Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 20th February 2008, 19:07   #1 (permalink)
Senior Member

alf-magne sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: varhaug
Meldinger: 672
Standard ozon

hei!

har en sander ozonisator(50) eller hva det nå heter. men jeg har ikke noen redox måler. tenkte bare jeg skulle stille den på minimum slik rudi blant annet har gjordt det og la det skure å gå

men det som er saken er at jeg må skru den opp på ca 25% før den lyser... er dette for mye?
jeg har et system med totalvolum på snaut 400l vil dette kunne gå. eller må jeg skaffe meg en redox måler.... disse er jo også så upålitelige..

så til utlufting... er det nok og la returvanne frå skummeren gå i en filtersokk med kull i samt legge strømper me kull på skummerlokket ?

håper på svar selv om det er vinterferie :cheesy:
chriss har vel noe å fare med her :lol:
Gammel 21st February 2008, 13:31   #2 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887
Standard Re: ozon

Sitat:
Opprinnelig postet av alf_magne
hei!

har en sander ozonisator(50) eller hva det nå heter. men jeg har ikke noen redox måler. tenkte bare jeg skulle stille den på minimum slik rudi blant annet har gjordt det og la det skure å gå

men det som er saken er at jeg må skru den opp på ca 25% før den lyser... er dette for mye?
jeg har et system med totalvolum på snaut 400l vil dette kunne gå. eller må jeg skaffe meg en redox måler.... disse er jo også så upålitelige..

så til utlufting... er det nok og la returvanne frå skummeren gå i en filtersokk med kull i samt legge strømper me kull på skummerlokket ?

håper på svar selv om det er vinterferie :cheesy:
Det spørs litt på skummeren din, hvilken er det du bruker?.
Du beskriver totalvolum som 400liter, er det da 400liter vann eller inkl stein?
Selv har jeg brukt på en 180liter, med en APF 600 en Sander C100= 100mg/t på ca 30% og det fungerte utmerket, det som er viktig å tenke på og som du allerede har gjort er å la vannet renne igjennom en filter sokk med kull, da binder Ozonen seg og blir ufarlige bindinger.
Andre metoden til å binde opp Ozon er å la ozon komme inn i et kontaktrør fylt med vann slik at ozon binder seg til annet, denne metoden er den mest brukte og vi som bruker skummer har jo nettopp dette kontaktrøret...
Kan du lukte Ozon over skummer koppen så er det kansje litt i over kant og skru gjerne ned litt, det første tegn på Ozon i luften er samme duften som du kjenner i torden vær eller når du sveiser med lysbue, da er det veldig masse ozon.
Sjekk at din skummer tåler ozon og se til at du har en god T splitt slik at skummeren din får nok luft å ikke blir bremset så mye av ozonisatoren din.
Kull på skummerlokket er lite effektivt, sjekk heller for ozon duft(tørr metallisk duft) over skummer kopp og i rommet, har du god utlufting så er det bra.
Det er mange fancye historier om ozon men ikke så mange dokumenterte...
Det er også en fordel med en lufttørrer til innsuget på ozonisatoren din da fungerer den bedre.

Sitat:
Håper det var til hjelp...

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 21st February 2008, 19:50   #3 (permalink)
Senior Member

alf-magne sin avatar

takk chriss det var til stor hjelp!

jeg kjører en h&s 200x2-F2001 skummer den tilsvarer en deltec ap702 sånn ca.

slipknot og joachimb på saltvannsforum slutta begge med ozon etter de mente den "drepte" skummeren skildrer han ene.

jeg merket en nedgang i skummingen de ti første minuttene så var det oppe på normalt igjen!

begge kjørte en deltec apf 600 om jeg ikke husker feil. hadde vert morro og hørt noen teorier på hvorfor dette skjer og om det er noen sammen heng med den skummeren?

jeg bruker et kryss i stede for et t-stykke på lufteslangen. for og være på den helt sikkre siden. bruker også en eheim luftpumpe som er tilkoblet ozonisatoren.
Gammel 22nd February 2008, 22:21   #4 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Når det gjellder Ozon er jeg blank, men er det en spesiell plast som skummeren e.v må være bygget på? I så fall hvordan kan man finne utav dette.. Kan ikke finne noe på Grotec sine sider ang min egen skummer?

