| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Hei folkens,
Her er en bildeserie av et testprosjekt jeg nettopp er ferdig med. Hensikten er å få testet en teknikk for å bygge kar som er fine, robuste og kan bygges i alle størrelser og de fleste former. Ã… kunne bygge i lett tilgjengelige, billige deler er også viktig. Dette var det første prosjektet i en serie. Det neste blir et 400 liters med dobbeltisolert glass i front. Det kommer en fyldig artikkel om prosjektet på hjemmesiden min. Men det blir muligens etter at 400 literen er bygget, og det kan ta litt tid. Så jeg poster denne bildeserien her nå og håper det kan være til inspirasjon for andre selvbyggere. Karet er akkurat ferdig og står til herding. Karet er laget av kryssfiner med glassfiberarmert polyester over alt både utvendig og innvendig. I båtindustrien ville de trolig kalt det "En sandwichet komposittkonstruksjon med kryssfiner som kjernemateriale". Ã… ha glassfiber over det hele har mange fordeler. Det blir en skikkelig glassfiberkonstruksjon med mye bedre strukturell stivhet. Det blir en såkalt sandwichkonstruksjon, veldig populær i båtindustrien. Overflatefinishen blir mye bedre siden flaten er helt død i motsetning til en treflate. Karet tåler støt og dunk som kommer gjennom mange års bruk av ivrige akvarister. Var heldig og fikk låne et hobbyrom av søsteren min og mannen hennes. Her ligger en 12mm kryssfinerplate klar til bruk. ![]() Billige kryssfinerplater er litt skeive pga fuktvandring. Så det er en enorm fordel å ha et stort plant bord å jobbe på. ![]() Det er veldig viktig å få alle lengder og vinkler riktig for at boksen skal passe sammen. F.eks oppdaget jeg at de fakbrikklagde vinklene på platen ikke var helt 90 grader. ![]() Sageteknikk. Sirkelsag, metallrettholt, fastspenning med tvinger. ![]() Beauty is skin deep... Kryssfineren var veldig fin utenpå. Men det fine laget var bare en brøkdel av en millimeter tykt. Under var det en helt annen tresort med masse kvisthull. Men det gjør lite, blir sterkt nok likevel. ![]() Kassen ferdigsnekret, laminering av utsiden er påbegynt. Jeg limte den sammen med vanlig snekkerlim for utendørsbruk. Alle skruehull forborret, skruer forsenket og hull sparklet med polyestersparkel og pusset ned. ![]() Polyester til laminering. Hmm hvor får man tak det billig mon tro... ![]() Glassfibermatten klippes lett i med en skarp saks. ![]() Utstyr til laminering. ![]() Det er veldig viktig å bruke verneutstyr. Særlig hansker må man bruke hele tiden. Hvis ikke risikerer man allergier på hendene som gjør at man i verste fall ikke kan arbeide med stoffene mer. Jeg merket stikking i fingerene etter å ha tatt i herdet polyester. Det tar lang tid før den er så avdampet at man trygt kan ta i den med bare hender. Maske er helt nødvendig når man laminerer. Polyester avgir slike enorme mengder styrendamp at man helst bør laminere ute. ![]() Her ser vi en av de viktigste detaljene med laminering. I alle innvendige hjører er det lagt hulkiler. Dette er en slags fuger av polyestersparkel. De er laget med et rundt verktøy som har litt større diameter enn aluminiumsrullen som brukes til matten. Glassfibermatten kan ikke knekkes rundt skarpe hjørner så dette er nødvendig for å kunne legge matte over hjørner. Jeg la ikke matte over utvendige hjørner. ![]() Sniffer's paradise.. Laminering. Duken er klippet til på forhånd. Først rulles et lag med polyester på. Duken legges ut. Så rulles et nytt lag med polyester ned i duken. Til slutt rulles aluminiumsrullen over mange ganger på kryss og tvers slik at all luft er ute av laminatet. Det går også å bruke pensel til å legge på polyester, men det var bedre med rulle. ![]() ![]() ![]() Matte som stikker ut over kanter er lett å få vekk med baufilblad eller kniv. ![]() Her er en liten feil jeg gjorde. Prøvde å bøye duken rundt denne kanten som jeg hadde frest ut. Men duken hadde ingen ting å feste til nedenfor så den ble ikke helt bøyd. En grei ting å vite til neste gang! ![]() Utstyr for sparkling. 2 komponent polyestersparkel. Standardsparkel var bra til hulkiler og skruehull. Brukte finsparkel til helsparkling utvendig. Pinnen med den runde skiven frempå er verktøyet jeg brukte til hulkiler (fant ikke ispinner som passet ). Biltemas malingtynner som inneholder touluen ble brukt til rengjøring av alt. ![]() Utstyr til utvendig slipearbeid. Fy for en jobb! ![]() Utvendig sliping, sparkling og lakking var den desidert verste jobben. Den var vanskeligere en jeg hadde trodd. Det første var å slipe ned topper på overflatene. ![]() ![]() Så helsparkling. Litt mye sparkel på her.. Sparkelen begynner å herde etter noen minutter så man må jobbe fort. Vanskelig å blande perfekt siden man må måle mengde på øyemål (1:70 ca) ![]() ![]() Det begynner å jevne seg. Denne slipingen bør absolutt gjøres ute med fullt verneutstyr da støvet er giftig og svært finkornet. Fysjom. Våtsliping er 10 ganger bedre. ![]() ![]() Ny feil. Grunnet med en seig epoksygrunning. Den gav en forferdelig finish. Måtte slipes helt ned. ![]() ![]() Til slutt lakket jeg med 2 komponent polyuretanlakk utvendig. Også veldig vanskelig å få til fin finish. Måtte våtslipe mye. Enkomponent sprøytelakk hadde vært mye enklere, men ikke så sterkt. ![]() ![]() ![]() Den fineste overflaten ble slik. Men jeg kan triksene til neste gang.. ![]() Overflatebehandlingsmidler. Epoksy primer og polyuretanlakk utvendig og Jotun Penguard topcoat innvendig. ![]() Ferdig! ![]() ![]() Det funket bra så nå gleder jeg meg til å få tid til å begynne å sage på neste kar! Original article
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| 180 liters kar med bl-anet sjøhester | sølvi | Aquascaping | 16 | 31st August 2008 16:01 |
| Testprosjekt: 100 liters sumpkar | Frogfish | Teknikk | 0 | 19th May 2008 22:59 |
| Lys til 343 liters kar | Edite | Lys, filtrering & annet utstyr | 9 | 2nd April 2008 05:53 |
| lys i et 110 liters juwelkar | MAGNAR | Lys, filtrering & annet utstyr | 6 | 28th August 2006 20:23 |
| 375 liters helglassakvarium | Roger | Selges | 1 | 5th June 2005 21:33 |