| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
| Vis meningsmålingsresultat: Har du jordfeilbryter? | |||
| Ja, jordfeilbryter er en selvfølge. |
|
9 | 81.82% |
| Nei, men tror jeg burde hatt det. |
|
1 | 9.09% |
| Nei, har ikke jordfeilbryter og det er et bevisst valg. |
|
0 | 0% |
| Vet ikke om jeg har jordfeilbryter. |
|
1 | 9.09% |
| Dette ordner computeren. |
|
0 | 0% |
| Velgere: 11. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen | |||
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
|
Jordfeilbryter eller ikke?
Etter å ha vært uheldig og hatt en jordfeilbryter slå ut mens jeg var bortreist, er jeg litt nysgjerrig på om det er smart å ha eller ikke. Har dere andre dette?
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Moderator
|
Jordfeilbryter kan spare deg for uheldige karameller om du får vann i elektronikken.
I verste fall kan det jo oppstå brann... Jeg har desverre ikke jord i kontakten hvor karet står, men kommer til å legge det opp når jeg finner ut hvor den fordømte elektrikeren har valgt å slutte å legge jord videre. Irriterende med jord i 50% av kontaktene, men ingen tegning over hvilke kontakter som faktisk henger sammen... |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Neeei.. ikke annet en den som står i sikringskapet på huset her..
(Annlegget er forøvrigt helt oppdatert,med nye komponenter siste året,etter gjeldende forskrifter..) Men.. i forbindelse med denne (veldigt dyre)oppdateringen,så fikk jeg lagt inn tre sepperate kurser til det nye oppsettet mitt her ja,og har prøvd etter beste evne å fordele tilsluttede komponenter slik på kursene,at skulle en kurs slå seg ut det hele tiden er god fordeling her med tanke på tilknyttet utstyr/pumper,i tilfelle en kurs "hopper ut"..,slik at sjangsen for att alt stopper opp samtidigt reduseres litt.. Noen "fullgod løsning" er det dog sikkert ikke selvsagt,viss hovedsikkring/all strøm inn til huset skulle bli borte,noe som heldigvis sjelden skjer her... I så fall må jeg "gamble på" at den ikke blir lenge borte ja...
Knut-Arne Berg. Hmm.. er vel ikke noen "fiskemann",men en kan jo få fargerike flotte kar for det da.. Sist endret av Knut-Arne Berg; 29th June 2008 kl 13:03. Begrunnelse: Ble avbrutt av en tytessjuk Hans Fredik midt i innlegget her... |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ja Torhav
(missforstår kansje litt jeg,men det jeg mener er at jeg ikke har noen egen bryter på hver enkelt kontakt til de forskjellige strømførende komponentene utenom,i forbindelse med karoppsettet mitt her..)
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg har en hoved-jordfeilbryter, men også tre-fire sikringer med egen jordfeilbryter.
Kanskje de siste der er det beste da, sammen med ca. tre kurser til akvariet. Det var jo hoved-jordfeilbryteren som tok knekken på karet mitt.
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hadde vel kansje gått an å fått lagrt til en seperat jordfeilbryter til hvert enkelt utstyrskontakt,men det hadde vel blitt frykteligt mye rot,og veldigt dyrt skulle en tro..?
Tror jeg har 18-20 forskjellige ting her bare i det nye oppsettet, som må kobbles i kontakter....!.. Og skulle hovedbryteren slå seg ut,som hos deg Hans Atle,så hjelper det vel ikke annyway,regner jeg med.. (Kan jo da være en annen ting en akvarierealitert utstyr,som slår ut hovedbryteren evt.også da.) Mener bare at går hovedbryterne i skapet,så må en jo fysiskt slå disse på igjen uannsett,og blir jo ett problem ,om en er vekke,eller ikke har en slik sms-modul,som kan gi deg melding,om/viss strømmen går,så en kan få ringt etter hjelp til å slå strømmen på igjen,viss en selv er vekke.. Det er jo noen som har slike "nødstrømbackupper"som slår seg inn ved strømbrudd,og kan drive litt av utstyret,ved krise,så ikke alt er strømløst.. Er jo ikke av de mest tekkniske selv da,hmmm..,mensom jeg nevnte tidligere her,så har jeg tro på at viss en fordeler litt vitale pumper etc,på flere sepperate kurser,og har egen jordfeilbryter på den enkelte kurs,samt ikke overbelaster kursene,så er man i det minste ett lite stykke på vei.. Det værste er jo,som du har erfart selv,at alt stopper opp samtidigt i oppsettet,og sjangsen for dette tror jeg er større viss alt går via samme kurs,eller??
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Administrator
|
Andre ting som slår ut ja. Hos meg er jeg ganske sikker på at det var utelampa i hagen som drepte akvariet mitt..
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jepp..da er vi inne på fordelen,med å ha egne/helst flere egne kurser til akvariet,fo r å prøve å begrense muligheten for å oppleve slike triste greier, som skjedde hos deg H.a.Z
Pussigt nok,så slo strømmen seg av her i huset nu akkurat,rett før jeg skrev dette siste her til deg!!(bare i tre-fire sekunder da,men-men..),så en kan aldri føle seg for trygg nei... Alt kom på igjen av seg selv,men blir jo litt påkjenning på vitale komponenter som HQI lamper dette skulle en tro...
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Administrator
|
JEg har egen kurs til rommet hvor akvariet står i. Foruten dette har jeg sikringer som forhåpentligvis slår ut om en kortsluttning skal oppstå i akvariet.
Jeg har også prøvd å passe på at om en sikring går så vil ikke all sirkulasjon gå, men bare noen av pumpene. Samme gjelder forsåvidt også lys, vannpåfylling kjøling osv. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| jordfeilbryter | Andreas | Anbefalinger, tips & triks | 7 | 16th February 2006 15:20 |