| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Har aldri satt meg inn i /forstått dette med kelvin jeg...... Skal nå bytte pærer 2 x 250 watt Hqi, og lurer i den forbindelse på hva jeg bør velge..... Regner med det er mange meninger og erfaringer på dette området.....
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Det har blitt mange varianter å velge mellom etterhvert, det som er mest brukt er 14500kelvins pærer, de har en fin kombinasjon av hvit og blå farge, men helt reelt så er det mye en smakssak, noen velger 10000 noen velger 12500 osv....
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Legg deg på en plass mellom 10 000K og over 14500K
Her er det mest snakk om litt blått eller mere blått lys
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Og for å gjøre forvirringen komplett...er det stor forskjell på hvordan lysbildet oppfattes på de forskjellige pæremerkene også i karet,samt at de forandrer farge i levetiden
Noen fortere enn andre merker :lol: :lol:
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Forhandler
|
Jo høyere kelvin jo blåere blir lyset. Dagslys ligger på rundt 6500K, etterhvert som lyset går dypere i sjøen blir lyset mer og mer blått. 1 meter under overflaten e` vel lyset kommet opp i rundt 10 000K og blir høyere jo dypere man går.
Hvis man ikkje skal supplere med blå actinic lysrør ville eg personlig gått for 14-16 000K. Har man actinic lysrør kan man fint bruke 13 000K. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Jeg rigger opp med 3*250w 10000K+8*39W T-5 fra 15000 til22000K Pjot...
på nyoppsettet 8) I følge Sigolofi som laget lampen min i Italia,annbefalte han 6500K til vekst på SPS...gjerne med astinnik rør til.... Men noe "fint visuelt" det er jo en annen sak :lol: Men de evige diskusjonene for og imot,er jo det som gjør denne hobbyen så fasinerende ikke enig Pjot? :lol: :lol: Pst: nu er jo du en fiskemann :P ,og jeg en SPS mann,så du er vel mer avhengig av "Coulor" i karet ditt,mens jeg tenker vel mer på vekst av koraller.... :|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Forhandler
|
Vekst av korallene bekymrer meg ikkje i det hele tatt. Når det store karet kommer på plass e` nok det litt viktig igjen. Men korallene vokser fint og fort med 13-16K. 6500K e` det beste for vekst sier du? Kan hende det siden korallene i overflaten vokser fortest. Men tror ikkje det e` en så veldig stor forskjell.
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Junior Member
|
Kjøpte en 150w pære med 14000k på ebay fra Hong kong, for en veldig billig penge, nestn grunn til å tro at den er får dårlig kvalitet...
http://stores.ebay.com/International...dZ2QQpZ2QQtZkm 150W 14K HQI Metal Halide Bulb Lamp Reef Noen som ha kjøpt noe tilsvarende?
|
|
|
#9 (permalink) | |
|
Junior Member
|
Sitat:
Videre har jeg forstått det sånn at alger foretrekker gulere lysspekter og at de dermed vokser mindre ved blått lys. Sagt med andre ord; jeg er fortalt at blåttlys; bra vekst på koraler og mindre vekst på alger. Omvendt ved gulere (lavere K). |
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Moderator
|
Jeg tror lysbehovet hos koraller verierer etter hvilken dybde de står på på et rev.
På reefcentral ligger det en artikkel som viser hvordan koraller reagerer på blått lys vs dagslys. Her ble resultatet at enkelte arter vokste raskere og fikk bedre farver under blått lys samtidig som andre vokste nesten ikke i det hele tatt og motsatt. Da er vel kansje en kombinasjon det beste? HQi med lavt innhold av blått siden de da er mest effektiv og blått lys på eventuelle lysrør? |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|