| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei!
Lurte på hvor ofte dere vasker sirkulasjonspumpene. Jeg har et 350 liters akvarie med 2 Aqua Medic Oceanrunner or 1200. Har vasket pumpene i eddikvann hver 6 måneder ca. Nå virker ikke den ene pumpen lenger og jeg har kjøpt ny. Er det bare 2 års levetid på en slik pumpe? Har jeg latt dem gå for lenge mellom hver vask? Mvh Linnemor |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Hvor ofte man trenger å rense pumpene kommer an på hvor mye algevekst og dritt jeg får i pumpene. Kalkalger kan stoppe pupene kanske effektivt, det samme kan slam osv. På den andre siden kan ettersyn av pumpene være en god vane. Kanskje ser man at impelleren er på vei til å ryke og skiftes ut?
En pumpe bør nok leve lengre enn 2 år, men det finnes slitedeler som kan gå istykker raskere. Impeller er en slik sak som kan gå istykker etter 2 år og må skiftes ut. Dette er en reservedel som ikke er vanskelig å få fatt i. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hvis det er ubalanse i kh-magnesium-calcium verdiene vil en få utfellinger som stortrives i pumper og på impellerakselen som kan føre til at pumpa stopper.Dette kan skje med bare 2 uker mellomrom hvis man har problemer med nevnte verdiene.
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Vask av pumper | Linnemor | Anbefalinger, tips & triks | 2 | 11th December 2007 20:03 |
| sirkulasjonspumper og osmose ønskes kjøpt | marve | Kjøpes | 0 | 30th October 2007 22:53 |
| Sirkulasjonspumper og LS kjøpes... | Haimat | Kjøpes | 0 | 11th October 2007 13:26 |
| Sirkulasjonspumper og LS kjøpes... | Haimat | Selges | 1 | 11th October 2007 12:02 |