Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 6th September 2007, 11:11   #1 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779
Standard Lime Deltec-skummer

Jeg har OMSIDER fått Deltec-skummeren jeg kjøpte av en dansk nettforumbruker, men mannen har ikke demontert skummeren før han sendte den og vekten av Aquabee-pumpen har gjort at skrufestet (og en liten bit av selve skummerkroppen) har blitt knekt løs fra skummeren. Hva slags lim kan jeg bruke til å lime denne fast?

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 6th September 2007, 11:50   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard Re: Lime Deltec-skummer

Hvis det er acryl så kan du prøve med superlim, det har fungert på en skummer jeg limte en gang. Det blir ikke like sterkt som før skaden, men det fungerte i mitt tilfelle.
Gammel 6th September 2007, 12:16   #3 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Har faktisk vurdert superlim, det er jo reef safe, men er usikker på om det gjør susen.. Evt kan jeg jo legge på en sjenerøs porsjon araldit utenpå skummerkroppen, etter at jeg har limt fast den løse biten med superlim

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

Gammel 6th September 2007, 12:22   #4 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Ikke dumt.. da tåler det nok litt mer juling
Gammel 6th September 2007, 12:48   #5 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Kanskje på høy tid å vurdere navnebytte til Donald Duck..

Gammel 6th September 2007, 13:03   #6 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Hehehe... Fetter Anton funker ihvertfall ikke.
Gammel 6th September 2007, 14:14   #7 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Meldinger: 1,887

Sitat:
Opprinnelig postet av Mack
Jeg har OMSIDER fått Deltec-skummeren jeg kjøpte av en dansk nettforumbruker, men mannen har ikke demontert skummeren før han sendte den og vekten av Aquabee-pumpen har gjort at skrufestet (og en liten bit av selve skummerkroppen) har blitt knekt løs fra skummeren. Hva slags lim kan jeg bruke til å lime denne fast?
Grattis, da var skummeren omsider i hus.
Når du skal velge lim så er det et par skikkelige limtyper, (H)arald(r)itt må du ikke bruke, ei heller annet en skikkelig lim. Ta en telefon til Locktite Norge og diskuter litt med dem, de vil garantert finne den rette limen og du vil få et kjempe resultat, det er imperativt at plastbitene "smelter" inn i hverandre da får du faktisk en sveiset sømm og det vil aldri løsne, de områdene du limer vil faktisk bli mye sterkere enn før og de vil aldri knekke på samme plassen. Det er absolutt mulig å bruke mange typer lim, men endel lim typer vil svekke plasten og den vil forvittre over tid, samtidig så mister du den ozonsikre plasten akkurat der du har limt, derfor bruk en lim som smelter materialene sammen. Du må rense med aceton før du limer og tørke av overflødig lim på de områder som kommer i kontakt med vann på innsiden av skummeren slik at du får en "usynlig" limkant, da har du gjort det etter boken og du har et resultat som varer leeenge. Har et Locktite kurs og et plast lime kurs og har blitt forklart alt dette i detalj en gang i tiden.....

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 6th September 2007, 14:33   #8 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Sitat:
Ta en telefon til Locktite Norge og diskuter litt med dem, de vil garantert finne den rette limen og du vil få et kjempe resultat, det er imperativt at plastbitene "smelter" inn i hverandre da får du faktisk en sveiset sømm og det vil aldri løsne, de områdene du limer vil faktisk bli mye sterkere enn før og de vil aldri knekke på samme plassen.
Locktite er et supert produkt, og jeg er helt enig med Chriss her.
Du har Locktite til metaller/mykplast/plastik/høytempratur/gummi/gjenge lim.. you name it.

Har en pose hjemme med diverse fra Locktite, men det meste er godt ut på dato og har begynt total herde prosessen for lenge siden.

Uansett så prøv de :wink:

Gammel 6th September 2007, 14:57   #9 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Hva med et skikkelig polyuretanlim?

Gammel 6th September 2007, 16:56   #10 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Spørsmålet er hva Deltec skummerne er laget av. Stoffet er vesentlig mykere enn akcryl..

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Deltec Apf600 Skummer + eheim 1262 kimnielsen Selges 0 1st April 2008 21:22
Deltec skummer-tricks? Mack Anbefalinger, tips & triks 2 21st September 2007 16:27
Deltec-skummer - tuning Mack Lys, filtrering & annet utstyr 3 11th September 2007 06:12
Skummer, Deltec - MC 500 farshad Selges 1 24th August 2006 08:54
Lime stein Endre Aquascaping 11 26th October 2005 14:16