| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Jeg har problemer med å forstå og beregne mengde lys i forhold til min tank. Hvordan skal jeg finne en balanse mellom Kelvin og Watt i forhold til volumet på tanken. Finnes det noen tommelfingerregel som sier noe om antall watt i forhold til liter vann. Som nybegynner vil jeg begynne litt forsiktig. Jeg har levende stein, noen fisker, litt småkryp og koraller.
Alle verdier er ok. Men jeg tror at belysningen er for svak. Den er som følger: En lyskasse 40x100cm med reflektor, som dekker hele toppen. Den består av 2 90cm lysstoffrør, - et ultrafiolett "Sylvania Aquastar F 30W/174TB 10000K" - et vanlig "Phillips Master TLD30W/840" Hva er forskjellen på lysstoffrør kontra hallogen? Er det kun antall watt? Hva er HQI og HQL. De tekniske detaljer kan jeg lese , men jeg forstår fortsatt ikke hvordan jeg skal kunne tolke det. Frustrert men fortsatt entusiastisk Hvem kan hjelpe? |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
det spiller ingen rolle hvor mye vann du har, men hvor dypt det er. for deg, 4ocm dypt, så burde 2-4 t5, 4 t8 eller 150Whqi holde, kommer litt ann på hva du har tenkt å ha oppi. noen koraller krever mere lys en andre.
men valg av lys er viktig... og du bør vere mer kritisk enn og knabbe lysrøret som hang på kjøkkenet. kjøp et lys som er beregnet til saltvanns bruk. du hindrer mye algevekst på det. vit i tillegg at et lysrør kan vere ødelakt selvom det fremdeles lyser, dette pga at det mister egenskapene sine som følge av tidens tann, bytt de en gang i året. og HUSK... hvis du skal forandre moe i karret ditt, lys inkludert. GJØR DET GRADVIS. hvis du bytter ut de rørene du har nå med en sprell nå 250w hqi, så må du regne med at ting går gale. mikroorganismer,alger,koraller, og planton, er vare på lyset. forandrer du lysstyrken for brått ryker de til de evige jaktmarker..... juster lysstyrken med høyden på armaturet over vannet. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
2x30w T8 er vell i snaueste laget.
Jeg ville, som et litt bedre, men ikke optimalt, valgt å suplere med 2x39 T5. Ved neste bytte på de gamle rørene valgt Actinic på de, og supplert med 2x39w 10.000k T5. Da vil du sitte med: 2x30w actinic/T8 2x39w 10.000k/T5 Som er "dugende" i et "mykis" kar, med en dybde på 40cm... Husk gode reflektorer!!! |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Jeg takker for responsen, og nå må jeg finne ut av hva t5, t8 og Hqi er. Det beste er vel da å søke en netthandler som har en beskrivelse av produktene.
Ã… dykke ned i ukjent materie er spennende! |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
T8 lysrør er helt "vanlige" rør
T5 er tynnere og mer lysintense rør. Egentlig vanlige rør de også. Finnes i handelen, men du skal ha en Kelvin som kun akvarie butikker\nettbutikker selger. HQI, MH, eller som det egentlig heter Metal Halide lys. Tror det på norsk også kalles trykkdamp pærer. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Har akkurat gått fra T5 til HQI selv nå, men før dette prøvde jeg endel forskjellige løsninger og kan jo si litt om min erfaringer.
Jeg startet med 10k og actinic t5 rør av ukjent alder og opprinnelse, og det så mye likt ut nanokaret jeg hadde hatt tidligere med 10k lys. Alt trivdes og vokste bra men det ble mye brunt. Skiftet så til Gieseman Megachrome Aquablue+ rør. Da skjedde det ting, hardkoraller og lps vokste i rakettfart, farger ble intense og flotte. Men noen mykkoraller, skiveanemoner og knapper sluttet helt og vokse, også endel typer kalkalger forsvandt. Nå satte jeg nylig inn 14k HQI lys + actinic T5, nå ser alt ut til å trives maks men endel farger har begynt å gå mot brunt igjen, grrrr. Med andre ord, dette er ikke lette saker og det hvirker som det står veldig mye på hva du skal ha i karet |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
For å forklare enkelt rundt "beregning" av lys...
Jo mere konsentrert punkt en watt kommer ifra, jo dypere vil lyset "rekke". Så jo dypere kar, jo mere/konsentrert lys. Til sammenligning. T8 30w = 900mm lang, 26mm tykk T5 39w = 849mm lang, 16mm tykk MH 70w = ca 150mm lang 20mm tykk(egentlig kommer lyset kun fra en kule på ca 10mm i diameter!) Da kan du se for deg konsentrasjonen av lyset... Jeg har 4x8w T5 + 70w MH, på et 48 liters kar. Det blir 2,125w pr/l Så i ditt tilfelle ville 4-10x39w T5 bli en plass å "sikte"... |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Her!Her var det mye ut å sette seg inn i,jeg er helt fersk å har mye å lære.Jeg har et JuvelRio 125L der har jeg laget to "smale" stenger på tvers hvor jeg har en Akva-Stabil armatur for 2 t5 på 24w liggende oppå.I armaturet har jeg en AquaMedic Reef White 15000 og en Sylvania Aquastar 10000K,akvariet er forøvrig 50 høy og 35 bred,vannet går ca 44-45 cm høyt.Hvilke koraller kan jeg ha i det da? Jeg har lyst på bl.a. Acropora og Montipora. Kan jeg ha det,el. blir det for lite lys?
|
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
Med den lysmendgen tror jeg det blir hardt å få noe særlig mer enn mykkoraller til å vokse, du kan sikkert finne noen steinkoraller som krever lite lys og sette dem høyt oppe, men de blir nok sikkert brune.
Men som sagt om du er interessert i steinkorallaer og skal bruke T5 lys virker Gieseman sine rør å være veldig tilpasset dette |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| belysning | Nagel | D.I.Y Gjør det selv | 10 | 18th January 2007 19:48 |
| belysning. | Sandshifter | Lys, filtrering & annet utstyr | 1 | 12th January 2007 17:43 |
| belysning | Sandshifter | Lys, filtrering & annet utstyr | 7 | 9th January 2007 15:57 |
| T5 belysning | geirove | Lys, filtrering & annet utstyr | 6 | 27th August 2006 21:27 |
| Belysning | Frode | Lys, filtrering & annet utstyr | 7 | 23rd February 2004 01:11 |