| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei, folkens! Jeg har kommet frem til at jeg savner 'ripple'-effekten fra gammelkaret med halogenbelysning, hvordan kan jeg gjenskape denne effekten i mitt nåværende kar? Jeg har heldekkende lysarmatur, og ikke all verdens med plass under lokket... Hvor finner man små, vanntette halogenlamper som egner seg til formålet?
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
En disco kule kan gjennskape litt av HQI effekten, men problemet ditt er plass.
Du kan evt. bygge om noen små halogen eller led lommelykter slik at de ikke går på batteri. Clas Ohloson har noen billige, ellers kan du ta en titt på i en eller annen dykkebutikk eller liknende.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Synes jeg har nok ripple effekt med kun T5 rør jeg :-)
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hmm...da har du enten noen ganske utrolige T5-rør, eller så har du ikke sett ripple-effekten av 400 watts halogenlamper (sånn som på mitt gamle kar...sukk)
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Noen som har tro på at denne effekten kan gjenskapes v.h.a LED?
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
Sikkert ikke noe mere enn med T5, kanskje litt.
Det er jo bølgene i overflaten som skaper dette. Og jo mere samlet i ett punkt (som hqi er), jo mere ripples vil du vel få. Alternativt kan du vel ordne mere bølger/krusninger da.
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Tror ikke det er bølgene det står på..
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Administrator
|
Ja som sagt.. LED belysningen er vel ganske jevnt karet over litt tilsvarende T5, ikke så mye skygge som HQI og da sikkert mindre ripples...
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg får ganske greie ripple effects på mine T5, det som hjelper er å få rørene så tett vannoverflaten som mulig, mine er kansje 5-6 cm over vannflaten, og om du klarer samle dem så tett som mulig hjelper det også mye, tviler på at led har noe å bidra med innenfor rimelighetens grenser.
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|