Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 30th March 2008, 13:02   #1 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508
Standard Dobbel returpumpe?

Da sumpen skal i kjelleren lurer jeg litt på en sak her. trenger jo mer saft i returpumpen for kunne løfte det en etage, men jeg har 2 pumper liggende på ca 3000 l/t med løfte høyde på mellom 2-3 meter, hver for seg blir de nok for svake, men om man kobler dem sammen med en y kobling inn på samme retur rør? naturloven tilsier jo i teorien at jeg skal få dobbelt så mye trykk og løftehøyde, noen som har prøvd noe slikt i praksis?
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 30th March 2008, 13:44   #2 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338
Standard Re: Dobbel returpumpe?

God ide igrunn og kanskje verdt å teste. Men ikke sikkert det blir dobbel løftehøyde, men mere enn en enkelt pumpedet tror jeg og.

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 30th March 2008, 15:40   #3 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Tror nesten jeg ville ha solgdt disse brukt og lagdt i noen kroner og kjøpt en single pumpe som leverer 6500l/t.
2 Pumper tar mere plass i sumpen og det genererer også mere varme.. :?

Gammel 4th April 2008, 19:42   #4 (permalink)
Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Bodø
Meldinger: 172

Dersom du kobler dem sammen med en y-kobling, vil du bare øke vannmengden og ikke løftehøyden. Det du imidlertid kan gjøre, er å koble dem etter hverandre, dvs at den første pumpen løfter de første 2 metrene og så løfter den andre pumpen vannet videre derfra.

Husk også at all overhøyde fra sump til oppløftpumpe vil gi ekstra løftehøyde på pumpen, dvs at dersom sumpen står 1 meter over gulvnivået og du setter pumpen på gulvet, så kan du legge 1 meter til løftehøyden på pumpen. Dette er imidlertid kun interessant dersom du av spesielle grunner ikke kan eller vil sette pumpen på samme høyde som sumpen, da effekten utligner seg selv når du senker pumpen.
-kapishe?
Aquaria er offline   Svar med sitat
Gammel 6th April 2008, 17:48   #5 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

hmm men enkel matematikk tilsier jo at om vannmengden øker i samme rørstørrelsen må trykket bli større og derav også løftehøyden.
Gammel 16th April 2008, 19:22   #6 (permalink)
Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Bodø
Meldinger: 172

Dessverre er det ikke helt så enkelt! Husk at det er pumpen som definerer trykket. Dersom en pumpe ikke klarer pumpe med mer mottrykk enn feks 1,5 meter, ja så er det det som er løfteevnen. Sett gjerne 10 pumper sammen, men de vil alle få samme løftehøyde = 1,5 meter. Kobler du dem etter hverandre, vil du imidlertid få en helt annen situasjon.
Aquaria er offline   Svar med sitat
Gammel 16th April 2008, 20:52   #7 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

men du øker et trykk i slangen?

Gammel 16th April 2008, 21:19   #8 (permalink)
Member

Robin sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: Stavanger
Meldinger: 152

Trykket endres ikke uansett hvor mange pumper man kopler sammen hvis de har en løftehøyde på 1,5m og slangen har en høyde på 1,5m.
Men, om det kommer noe ut av slangen på 1,5m vil flow'en øke desto flere pumper man kopler sammen..

Det er den vertikale søylen med væske som definerer trykket. pluss evt.pumpetrykk pga motstand i rør.
Robin er offline   Svar med sitat
Gammel 17th April 2008, 11:49   #9 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Hmm er ikke overbevist om det Robin , skal leke og teste litt med dette, kansje du har rett men dette må prøves.

Jeg skjønner bare ikke logikken i hvorfor løftehøyden skal forbli uendret. Tar man dette som et energi regnestykke så putter jeg jo inn mer energi, det må jo bli noe ut av det.

Videre må jo løftehøyden være en funksjon direkte relatert til dimmensjon på rør, dvs løftehøyden kan umulig være en konstant slik det høres ut som dere sier. Om jeg lar en pumpe med 25 mm tilkobling gå over i 50 mm rør så tipper jeg løftehøyden blir redusert ganske betraktelig. Løftehøyden må jo helle være en funksjon av hvor mye energi pumpen klarer å omsette til å kinetisk energi, eller sagt på en annen måte, hvor mange kilo med vann klarer pumpen å "dytte". Men som vanlig er det jo forskjell på teori og praksis.
Gammel 17th April 2008, 12:01   #10 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Dimensjonen skal ikke ha så mye å si.... vann gjennom 25 kubikkcm rør vil bare gå dobbelt så raskt som gjennom 50 kubikkcm.

Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Returpumpe ? Edite Lys, filtrering & annet utstyr 9 28th April 2008 12:32
Hullstørrelse(mengde for overrenning + kraft på returpumpe Dingo D.I.Y Gjør det selv 3 11th January 2008 20:27
nivåsensor og returpumpe selges joachimB Selges 0 19th September 2007 21:19
returpumpe Erik Kjøpes 0 31st March 2007 21:14
sirkulasjonspumpe/returpumpe geirove Lys, filtrering & annet utstyr 3 31st August 2006 17:34