| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Noen som har sett disse lampene? Trenger lys over et kammer i sumpen og lurer på om disse lampene kan være veien å gå...hvordan festes de?
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Eneste jeg kan si er at jeg tror min 18W over sumpen gir for lite lys, cheatoen er skrumpet inn til ingenting.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Fra ett gartnerfagligt synspunkt vil jeg tro att ett 9 eller 18Watts lyspunkt uannsett er for lite til att algene vil gjøre noe nytte her ja..
Algene er avhengig av en viss mengde kvalietlys for å kunne drive den livsnødvendige fotosyntesen sin fotosyntesen er avhengig av 1.riktig lys,og mengde av den 2.Næring,som her kommer fra vannet 3.oxygen tar dette fra vannet 4.Co.2 fra nedbryting av organiskt matriell i> vannet Mangler/minskes en eller flere av disse livsviktige faktorer trives rett og slett ikke algene,og de sturer/svinner henn,og dør... Alt skal liksom gå i ett krettsløp,og er avhengig av hverandre for å ikke stoppe opp..
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hmm...får sette inn en diger sparepære istedet da...
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Det enkle er ofte det beste ;-)
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
Jeg har en 11watts "leselampe" rør klistra oppi glasset på nanoen og det er god vekst.
Har en 11 watts sparepære over sumpen og det er betraktelig mindre vekst. Nå har vann gjennomstrømming også mye å bety. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Administrator
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Greie de pærene der ja 8) ,og ville valgt den på vel 5000K til ett refugium,da alt mellom 4500-6500K,er midt i "smørøyet"med hensyn til plantevekst!!
Jo bedre algene gror,jo høyere blir forbruket av næringstoffer den tar opp av vannet....og det er jo det som er hele poenget her med algene,så får en heller luke bort alger,og dertil næringstoffene litt oftere 8) 8) Ellers så kan en jo fint bruke noen billige små T-8 rør også da,viss en ikke får tak i disse pærene.. Masse å finne på Biltema ets.som er innenfor K-skalaen her.. Ellers var jo den sump/refugium greien som var inne på linken din H.a.Z flott laget til :mrgreen: :mrgreen:
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Administrator
|
Imponerende vekst forhold mellom 2700K og 6500K pærer
Kunne vært inntresant å få kloa i en håndfull Makro alger og en av disse lampene... |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
|
Drar du igang en bestilling Tage,,,så send oppover en håndfull til meg også da i samme slengen :mrgreen:
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Aquatic Nature RO 90l/d gies bort | Chriss | Selges | 6 | 19th January 2007 08:18 |