| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Dec 2006
Sted: 5355 Knarrevik, Hordaland
Meldinger: 350
|
Trenger litt hjelp til sirkulasjon i et 343 liters kar. Målene er 125 x 50x55 (høyde). Tanken var å ha noen hardkoraller der og.
Hvor mange og på hvilken styrke er å anbefale? Kom gjerne med forslag til type også
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Standard svaret er vel mellom 10 og 20 ganger antall liter pr time.
Det vil si mellom 3500 og 7000 liter pr time for deg. Mer enn en pumpe er å foretrekke og har du råd til pumper som kan variere styrke er det klart en fordel. Tunze er jo et merke som mange liker. De små Tunze Nanostream 6055 veldig populær fortiden. En eller to slike og du bør ha så du klarer deg. Alternativt kan du gå for 3-4 vanlige sirkulasjonspumper. Sett de gjerne slik at strålene kolliderer litt og skaper litt kaos i vannet. Endre
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Dec 2006
Sted: 5355 Knarrevik, Hordaland
Meldinger: 350
|
Kunne godt tenke meg noen nano streamer ja,synes de virker grei
Ser mange har problemer med Koralia,så det blir vel noen andre enn disse.
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Moderator
|
Hei Sølvi
Jeg kjører med 2 stk Tunze 6055 og en 6025 i min 375 liter, og det holder etter min smak. Jeg kjører med singel kontroller på mine 2. Så det bør være nok med 2 stk 6055 hos deg. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Moderator
|
Jeg har to stk 6055 nanostreamer i min 325l som skal inneholde for det meste steinkoraller.
Jeg er stort sett fornøyd med valget her, bortsett fra noen områder med litt lite strøm, men det skyldes steinformasjonene. Dette skulle nok helt sikkert holde til ditt kar også. Blir det litt knapt er det mulig å modifisere disse litt også, så blir disse enda litt mer effektiv. Moddingen er ikke særlig avansert, så det klarer de fleste med rette redskapene. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Sirkulasjon | Reptilus | Lys, filtrering & annet utstyr | 18 | 18th April 2011 20:02 |
| sirkulasjon og plassering | froesak | Aquascaping | 4 | 13th January 2008 01:26 |
| Sirkulasjon | hvalhai | Lys, filtrering & annet utstyr | 2 | 18th March 2007 23:35 |
| Sirkulasjon! | Chriss | Lys, filtrering & annet utstyr | 7 | 10th June 2006 22:23 |
| sirkulasjon | svein | Lys, filtrering & annet utstyr | 6 | 7th February 2006 20:31 |