Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 8th May 2008, 19:58   #1 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Kvinnherad
Meldinger: 299
Standard kraftpumpe

Noen som har tips til en kraftig pumpe som kan sirkulere hele karet mitt på 343liter? Tenker da å bygge en sånn closed loop sak. Helst litt støysvak.
Hadde vært greit å få fjerna alle pumpene som henger og slenger.
Erik er offline   Svar med sitat
Gammel 4th August 2008, 01:42   #2 (permalink)
Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Bodø
Meldinger: 172
Standard Sv: kraftpumpe

To anbefalinger, en billig (kort levetid) og en dyr(ere) (lang levetid):
1: AM Ocean runner 3500 (kr 799.-)
2: Red Dragon 4500 (kr 3950.-)

Dersom du kobler en av disse med en 4-way og noen revs fra Oceansmotions, vil det bli helt knall!
Aquaria er offline   Svar med sitat
Gammel 4th August 2008, 12:25   #3 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508

Kansje en mellomting ettersom støy er en parameter(Oceanrunner bråker omtrent som en middels fiskebåt.) Jeg kjøpte akkurat Aquabee sine nye 5000 pumpe, koster 1600 kroner, helt alright støynivå finnes i 6000 og 7000 størrelser. Denne har også betydelig høyere løftehøyde enn oceanrunner og endel lavere strømforbruk og er betydelig mindre i fysisk størrelse. Også står det ikke Aquamedic på den , så da går det kansje ikke i stykker første måneden.
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 5th August 2008, 10:21   #4 (permalink)
Member

Sitat:
Opprinnelig postet av stoffer Vis post
Kansje en mellomting ettersom støy er en parameter(Oceanrunner bråker omtrent som en middels fiskebåt.) Jeg kjøpte akkurat Aquabee sine nye 5000 pumpe, koster 1600 kroner, helt alright støynivå finnes i 6000 og 7000 størrelser. Denne har også betydelig høyere løftehøyde enn oceanrunner og endel lavere strømforbruk og er betydelig mindre i fysisk størrelse. Også står det ikke Aquamedic på den , så da går det kansje ikke i stykker første måneden.
Ehhh......aquabee (møkkabee?) er jo langt verre kvalitetsmessig enn AM. -Eller har dette endret seg nå?
I tillegg kan jeg opplyse om at det nesten ikke er lyd av en AM 3500 eller 6500, og jeg har flere av dem. De er tilnærmet lydløse. Dersom du har bråk fra en AM OR, så er det noe feil med den.

Når det gjelder løftehøyde, så vet jeg ikke hvor mye det betyr for trådstarter, men for løfting fra gulvhøyde og over kanten på en normal tank, duger AM helt fint.

Jeg hadde imidlertid gått for en Red dragon, da dette sannsynligvis vil lønne seg på sikt. -Kjøp skikkelig utstyr med en gang, så blir hobbyen mye hyggeligere å holde på med!
Gammel 5th August 2008, 17:10   #5 (permalink)
Member

espeng sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Skien
Meldinger: 211
Standard Re: kraftpumpe

Jeg har en Red Dragon 6500 som er "ny", men trenger ny impeller. Du kan gjerne komme med bud på den hvis du vil :-)
Gammel 6th August 2008, 00:02   #6 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Aquaria Vis post
Ehhh......aquabee (møkkabee?) er jo langt verre kvalitetsmessig enn AM. -Eller har dette endret seg nå?
I tillegg kan jeg opplyse om at det nesten ikke er lyd av en AM 3500 eller 6500, og jeg har flere av dem. De er tilnærmet lydløse. Dersom du har bråk fra en AM OR, så er det noe feil med den.

Når det gjelder løftehøyde, så vet jeg ikke hvor mye det betyr for trådstarter, men for løfting fra gulvhøyde og over kanten på en normal tank, duger AM helt fint.

Jeg hadde imidlertid gått for en Red dragon, da dette sannsynligvis vil lønne seg på sikt. -Kjøp skikkelig utstyr med en gang, så blir hobbyen mye hyggeligere å holde på med!
Hver sin smak, men etter egen erfaring bråker den mindre og på papiret gjør den en bedre jobb. Aquabee er sikkert ikke noe uberkvalitet, men man ser soleklart forskjell bare på plasten tingene er lagd i, AM med sin sedvanelige (ops knekk) Fisher Price plast, alt er bedre enn det.
Gammel 6th August 2008, 00:47   #7 (permalink)
Member

Sitat:
Opprinnelig postet av stoffer Vis post
Hver sin smak, men etter egen erfaring bråker den mindre og på papiret gjør den en bedre jobb. Aquabee er sikkert ikke noe uberkvalitet, men man ser soleklart forskjell bare på plasten tingene er lagd i, AM med sin sedvanelige (ops knekk) Fisher Price plast, alt er bedre enn det.
Men seriøst: har det skjedd noe i det siste med byggekvaliteten til Aquabee og Aqua Medic? AM har jo alltid tidligere vært av langt høyere kvalitet og driftssikkerhet enn AB. Vi har jo spøkt med "møkkabee"-pumper i årevis, men jeg har aldri hørt om det med AM. -Noe jeg har gått glipp av?
Gammel 6th August 2008, 09:09   #8 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Aquaria Vis post
Men seriøst: har det skjedd noe i det siste med byggekvaliteten til Aquabee og Aqua Medic? AM har jo alltid tidligere vært av langt høyere kvalitet og driftssikkerhet enn AB. Vi har jo spøkt med "møkkabee"-pumper i årevis, men jeg har aldri hørt om det med AM. -Noe jeg har gått glipp av?
Aldri hørt om dette, kansje noe jeg har gått glipp av, for meg har alltid AM vært bånn i bøtta og en spøk av et merke. Aquabee har jeg alltid hatt gående i en eller annen skummer osv, aldri hatt et eneste issue med dem jeg. Finnes jo sikkert bedre pumper men Deltec bruker jo disse i det meste av sitt utstyr så jeg klarer ikke helt å se hva din påstand bygger på. Har du sett disse 2 side om side er det ikke mye tvil i mine øyne om at AM ser ut som leketøy. Nå har ikke jeg sett noen AM pumper feile, og det gjør de sikkert ikke med det første, men min jevne erfaring med AM er et latterlig kvalitetsnivå både på funksjon og byggkvalitet, vet jeg er harsh nå men litt for mange av deres produkter har bevist seg tallentløse hos meg, så jeg er vell litt hevngjerrig .
Gammel 6th August 2008, 12:01   #9 (permalink)
Member

Skjønner. Det er vel slik de fleste av oss har gjort seg opp en mening om diverse utstyr; man ser hva som virker og hva som ikke virker. Min erfaring er akkurat motsatt av din

Tilbake til trådstarters spørsmål, så tror jeg uansett han vil være mest tjent med å kjøpe seg en skikkelig pumpe til å ha på en lukket krets for sirkulasjon i tanken. --> Red Dragon!
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are