| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Dec 2006
Sted: 5355 Knarrevik, Hordaland
Meldinger: 350
|
Trenger hjelp til hvordan man best kan sikre seg mot oversvømmelse i karet. Helst med kontrete ting,navn på div. ting og tang , hvor man kan få kjøpt det osv.pluss forklaring på hvordan de skal brukes.
Mvh.Sølvi
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Ikke noe enkelt tema, alt som kan gå galt vil gå galt sies det vet du.
Sump: Ha gjerne stor sump slik at du kan sette alt utstyr i sumpen. Om denne igjen er på et våtrom med sluk er du jo dobbeltsikret der. Lim slangene ( du får pvc slanger (koiimport.dk) og som kan gjøre det lettere å koble dem av for rengjøring, ikke bare harde rør ) og gjerne silikoner skjøtene etterpå når du vet de er tette for ekstra sikring der. Enkelte PVC stykker for å skru av slangene bør du ha, og med kraner slik at du kan stoppe vannet når du gjør dette. Lyd er også en ting å tenke på men et annet tema. Avrenning: Minst to rør, hvor ett er backup. Pass på at dimensjonene er store nok, informasjon under Artikler her om størrelser, utgangspunktet er jo hvor mye returpumpa klarer pushe gjennom systemet. Retur: Sørg for at røret har en lufteåpning for å stoppe heverteffekt. Enveis ventil kan du og ha for sikkerhets skyld. To returpumper kan også være en ide om man er redd en skal gå i stykker på ferier. Jeg har 4 flotører til min computer men bare to i bruk. Den første trigger ferskvannspåfylling (pumpe fra ferskvannsreservoar), men computeren lar den gå maks 10 sekund av gangen, hvis den går mere enn 10 sekunder så settes flotøren helt ut av funksjon inntil jeg setter det igang igjen. Den andre flotøren står lengre nede og er en backup, maks 20 sekund samt med en alarm-lyd. Hvis jeg får summet meg til det kunne jeg satt inn et par ekstra flottører i sump eller hovedkar eller skummertopp for den saks skyld.... Bruk sort silikon. Sørg for at sumpen kan svelge unna alt vannet når systemet slukkes / returpumpa stopper. Sørg for at avrenningskammer er 100% tett, det er ikke mitt så der føler jeg største svakheten i mitt system er nå.... Stopper returen en hel natt her så tror jeg kanskje jeg får litt oversvømmelse i sumpen, men 3-4 timer går bra. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Computeren kan være en grei sikkerhet synes jeg men den er jo litt dyr i innkjøp, spesielt med alle tilleggsmodulene blir det 10-15k.
Styringen av ferskvannspåfylling på en sikker måte nevnte jeg. Den styrer også lys slik at disse slås av om vannet blir for varmt. Jeg kan overvåke karet når jeg er borte via internett. Slå av / på pumper og lys. Kan ordne det så jeg får sms (har ikke dette selv) om det er oversvømmelse eller noe galt. Man kan kjøpe lekasjesensor, det har ikke jeg. Den kjører og sporstoffer slik at disse blir tilført annenhver time hos meg, da er det alltid litt sporstoffer i vannet tilgjengelig for beboerne.
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Dette høres jo greit ut da. Computer blir det nok ikke til i første omgang,pengene forsvinner fort i denne hobbyen
Du har ikke en tegnong eller bilde av hvordan du har plassert plotørene vel? Mvh.Sølvi
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
De kom med stativ som på bildet her:
![]() De står i samme kammer som returpumpe hos meg, i to forskjellige høyder. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
OK kan jeg spørre deg om hvor man kan få tak i slike ?
Mvh.Sølvi
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Forhandler
|
Et lite lowteck tips. Plasser innsuget til returpumpen i sumpen like under vannflaten. Då vil denne suge luft om nedrenningen vil tette seg.
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Alle forslag mottas med takk ,gjerne lowteck
Mvh.Sølvi
|
|
|
#9 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Det er ikke nødvendigvis så dyrt Edite, det er oftest lowtwch og lure spanske løsninger som skjærer seg, dine kar kan med den største letthet og for få kr gjøres om til bombesikre akvarium med null sjanse for lekkasje.
Vann tar alltid letteste veien..... |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Member
|
Her er mine sikringsråd:
1. Ingen slanger/rør som går ut av karet må stikke under vannflaten, pga at hvis strømmen går renner det da vann ut via hevertprinsippet. 2. Selv om overrennet går tett skal hovedkaret ha så mye ekstra plass at det ikke renner over før returpumpen går tørr. 3. Ingen elektriske kontakter på gulvet. Disse limes/skrus høyt på vegg utenfor sprutsonen fra alle våte ting. Punkt 1 kan også oppnås med forskjellige typer hull som bryter heverteffekt. Tilbakeslagsventiler blir litt feil. Hvorfor ta en sånn risk når man kan få så god sikkerhet så billig og enkelt? "Lukkede løkker" bør unngås. Bruk interne pumper heller. Punkt 2 oppnås både ved å ikke fylle karet for høyt og å ha inntak til returpumpe høyt i sumpen. Man bør bruke overrenn av god kvalitet. Solid kammer med hull i kar er bra.
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Osmoseanlegg- hva er det og hvordan fungerer det ?? | Linka | Lys, filtrering & annet utstyr | 5 | 1st January 2008 11:20 |
| hvordan bli medlem | Nagel | Bergen Akvarieklubb | 5 | 3rd December 2006 04:44 |
| Er det mulig...! | milena | Pratemakeren | 6 | 12th February 2006 02:19 |
| Mulig prosjekt....simulere tidevann | Petrus | Akvarie tekknisk | 8 | 13th January 2006 23:00 |