Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 23rd June 2008, 13:07   #1 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508
Standard Mikrobobler

Har lenge slitt litt med at det kommer litt bobler i retur fra sump, aldri noe voldsomt mye men nok til at det gnager litt. Så langt har jeg prøvd å skifte pumpe, lime alle skjøter i pvcen, stappet sump full av filtre, slått av skummer osv uten at det har gjort noen forskjell. Noen flere forslag til vanlige kilder for slike små luftbobler? merket at det sitter et slags algelag på insiden av pvcen, kan disse skille ut litt gass som forårsaker dette?.
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 23rd June 2008, 13:40   #2 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338
Standard Sv: Mikrobobler

Kanskje kavitasjon? Se i denne tråden på det andre forumet: Returpumper blåser luft. UTROLIG irriterende!!! Noen tips?? - Saltvannsforum

Du har vel boblefelle etter skummeren?

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 23rd June 2008, 14:51   #3 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard Re: Sv: Mikrobobler

Jeg var plaget av microbobler fra skummeren min en stund(renner rett ut i tanken) Fixet dette med en filtersokk /dame strømpe) over returen fra skummeren. Ingen ultimat løsning med det funket fint i mitt tilfelle.
Frogfish er offline   Svar med sitat
Gammel 23rd June 2008, 14:55   #4 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Standard Sv: Mikrobobler

Har jobbet litt med den problemstillingen også, min første tanke var nettopp dette, pusset alle skarpe smeltekanter o.l fra impelleren uten noe resultat, prøvd å strupe utløpet, resultatet da var at boblene ble bare mindre, men da forsøkte jeg det helt i enden av utløpet, burde kansje forsøkt mer eller mindre rett etter pumpen?.
Gammel 23rd June 2008, 14:57   #5 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Standard Sv: Re: Sv: Mikrobobler

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogfish Vis post
Jeg var plaget av microbobler fra skummeren min en stund(renner rett ut i tanken) Fixet dette med en filtersokk /dame strømpe) over returen fra skummeren. Ingen ultimat løsning med det funket fint i mitt tilfelle.
Er ikke skummer, har kjørt uten og det forandrer ikke saken noe, det er også ikke mindre enn 5 skum filtre, 2 overenningskamre etter skummer, har stappet alt fullt av fitlervatt osv,, gjør ingen forskjell, det må skje i pumpen eller rørene.
Gammel 23rd June 2008, 15:40   #6 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Standard Re: Sv: Re: Sv: Mikrobobler

Har du muligheter til å lage en slags boblefelle på returvannet ditt, som siste ledd før det renner ut i akvariet?
Det var forøvrig på der jeg ville prøvd med en filterpose..
Gammel 23rd June 2008, 16:30   #7 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Standard Sv: Re: Sv: Re: Sv: Mikrobobler

Sitat:
Har du muligheter til å lage en slags boblefelle på returvannet ditt, som siste ledd før det renner ut i akvariet?
Det var forøvrig på der jeg ville prøvd med en filterpose..
Ah skjønner,, hmm nei tror ikke jeg klarer det på noen bra måte, returen står også for all sirkulasjonen i karet, kunne kansje klart å bygge en slags diffusor box som kunne fanget noen bobler, men da tror jeg sirkulasjonen ville bli litt daff.
Gammel 23rd June 2008, 16:44   #8 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Standard Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Mikrobobler

Vet ikke om dette hjelper deg, men jeg har et T-Ledd med en påmontert kran på returen min. Denne patenten fjerner mye av boblene på returvannet mitt.

Røret ligger vannrett på langs av tanken min, T-stykket med kran er montert ca 1m fra skummeren. Total returlengde på røret er 2m
Vedlagte miniatyrbilder
mikrobobler-boblefelle.jpg  

Sist endret av Frogfish; 23rd June 2008 kl 16:46.
Gammel 23rd June 2008, 16:53   #9 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Standard Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Mikrobobler

Sitat:
Vet ikke om dette hjelper deg, men jeg har et T-Ledd med en påmontert kran på returen min. Denne patenten fjerner mye av boblene på returvannet mitt.

Røret ligger vannrett på langs av tanken min, T-stykket med kran er montert ca 1m fra skummeren. Total returlengde på røret er 2m
Men er kranen åpen da eller? skjønner ikke helt hvordan denne skal gjøre noe med bobler.
Gammel 23rd June 2008, 17:28   #10 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Standard Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Mikrobobler

Funker hos meg fordi jeg har et relativt høyt vanntrykk ut fra skummeren min /7000l/t) vannet bremser litt opp i T-stykket og kranen er for å slippe inn/dra ut overskytende luft. Veldig mulig denne patenten kun fungerer med skummer ala' downdraft og ikke på andre ting.
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are