Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 22nd January 2008, 17:46   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Askim
Meldinger: 53
Standard Deltec AP701..

Hei!
Jeg lurte på hvordan jeg skal stille inn denne skummeren, med tanke på vannstand? Skal den være ved enden til skummerkoppen, altså toppen av skummerkroppen?

Og hvor mye tåler den Eheim pumpen? Kan jeg slå den av og på uten at den tar skade? Jeg tenker da på ca. 1 gang i døgnet..

Takker for alle svar!!
Haimat er offline   Svar med sitat
Gammel 22nd January 2008, 20:10   #2 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639
Standard Re: Deltec AP701..

Sitat:
Og hvor mye tåler den Eheim pumpen? Kan jeg slå den av og på uten at den tar skade? Jeg tenker da på ca. 1 gang i døgnet..
Hmm hvorfor skal du slå den av og på 1 gang i døgnet?

Det som mest sansynelig vil gå først er nok kjeramikk akselen, selv om de tåler en del.

Gammel 22nd January 2008, 21:11   #3 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887

Sitat:
Opprinnelig postet av Takamagi
Hei!
Jeg lurte på hvordan jeg skal stille inn denne skummeren, med tanke på vannstand? Skal den være ved enden til skummerkoppen, altså toppen av skummerkroppen?

Takker for alle svar!!
Der som du skrur på koppen, er det en svart ring, når du kjører skummeren så løfter du vannet opp til det området, nå er alle skummere litt forskjellig(har selv kjørt 703) men om du så sakte skrur den opp(over laaang tid et lite knepp mellom hver gang) og så ser du rett og slett på hvor du havner og vil du våt skumme så skrur du mer til og tørr skumme så senker du nivået..

Det er ikke å anbefale og slå den av og på, det vil ødlegge pumpen som er konstruert for å kjøre kontinuerlig.
Hvorfor vil du egentlig kjøre den av og på en gang i døgnet...

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 22nd January 2008, 21:44   #4 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941

Skummeren der har jeg ikke peiling på , Eheim-pumpen derimot har jeg koblet mot vannpåfyllingen min , så den slår seg av og på ganske så mange ganger i døgnet pos meg , og det har den gjort i flere år , uten å ha tatt skade av det.
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 22nd January 2008, 22:01   #5 (permalink)
Junior Member

Hmm, takk for alle svar først og fremst..

Jeg vet at man kan velge mellom våt- og tørrskumming.. Men vil vite hva som er optimalt å ha liksom..?

Grunnen til at jeg vil slå den av og på er at den bråker en del.. Jeg må slå den av om dagen, så slå den på om natten.. Men dette har jeg kun tenkt å gjøre i kanskje 1 uke eller 2, slik at jeg i den tid får laget en skikkelig skap til skummeren..
Gammel 23rd January 2008, 07:21   #6 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av clown
Skummeren der har jeg ikke peiling på , Eheim-pumpen derimot har jeg koblet mot vannpåfyllingen min , så den slår seg av og på ganske så mange ganger i døgnet pos meg , og det har den gjort i flere år , uten å ha tatt skade av det.
Det er en forskjell på de to pumpene, din Eheim har skovler clown mens Takamagi sin Eheim har en nålehjuls rotor, det er en større rotor og den slites mere ved start og stopp...

Sitat:
Hmm, takk for alle svar først og fremst..

Jeg vet at man kan velge mellom våt- og tørrskumming.. Men vil vite hva som er optimalt å ha liksom..?

Grunnen til at jeg vil slå den av og på er at den bråker en del.. Jeg må slå den av om dagen, så slå den på om natten.. Men dette har jeg kun tenkt å gjøre i kanskje 1 uke eller 2, slik at jeg i den tid får laget en skikkelig skap til skummeren..
Det optimale med skumming er et spennende felt, mange velger våtskumming egentlig flere og fler rett og slett fordi man får mer ut. Det begynner også å bli vanlig å tørr skumme en uke så våt skumme en uke men det er uansett delte meninger og hvis du vil ha min mening så er det våtskumming som fungerer best.

Du sier at skummeren din bråker? Hva er det som gjør at den bråker?
Den skummeren kan du gjøre fullstendig lydløs ved å sette den på gummi/isopor og ved å ha en slange bit mellom skummer og rør slik at det ikke oppstår vibrasjoner..

www.norskhdforum.org
Gammel 23rd January 2008, 22:13   #7 (permalink)
Junior Member

Ja, den bråker en del ja.. Det er selve pumpen som bråker..

Jeg kan jo prøve med gummi/isopor, få se hva jeg kan få tak i.. eller hvor kan jeg få tak i dette?

Takk for svar!!
Gammel 24th January 2008, 07:28   #8 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Sitat:
Ja, den bråker en del ja.. Det er selve pumpen som bråker..

Jeg kan jo prøve med gummi/isopor, få se hva jeg kan få tak i.. eller hvor kan jeg få tak i dette?

Takk for svar!!
Gummiplate, der kan du kjøpe deg en rimelig bilmatte på biltema el lignende det fungerer veldig bra, lokket til en fiskekasse eller på et byggevare firma finner du isopor i alle dimensjoner. Din lokale dyre butikk har sikkert underlagsplater for akvarium og den type kan du også bruke.
Du skriver at selve pumpen bråker, det kommer lyd av den ja men det skal ikke komme i "kategorien" bråker, kjør den i edikk og pass på å få luftslangen i edikk slik at den også blir helt ren, om den er helt ren så demonter den og kikk inni gjerne med et godt lys og kikk etter kalk avleiringer.

www.norskhdforum.org
Gammel 24th January 2008, 19:18   #9 (permalink)
Junior Member

Takker for den Chriss!! Var virkelig til mye hjelp!!

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are