| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg mener og ha sett en type "boks" med en impeller inntegrert som skal holde telling på hvor mange liter som føres gjennom en slange under f.eks vannbytte.
Har søkt gjennom nette, men finner ikke annet enn industrielle digitale målere som blir litt vel dyrt for min smak Er det noen her som har vært borti en slik eller har sett noe lignende? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) | |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Sitat:
er dette egentligt noe "must" da Tage? Her hos meg,når det gjelder "Askøyreefet", så har jeg laget ett lite merke i veggen karet står mot,like ved glasset,og første gang jeg tappet ut for ett vannskift,så satt jeg ett tomt 230 liters jellyfat,utfor huset i kjellerplanet,og lot vannet renne gjennom en slange fra Karet i 1,etg. Når fatet var fult,trakk jeg opp slangen fra karet,og merket av på veggen,som skrevet over.. Da visste jeg nøyeaktigt hvor mye 230 liter utgjorde i volumhøyde på karet her Nu i etterkant stenger jeg bare alle slanger,ned til sump i kjeller,samt returpumpe,og hiver en slange opp i karet,rett ut vinduet Har da forrhåndsblandet saltvann i en 230 liter i kjelleren(24 timer i forkant),og bruker en oceanrunner2500 ,med ett par meter slange på,og setter pumpen i bånn på jellyfatet,slangen oppi sumpen>åpner slangeventilene igjen,starter returpumpen opp til karet i 1.etg,samt oceanrunneren i jellyfatet,og ett par min. senere..VOILA!! returpumpen drar da vannet opp i 1.etg.via sumpen,til fatet er tomt.. 230 liter ut,og 230 liter inn... ikke mange minuttene dette tar egentligt..
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Det er ikke noe must men heller en enkel måte å vite ca volum på det man tar ut av karet..
Grunnen til at jeg spør er at jeg funderer på å hel eller halv automatisere vannbytte. Det er nettopp for å slippe å "styre" slik du beskriver her Det er riktig som du beskriver her at man bare trenger og ta ett vannbytte---- streke av og gå ut i fra dette til neste gang. Men hva om man ønsker å bruke forskjellige volum per bytte?? Det blir nok noen ekstra komponenter som må inkluderes, men tror ikke det er umulig. Sist endret av Tage; 17th July 2008 kl 20:34. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Okidoki Tage!
Men da melder jeg pass Det begynner å bli litt for tekkniskt for meg da,og liker jo helst det enkle,he-he.. Lurer på om ikke Hans Atle,jabbet om noe slikt også,for en god stund siden.. Du kan jo spørre om han fant ut noe?? Forstod det slik at han var der i traktene nu...
Knut-Arne Berg. Hmm.. er vel ikke noen "fiskemann",men en kan jo få fargerike flotte kar for det da.. Sist endret av Knut-Arne Berg; 17th July 2008 kl 20:39. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Søkte litt på ebay og da fant jeg denne:GARDEN HOSE SAVE WATER METER SEAL SEALCOATING SEALCOAT - eBay (item 380046624527 end time Jul-21-08 19:37:53 PDT) er det noe slikt du er på jakt etter???
Denne kan jo kanskje også benyttes under vannbytte da den stenger når ønsket mengde er oppnådd:NEW GARDEN WATER METER AUTOMATIC HOSE SHUT OFF - eBay (item 230271705855 end time Jul-22-08 00:02:42 PDT) |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
Takk frontosa for innfoen.
Har alldri vært så glad i Ebay.... men tror jeg skal prøve denne her |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
litt Off-topic, men leste en gang for en stund siden om en som hadde gjort dette med vannbytter enda enklere. Han hadde et rør i akvariet som fungerte som failover og vannbytterør. Det sto til vanlig kant i kant med vannnivået, men dersom vannet steg over ønsket høyde, så rant det ned har. Når det var tid for vannbytte var det bare å passe på at det nye vannet var en grad eller to under vannet i karet og pumpe det i. Da va det nye "kalde" vannet seg på bunnen og skjøv det "varme" vannet opp og ned i failover røret.
Endre
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| vannbytte | Nagel | Kjemien i akvariet | 10 | 2nd March 2006 01:43 |
| Vannbytte | fozzy | Lys, filtrering & annet utstyr | 11 | 15th October 2004 00:17 |
| Vannbytte 2 | Rusky | Lys, filtrering & annet utstyr | 1 | 20th February 2004 22:39 |
| Vannbytte | Rusky | Lys, filtrering & annet utstyr | 2 | 20th February 2004 22:32 |