Gammel 24th February 2008, 19:11   #5 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

[quote="alf_magne"]slipknot og joachimb på saltvannsforum slutta begge med ozon etter de mente den "drepte" skummeren skildrer han ene.

jeg merket en nedgang i skummingen de ti første minuttene så var det oppe på normalt igjen!

begge kjørte en deltec apf 600 om jeg ikke husker feil. hadde vert morro og hørt noen teorier på hvorfor dette skjer og om det er noen sammen heng med den skummeren?[quote]

Det er noen som har forklart at skummerene deres er "Død" pga ozon, selv har jeg mine tvil om det er den reelle årsaken, men uten selve skummeren i hende så kan jeg ikke hverken avkrefte eller bekrefte.
Når det gjelder APF 600 så er den garantert fra fabrikk til å takle 50mg/t ozon og det vil normalt være en garanti sak, utover det så er det første gang jeg har hørt at en Deltec skummer har tatt kvelden av ozon, og hva er det egentlig som er ødelagt og karakteristikken på deler som er ødelagt av ozon er ganske spesiel og jeg kunne gjerne tenke meg å se bilder evnt fått i hende et eksemplar av en Deltec skummer som beviselig Mr Ozon har tatt av dage :shock: .

Dessuten undrer jeg meg litt over hva somligger i definisjonen "død skummer",?..

www.norskhdforum.org
Gammel 24th February 2008, 19:38   #6 (permalink)
Senior Member

alf-magne sin avatar

det som jeg forsto han mente med død skummer var at den ikke skummet mere selv etter han kutta ozonen.
Gammel 24th February 2008, 19:47   #7 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Sitat:
det som jeg forsto han mente med død skummer var at den ikke skummet mere selv etter han kutta ozonen.
Det forsto jeg også, men det blir litt unyansert, er det impelleren som er defekt, innsug, motor?
Det er kjekt med litt mer kjøtt på beinet for dette er intressant å finne ut av..

www.norskhdforum.org
Gammel 24th February 2008, 19:51   #8 (permalink)
Senior Member

alf-magne sin avatar

da må jeg nesten kontakte de aktuelle personene... skal sende de en pm og be det kommentere tråden
Gammel 24th February 2008, 19:55   #9 (permalink)
Senior Member

alf-magne sin avatar

pm sendt til de aktuelle personene så får vi se om de dukker opp med litt mere utfyllende info om denne hendelsen!
Gammel 25th February 2008, 02:09   #10 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Tårnåsen
Meldinger: 447

kort om min erfaring med ozon.

jeg hadde min ozon koblet opp til skummeren via bypass, jeg hadde så en egen lufte pumpe som dyttet luft igjennom ozon enheten. Skummeren fikk altså både ozon luft og vanlig luft.

Det jeg merket i de ukene jeg brukte ozon var at skummeren produserte mye mindre skum, noe jeg ikke hadde forventet at skulle skje. Vannhøyde i skummeren regulerer jeg med en kuleventil på retur-røret fra skummeren. og for at den i det hele tatt skulle levere skum så måtte jeg skru igjen kuleventilen så mye at det var minimalt av vann som gikk igjennom skummeren (newjet 1700 som matepumpe). Og selv da så produserte den mye mindre skum enn før. jeg syns dette var en lite gunstig løsning, så jeg valgte da å koble ozon enheten av. alternativet ville være å ha en ekstra skummer uten ozon koblet til sumpen.

I etterkant så har ikke skummeren gjort en like bra jobb som før, men den er på god vei tilbake nå ca. 8 mnd senere. Jeg vil tippe at den er ca.80% av hva den var før ozon...hva det er som har skjedd vet jeg ikke, det er ingen synlige skader på skummeren, men jeg har ikke sett på impelleren. Det kan jeg gjøre i morgen.

men jeg syns ozon er en spennende del av hobbyen, som helt sikkert kan fungere glimrende. Hvis jeg skal bruke det igjen så kommer jeg garantert til å ha 2 skummere i systemet.
joachimB er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Ozon Chriss Lys, filtrering & annet utstyr 37 7th December 2009 23:33
Ozon - siste nytt? Mack Lys, filtrering & annet utstyr 4 9th February 2008 01:47
Ozon ! Rusky Lys, filtrering & annet utstyr 2 27th February 2004 13:52