| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Er relativt nybegynner når det gjelder saltvann og lurer på et par ting. Har tenkt å bygge meg et kar på 150x40(dybde)x45 (høyde) Tenkte i den anledning på 4x54w t5. Hvor lange er disse røra? Og er dette tilstrekkelig belysning?
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hmm...det første som slår meg at et slikt akvarium vil bli vanskelig å dekorere på fornuftig vis. 40 cm er temmelig smalt, og med en lengde på 150cm vil det se enda smalere ut. Med en gang du fyller vann i vil lysbrytningen gjøre at karet 'taper' 1/3 i dybden, kombinert med lengden kan dette gjøre at karet blir sende rart ut..
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
Har tenkt tanken selv også :? ... får se hva det blir til. Men hva tror du om lyset da?
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Som du ser har jeg 39 watts T5-rør over 250-literen min, som er 50 cm høy, og korallene trives og vokser som bare det
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
39 Watterne passer vel til meterkar..
54Watterne.....................125cm kar 80 Watterne går vel til kar på 150cm,om jeg ikke tar feil 8) Joachim B. hadde vel 80 Watters armatur over 540,en sin,som er 150 langt. (det er selfølgeligt T-5 armatur jeg snakker om ja :mrgreen: )
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Junior Member
|
Javel, Kansje 80 w passer bedre da. (med tanke på lengden) Det blir 320w det på 250 l hvis jeg går for de målene. Blir det i meste laget mon tro??
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
Sitat:
jeg ville valgt 80 da får du lys som dekker hele lengden i karet. Og ja 80w er 150cm lang. Tror ikke du skal beskymre deg for at du har for mye lys. Høres veldig bra ut det med 320w på 250l =) lykke til =) |
||
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Junior Member
|
neivel. da er det vel bare å begynne å sjekke priser da :| får heldigvis taki billi da.....
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Jeg bruker 1.*400W Hqi + 2.* 54W T-5 over 343 literen min,og dette utgjør jo vel 500Watt på343 literen
Skulle jeg sattset videre på dette karet,hadde jeg nok forøvrigt heller valgt "2.*250",kansje med 1.2 T-5 i tillegg... Eller 8.* 54 Watt t.5... karets overflate er 125*50 cm,og en dybbde på 55cm! Nu skal det legges til her at jeg fortrinnsvis holder SPS i karet 8) Er det fiskekar/mykiser,kan du godt gå ned på Watten ja.. Det som gjør at jeg ville valgt 2* 250,istedet for 1' 400 Hqi,er nettopp dette med spredningen,da jeg selv ikke får nok lys ut på kantene nu :cry: Hadde nok fått ett jevnere belysning ved 2* 250,eller 8*54 W-T-5 ja... Ved en karlengde på 150cm må du nok opp i 80Watts T-5 ja,for å ikke komme opp i samme leksa som jeg her...... Holder forøvrigt på å sette opp ett større oppsett,og derfor innvesterer jeg ikke noe oppjusteringer lysmessig på denne 343 literen nu forståeligt nok :mrgreen:
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |