Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24th November 2007, 22:48   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Oct 2007
Sted: vaksdal
Meldinger: 48
Standard Aquamedic turboflotor multi SL

Et spørsmål her.
Er det forskjell på AM turboflotor multi og multi SL ?

Grunnen til spørsmålet er som følger ;
Eg gjorde en tabbe når eg kjøpte min første skummer
Det var en SeaClone 150 og for gjøre det hele komplett ble den innkjøpt hos Midtun, for den nette sum av 2500,-
Lykken viste seg å være att den var lekk og det dryppet vann fra innsuget.
I dag tok eg den med til Midtun,og eg skulle få en tilsvarende skummer.
Vi åpnet en Turboflotor Blue 1000 som og lekte grunnet en pakning som hadde lagt i klem siden prod. greit nok.
Så sa eg att eg heller kunne ta en AM Turboflotor Multi SL og betale i mellom.
Eg vet att butikker må ta seg bedre betalt enn webshoper, men den var priset til 4395,-
Og tilbudet ble att eg skulle betale 1500 i mellom,altså 4000,- ble tilbudet mitt.
Sjekket webzoo og der ligger den til 2800,- hva er den noenlunde rette prisen,og selger nettbutikkene en eldre / kjipere versjon eller er det noe annet som gir det store utslaget.
Min tanke er att butikken tar seg fett betalt,men hvor står eg egentlig ?
Varen var dårlig/reklamasjons berettiget.
men eg har vel egentlig kun rett på å få en tilsvarende vare tilbake ?
Eg har ikke pakket den opp enda og går tilbake med den på mandag.
Så får eg pengene igjen blir eg glad,men hvor lenge er normal levering fra webzoo og akvasia, og er det samme som leveres ?
Mye på en gang

gunnvald er offline   Svar med sitat
Gammel 25th November 2007, 00:01   #2 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
Standard Re: Aquamedic turboflotor multi SL

Regner med den er reklamasjosberettiget den du kjøpte,og er det helt umuligt å få igjen pengene for denne?
Den a-m 1000 skummeren,er jo også litt i minste laget for en 540liter med sump mener jeg..
Du har ikke sjekket opp med han jeg tippset deg om ang. den Deltec 1060S,en da, mener han skulle ha 2500,- for denne på saltv.forum,og denne vil gjøre en 10 ganger bedre jobb i 540,en en en A-M 1000 Har ikke fått med meg at han på saltv.forum har solgt denne enda,og et jævligt godt kjøp til prisen
Koster ny bortimot det 4 dobbelte,og den var ikke gammel heller da..
Gammel 25th November 2007, 00:53   #3 (permalink)
Junior Member

Har ikke sjekket den nei,men problemet er litt det att eg allerede har kastet vekk penger på SC150 en og forsøker å begrense skadene
Det å legge ut enda mer på en skummer har en irreterende effekt
Vel får nok ta en prat med han og se om han ikke kan åpne kassen
Hadde vært greit om det fantes artikler med produkt tester som en kunne fått vite effekt,pris,for og bakdeler

Gammel 25th November 2007, 08:41   #4 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338

Min erfaring med AM turboflotor 1000 multi er kun den at jeg kjøpte en veeeeldig godt brukt en (for en billig penge). Det ble et bomkjøp og ligger nå i en boks her. Pumpen bruker jeg til å blande saltvann.

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 25th November 2007, 09:48   #5 (permalink)
Senior Member

Jeg skjønner jo det selvsagt :cry:
Men du vet hva jeg har sagt om denne butikken før til deg,og tror jeg har bred støtte for mine utsagn fra folk som kjenner til den....
Hadde du rådført deg med en her inne først,så hadde du kansje sluppet å komme hjem igjen med enda ett problem :cry:
De fleste her,og på saltv.forum,ville garantert neppe vurdert en A-M 1000 til en 540/m sump tror jeg...
Disse har en tendens til å gå rimeligt billig ut på forumene igjen ,og det har hvert noen til salgs nu i det siste etter som jeg har registrert..
Det er ikke noe annet utstyr du kunne bytte den inn igjen i på sjappen i nødsfall der på Midtun da?,og heller satse på å få tak i en riktig dimeensjonert skummer brukt på forumene?
Egentlig mener jeg du har rett til å få penga igjen,og sånn som jeg ser det har du dessverre bare betalt på deg ett nytt problem :frown: :frown:
Håper ikke jeg sårer deg her,men jeg prøver bare å være ærlig med deg,og tor som sagt ikke det er så mange her,som hadde gått for denne skummeren til ett oppsett på denne str.... :|
Denne forhandleren er faktisk trolig til å selge ut den skummeren du leverte inn ut igjen til en redusert pris,og ser desverre ikke noe annet her enn at han har gjort god butikk på deg her :?
Gammel 25th November 2007, 11:12   #6 (permalink)
Junior Member

No er ikke skummeren pakket opp og ligger i esken, har en midiflotor som går i karet no. Og i morgen tar eg den tilbake.
Så får vi ta reklamasjon for seg selv, denne skummeren var den største han hadde.
Den andre var AM Blue 1000 som er mindre.

Gammel 25th November 2007, 11:24   #7 (permalink)
Junior Member

tomo sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: bergen

Hei...Men den skummeren (AM turboflotor 1000 multi ) vilken størelse på kar er den laket for da siden det står 500 - 1000L på AM sin side ? :?: :?:

Tomo
tomo er offline   Svar med sitat
Gammel 25th November 2007, 12:00   #8 (permalink)
Senior Member

Har bare hatt en turbofluotor750 selv da,men tror det er gjengs oppfattning blandt gutta,at A-M`s egne anntydninger med henhold til effekt...er mer enn opptimistiske :lol:
Tror de aller fleste ikke ville satt denne inn i et kar som var større enn 3-400 liter avhengig av om en har sump dessverre :frown:
Etter min egen erfaring,ville jeg sattset pengene på en skummer som er litt overdimensjonert i forrhold til karet,da skummeren er absolutt er motoren i ett velfungerende system
"Underdimmensjonert skummer= dårlig vannkvalitet,og masse påfølgende problemer"
Og jo mere levende en har i karet,jo mere sliter systemet,gjerne med store økonomiske tap som følge på dyrebart innhold i karet..
Skummeren er ikke den posten en bør knipe inn på i et godt oppsett,uansett økonomi mener jeg 8)
Deltec-Tunse osv.tror jeg mer holder det de lover,med hensyn til egne oppgitte annbefalinger
Nu skal det også taest stilling til hvor mye en kommer til å belaste systemet sitt,og det er vel flere enn meg her,som gjærne har "litt eksta" oppi karene sine :lol: ,og derfor er det greit ved valg av skummer å tenke slik at en har "litt å gå på" i så måte..
Kan jo kjøre "fiskefritt" i kart sitt,da fisk,med medfølgende foring utgjør største belastning på systemet,og knipe litt på skummerkostnader der,men de fleste ønsker vel seg litt av vært,og en må da også ta hensyn til at fisk vokser/kjøper noen flere i etterkant,og har man ikke middler til å kjøpe seg en passende skummer ny,så dukker det ofte opp gode skummere på bruktmarkedet 8)
Minuset her er jo det at en kansje må belage seg på å smøre seg med litt tolmodighet,til det "rette"utstyr dukker opp :|
Gammel 25th November 2007, 15:36   #9 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941

Dette er AM turbofl.1000multi SL:
https://wwws.aquaterrashop.de/meerwa...4126fdbaf16627
...og dette AM turbofl.1000:

https://wwws.aquaterrashop.de/meerwa...4126fdbaf16627

Ellers så er jeg en av de få som synes skummere få i overkant av oppmerksomhet og pengebruk i denne hobbien...
selv har jeg skummet 450 l brutto med den lille seaclone (100) modellen
i 7 år nå , og først i år fått litt problemer med litt høye fosfat og nitratverdier , noe jeg er overbevist om skyldes at alltfor mange sjøhester er tilkoblet systemet...
Sålenge målet ikke er et reinspikka sps-kar(ofte er jo dette tilfelle i disse dager), kan en nok godt klare seg med skummere i "midten" , og hva disse klarer å yte , er nok mye avhengig hvilke pumper som er brukt i apparatet.Uten å ha prøvd den selv , antar jeg nok at den vil være minst dobbelt så effektiv som min gamle lille seaclone , som fungert uklanderlig hos meg , inntil jeg virkelig overdrev fiskeantall i systemet...
...noe som forresten fortsatt lar seg handtere med wodka-metoden.
Av de som har solgt Am'en sin , har jeg fortsatt tilgode å se at noen var direkte misfornøyd med , flertallet har nok heller gitt etter for "normen" , jo større , jo bedre...og det er jo sant, når det gjelder sps , eller når en vil prakke mest mulig fisk i karet.Men det finnes jo også andre begrensninger en vannkvaliteten , mange av fiskene trenger en god del plass , og selv den beste skummeren gjør ikke revirene til fiskene større...
Dessuten finnes det en del sps og mykkoraller som slett ikke like begeistret for mega-skumming , så en må tenke litt hvordan man vil kjøre karet sitt og hva en virkelig trenger for å oppnå dette.
Et oppsett med 540 l plus sump er jo i realiteten ikke mere vann enn ca 500 l(avhengig av bl.a. sumpens størrelse) , og jeg ville ikke automatisk avskrive AM's skummer.Men klart det er et godt kjøp det som knaberg tipset om, når en sammenligner direkte.
Og når gunnvald's førsteskummeren (seaclone)var defekt , og han ikke har pakket ut erstatningsvaren(som jo er betraktelig dyrere) , må han vel kunne levere denne tilbake og kreve pengene tilbake , etter min mening .
Ellers så er jeg overbevist om at hovedoppgavene til "superskummere" hovedsaklig består i å kompensere for utålmodighet i innkjøringsfasen , når de må klare jobben alene , d.v.si uten hjelp av koraller i god vekst og kanskje med for mange/tidlig insatte fisker.
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 27th November 2007, 08:42   #10 (permalink)
Junior Member

Valgte Tunze 9015 no, den deltec'en var nok solgt no,snakket med han i går. Så eg håper den kan gjøre jobben, ser det er endel for og i mot men tror den kan være bra for meg , siden eg trenger en i karet mens eg bygger sumpen så blir endel typer eliminert.(kun HOT el kun Sump)
Så får vi ta reklamasjonen for seg,siden eg har hund og blir det kjøpt endel for og diverse der , så eg kan endelig ha bruk for en tilgodelapp.

Takker for innspill

Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Aqua Medic Turboflotor 1000 multi... Haimat Selges 8 10th January 2008 19:40
Ønskes: Aqua Medic Turboflotor 1000 multi sloppy Kjøpes 2 4th January 2008 02:05
Aquamedic turboflotor 750 t.s Sandshifter Selges 2 3rd January 2007 21:13
Selges:Aqua-Medic turboflotor 1000 multi BareAre Selges 1 18th March 2005 15:55
AM 1000 Turboflotor multi som bråke? Discusion Lys, filtrering & annet utstyr 2 14th February 2005 20:46