| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei
Akkurat fått blandet saltet og latt det stå et par døgn å stabilisere seg. Nå er lyset på og den helt nye skummeren slått på. Min helt nye salte 160 liter er omsider et faktum :lol: Har et par spørsmål :-) Det er jo bare "rent" vann i karet, så skummet er kun hvitt. Er det likevel avfall? Synes det kommer ganske mye skum veldig fort... vil det stabilisere seg? Ser skummeren sier at det tar minst 72 timer før den er stabil....Det tok to minutter å fylle koppen med hvitt skum... Ser det kommer også en del vann i koppen, betyr det at vannet er stilt for høyt? Regulerte vannflommen litt nå og nå ser det ut til at det i allefall er skum som kommer ut i koppen og ikke vann. Er det riktig? Kan jeg sette ut litt LS snart?
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Stein kan du ha i ja,
kan du stille skumeren så ikke så den fyller koppen så raskt ?
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
Skrudde litt på en vannstrømmins regulatorsak og nå ser det ut til å kun være skum. Spennende! Dette er så morsomt!
Trenger LS nå, men enda noen dager til lønn. Det er 4x39 watt t5 lys - er det ok til denne lille dammen? Det var han på korallen.no som plukket ut kombinasjonen, så jeg regner med det er en fin kombinasjon. Av utseende så er et blått lys og tre hvite, men har ikke studert spesifikasjonene Tusen takk for god hjelp! mvh Camilla
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
"korallen.no mannen" er en fantastisk mann som gjør at det går an å drive med denne hobbyen. alt du kjøper hos han er god kvalitet til en god pris og med kjempe service.
men hvilken skummer er det du har? tror muligens du har vannstanden litt høyt i skummeren... |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Junior Member
|
Jeg har den lille beast modellen, tror den heter 4oo. Men nå lurer jeg på om den kanskje er litt lav, for nå rekker skummet så vidt opp, men det siger sakte over kanten.
Det kommer mye luft ut igjen sammen med vannnet, er det ok.... noen store bobler som går rett opp og masse små som svever rundt i vannet?
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
Samtidig må jeg prøve å regulere luftmengden slik at det ikke følger med luft ut i vannet. Ikke at det er skadelig i seg selv, men det gir dårligere sikt i akvariet og kan også påvirke mengden lys som når ned til bunnen av akvariet. Det snåle som jeg opplever med min skummer er at når den er skitten, så stiger ikke det rene skummet så lett opp i koppen. Når jeg derimot rengjør den, så blir koppen full av rent vann når jeg starter opp skummeren igjen. Kan bare gjette på årsaken, men tror at åpningen som skummet skal opp gjennom er grunnen til det. Når veggene i skummeren er rene og glatte, så klarer skummet lettere å stige opp i koppen, det gjelder også det rene skummet. Når veggene er skitne og skummet ikke glir like lett, så må det mer "løft" til for å drive det rene skummet gjennom åpningen, dermed bremses det rene vannet fra å stige opp i koppen. Det skitne skummet sprekker ikke så lett opp og vil dermed ha mer løft, slik at det stiger opp i koppen. Mulig at jeg er helt på bærtur, men finner ikke noen annen logisk forklaring. |
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Administrator
|
Skummet som skal over i skummerkoppen skal se ganske tørt ut, som om du har kjørt salo vann i en food prosessor en liten stund. Skummeren skummer riktig når skummet hopper over kanten til skummer koppen en gang i blandt.
Det finnes mange laaange diskusjoner om man skal skumme tørt eller vått. Noen mener det ene og andre mener det andre, men det finnes ingen fasit på hva som er riktig og hva som er feil. Vått skum ser ofte hvitere ut enn tørt skum som er mørkere. Vannet i skummer koppen avslører om du skummer for vått eller for tørt. Våt skumming pleier vannet se ut som te vann/lys lys kaffe , tørr skumming som kaffe eller espresso Når det gjelder kaldt saltvann så er det vanskligere å skumme, men tar man referanse på skummet man ser på stranden så er du i området.
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |