt kjøleeffekt. d&d oppgir bare 2200 watt, om det er kjøleeffekt eller bruk vet eg ikke. Kanskje noen vet? Ville sett om sikringen du skal bruke passer bedre med en av dem
Truls er offline   Svar med sitat
Gammel 26th July 2008, 00:20   #3 (permalink)
Senior Member

Jaforstår meg ikke helt på disse utregningene Truls,men så er jo ikke teknikk min sterkeste side heller da..
La også merke til at det ikke stod hva DD kjøleren gir ut igjen,kontra effektbehovet..
Men takker nu uannsett for ditt innlegg,og kansje kommer det flere svar her også,er jeg heldig
Ser det er en elektrikker fra stord innpå her nu,så kan jo hende han kan bidra med noe?

Sist endret av Knut-Arne Berg; 26th July 2008 kl 00:26.
Knut-Arne Berg er offline   Svar med sitat
Gammel 26th July 2008, 00:48   #4 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Er dette på varme dager?
I så fall så er jo ikke 27-28 grader drepen for innboerene eller problematisk med tanke på fordampning i korte perioder.
Litt off teknisk men...

Gammel 26th July 2008, 02:10   #5 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885

I ditt tilfelle ville jeg heller kjøpt en eller to store bordvifter som jeg hadde plassert over sumpen.
Med oppsettet du har idag og med en stor delvis uisolert kjeller som du har sumpen og teknikken har du kun bruk for kjøling i toppen tre måneder i året. Som du skriver så holder akvariet ditt nå en temperatur på 27-28 grader, dvs du har i værstefall 2-3 grader å gå på før det begynner å bli kritisk.
Om vi opplever trope tendenser i Bergen med temperaturer som varierer mellom 27 og 32 grader natt/dag så er løsningen ganske enkel.

• To vifter over sumpen din, evt en vifteløsning over akvariet ditt vil kunne senke temperaturen med 1-2 grader. I ditt tilfelle på alvorlig varme dager hvor akvariet ditt begynner å trekke mot 29 grader så er det en grei og billig kjøle invistering.
  • Snu døgnet på akvariet slik at lyset er på om natten av om dagen. HQI'ene dine er den støste varmegiveren i akvariet.
  • En dunk med kaldt vann med en slynge i sumpen din kan også hjelpe til å holde temperaturen nede.
Selv om kjølere er veldig kjekkt å ha så finnes det for ditt oppsett veldig enkle løsninger som kan senke temperaturen i akvariet ditt uten at du skal svi av enda flere tusenlapper som du heller kan bruke på koraller.

Som du skriver så vil du ha minst mulig bråk. Kjenner jeg din bedre halvdel rett så vil du slite med å få lov å plassere den i stuen når hun ser størrelsen på de, hører lyden og kjenner varmen den avgir på en alerede varm sommerdag. Husk at du allerede har gitt vekk underskapet til akvariet ditt til Vigdis.
Frogfish er offline   Svar med sitat
Gammel 26th July 2008, 11:16   #6 (permalink)
Senior Member

Hei igjen ja,og i fare for at dette skal bli to lange innlegg,så får jeg prøve å svare begge to under ett her,he-he.
igangsatte tiltak:

Stengte av de seks 300Watts varmekolbene i kjellersumpen for over 3.mnd.siden..
Luft til luft v.pumpen går på kjøling nu døgnet rundt på 19 grader i stuen her..
Har rigget opp en større bordvifte over vannskorpen over hovedkaret i stuen.
+ går den Pax viften jeg kjøpte av Espenlg tidligere her nu,og trekker varmen ut.
Ja..jeg har nyligt renset alle Tunzepumpene mine i eddikkvann her i 1.etg.
Lampen min over karet(250W*3+39*8)står faktiskt 40 cm over vannstanden her.
Eksterne Ballaster selfølgeligt,som er plassert utenfor akvariemøbelet.pga.varmen..

Har kontrolert med uavhengig temp.måler,og tempen er faktiskt 1,5-2 grader lavere i kjellersumpen enn i hovedkaret i i. etg.så litt forsvinner nok gjennom slangestrekkene jeg har her ned til kjelleren..
Har jo overbygg over hovedkaret a,la hos Rudi,noe som er med på å holde på varmen dessverre..ser jeg..
Når en kommer innpå lyd..ja..hører nu gått viftene her+luft til luft v.pumpen også da..i og med at dette nu sviver for fullt i stuen ,hmm..samt at siden min kones navn er nevnt her..så er det en merkbar kald trekk fra varmepumpen over gulvet her,som ikke hun er så overbegeistret for,om jeg får lov å si det..
Som Hans Fredrik har førstehåndskjennskap til,så er ikke hverken hovedkar i i.etg,eller opplegget i kjelleren her,eksponert for sol/vinduer,noen tid på døgnet..
Har jo en god del pumper i dette oppsettet(4.store Tunzer i hovedkar,9 mindre i forbindelse med sump/prop-tank/refugium og vannpåfylling,og utenom dette står det vel 3 større Eheimpumper i Deltec703 skummeren,samt den store Deltec8700S returpumpen,som skal skuffe vannet opp til 1, etg. ,og disse bidrar jo sikkert vesentligt til varmeoppmagnetiseringen her også...
Ser jo spesielt 8700S,en oppererer med god temperatur,noe som jeg har registrert på div. forum, att andre også har kommentert tidligere,om akkurat disse returpumpene fra Tunze..
Har vel det en kan kalle ett "større oppsett"her,med mange pumper/lys,som genererer en del varme,og dertil økte varmeproblemer ser det ut for..
Er jo så heldig å ha muligheten til å ha en betydelig del av vannet/tekknikk,og ikke minst bråket!realitert til kjelleren her,og da er det kansje lett å bli litt ovesensibel for alt som heter bråk fra vifter,i 1.etg?,hmmmm!
Var jo ikke noen "ublid pris" på den Aqua Medic,en da(selv om den er brukt 3.sesonger?),samt at Kenneth,n kjører jo greie priser på disse DD kjølerne sine,og disse er jo nye,med garanti også da,så ja..jeg er veldig usikker her nu,og hva som evt. er beste kjøpet av disse to til mitt oppsett,og ser iallefall her,sånn som det er nu,at skal jeg få senket tempen lenger ned,så må jeg inn med enda flere vifter,og trekken fra varmepumpen irriterer kånemor..,samt at når jeg endelig får bygget inn karet slik jeg ønsker,så blir det uannsett enda tettere over karet,garantert..
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are