Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 1st July 2008, 02:00   #1 (permalink)

Medlem siden: May 2008
Sted: Tromsø
Meldinger: 22
Question Metall på utsiden av akvariet

Jeg har fått tilbud om å kjøpe et 300-liters kar ganske billig, og det passer fint som første saltvannsakvarie. Problemet er at karet er hjemmelaget med metall-lister på utsiden. Spørsmålet blir da om dette lar seg forsegle på noen måte eller om jeg bør skrinlegge det prosjektet og heller finne meg et helglasskar istedenfor? Det er ikke noe metall inne i karet.
Judosola er offline   Svar med sitat
Gammel 1st July 2008, 11:17   #2 (permalink)
Member

espeng sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Skien
Meldinger: 211
Standard Re: Metall på utsiden av akvariet

Hvis det er hjemmelaget så er det sikker vanlig stål, eller i beste fall rustfritt stål (som ikke er helt rustfritt).. Personlig hadde jeg nok sett meg om etter alternativer må jeg si. Aluminium pleier å gå greit, det bruker jeg også selv som en sump her, men tror det kan bli fort rust og gris med det du beskriver..
Gammel 1st July 2008, 14:55   #3 (permalink)

Medlem siden: May 2008
Sted: Tromsø
Meldinger: 22
Standard Sv: Metall på utsiden av akvariet

Da finner jeg noe annet istedenfor. Takk for svar.
Judosola er offline   Svar med sitat
Gammel 1st July 2008, 15:54   #4 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338

Det var en eller annen kjent tysk akvarist som hadde et stort kar på 6000 liter med metallforsterkninger. Kommer ikke på hvem.... men avhengig av metallet så kan det sikkert gå bra, litt tykt gods kanskje? og så er jeg jo usikker på om det bør males. Vet ikke hvordan stuefaktoren er heller.

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 1st July 2008, 18:58   #5 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Jeg selv er i utgangspunktet litt skepsis til akvarier med metall på..
Selv om metallet ikke kommer i vedvarende direkte kontakt med det aggresive saltvannet,så blir det alltid en del saltkryp,og topprammen+ evt.tilhørende støttestag over karet,blir fort utsatt for saltkryp.
går an å beskytte utsatte metalldeler med en god silikon da,men blir sjeldent pent å se på..
Hadde ett nesten flukende nytt Akvastabil effektline 900 liter(sort alu.ramme),men da jeg endelig bestemte meg for å begynne med saltvann for nærmere tre år siden,så valgte jeg heller derfor å selge dette,til fordel for helglasskar..
Tror dette var ett meget klokt valg av meg,nu når jeg har hatt saltvann noen få år,og ser hvor mye mer lettstelt det er med helglass-kar ja..
Skal du først kjøpe nytt kar,så får du jo også muligheten til å velge ett kar med frisk,og helst sort ny silikon i også..
Disse Polakk-karene i helglass,er jo ikke så heisent dyre heller,sammenlignet med disse "ferdig/merke-karene a-la akvastabil/juvel ets..
Har jo også muligheten til å få bestilt ferdigborret samtidig,også mange steder..
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hva har dere i akvariet? Morild Dyrene 4 28th November 2009 00:19
Akvariet ved Tivoli Morild Pratemakeren 2 15th February 2008 07:34
reise fra akvariet Sandshifter Pratemakeren 5 30th March 2007 14:38
Akvariet i bergen Christer.W. Plager, Skadedyr & Parasitter 2 3rd September 2006 20:37
Akvariet i Lysekil Petrus Akvariet 0 9th April 2005 21:53