| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
haha! nå tenker jeg mange dype sukk og snøft ble praktisert over de ganske keyboards
Neida, men saken er veldig aktuell for meg, står og klør meg litt i hue nå. Har kjøpt 2x150 Oceanlight med 14k Coralvue pærer brukt og byttet ut det elektroniske T5 giesemann powerchrome 14.5k rør. fra 150w til 300w. Saken er at disse rørene ga med tiden masse pene farger på steinkorallene mine, nå ser jeg til min fortvilelse at etter 6 dager med den nye lampen begynner endel koraller å bli brune, da spesielt de som var røde, rosa og oransje. Dette var ikke akkurat det jeg forventet fra ny lampe kan man si. Generelt ser alt ut til å trives helt topp med det nye lyset, polypper er helt ute osv, men sakte men sikkert blir den store rosa hystrixen min brun. Kan det være pærene? opplevde jo kjempestor forskjell i sin tid da jeg gikk over til Powerchrome rørene og hadde tenkt å bruke tilsvarende megachrome pærer nå men siden coralvue pærene som fulgte med hørtes ok ut etter den generelle meningen på nettet tenkte jeg at de sikkert var greie. Neste spørsmål jeg lurer på om det kan være noe forskjell med ballaster, denne har jo en jernkjernetrafo som durer som et illsint vepsebol, er det noen nevneverdig praktisk forskjell på lyskvaliteten om jeg skiftet til elektronisk?. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Min første tanke er at korallene dine er blitt solbrent. Du har jo doblet lysstyrken og dersom du ikke har gjort dette gradvis så kan korallene dine har tatt skade av det.
Endre
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Uansett bør jo koraller gradvis tilvennes nye lamper og pær, det gjør du kanskje? Akkurat hva du har nå iforhold til før kom ikke helt klart frem.
Ellers trodde jeg gjerne korallene bleknet litt om de fikk for mye lys. Fargespekterene på T5 kan jo variere mye, og er jo en mulighet for at du har mistet akkurat det spekteret som gav det ekstra til fargene. Har også erfart at magnetisk ballast kan dure litt men vet ikke om det kun er kvaliteten det går på. Bør ha lite å si på lyskvalitet _antar_ jeg.
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Nei det henger ikke på greip at det er for mye lys, alt er helt ekspandert, polypper fullt ute osv, de blir ihvertfall ikke brune av for mye lys.
Jeg har vell satt lampen sånn ca. på riktig høyde, tok sjansen på dette da jeg vet at powerchrome pærene er ganske mye mer intense enn tilsvarende størrelse fra andre merker, erfarte også dette i starten,, DA opplevde jeg at noen arter krympet seg og bleknet fordi det ble for mye lys. I tillegg så er ikke utbytte watt for watt HQI vs T5 direkte sammenlignbart, man får ganske mye høyere utbytte pr. watt på T5, så noen enormt stor reel økning i lysutbytte tviler jeg på at det er, selv om den nok er større enn før ja. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Forhandler
|
If it works don`t fix it. Korfor i alle dager gikk du fra t5 til hqi når du hadde slike flotte farger på korallene dine? Sverger sjøl til hqi, men likevel.
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Vise ord Pjot, kjenner du noen som lever etter det? ikke jeg heller
Karet skal snart vokse litt i størrelse og få plass i veggen, da må det mer lys til og HQI+T5 virket som et greit alternativ. powerchrome aguablue+ rørene fungerte glimrende på SPS og LPS, men jeg har nå lyst til å ha et bredt spekter av arter i karet, det er nok lettere med dette oppsettet, så ser det jo litt penere ut enn bar T5 da Men nå ser det ut som ting faller litt mer på plass her, hystrixen har begynt å bli rosa igjen, gjerne ikke like intens som før men på riktig vei. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Du har mest sannsynlig sjokket algene i korallene dine, de har gjerne polypper ute selv om zooxantheller sliter litt.
Jeg tør nesten(bare nesten)påstå at de har fått et lyssjokk, og joda det kan bli for mye lys i den perioden du oppgraderer, når korallene dine blir vant til alt lyset s får de fargene sine tilbake, pass på at det er riktige nivåer med jod i vannet så heles korallene og fargene raskere.. Det er helt vanlig å gradvis tilvenne korallene nye pærer og oppgradering av lys, ellers får de et lite/stort sjokk... Sitat:
Du skriver at hystrixen er på vei til å komme seg mtp farger så det er jo på rette veien... Husk også på at det er ikke sikkert du får tilbake samme fargene som du hadde før, det er ganske stor forskjell på Kelvin fra produsent til produsent.... |
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Nei jeg regnet vell ikke egentlig med like farger etter jeg så hvor store forskjeller de forskjellige T5 rørene gav, bare det ikke blir brunt er jeg happy. De må nok igjennom en omstilling ja, men regnet vell mer med at de skulle bli bleke enn brune egentlig, men jaja der kan man se
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|