Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 31st August 2007, 10:13   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Jul 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 41
Standard Koble RO osmose anlegg til aut påfylling?

Hei

Hva bruker dere for å koble RO/Di anlegget til automatisk vannpåfyllning ved fordampning?

Har ett Kent Marina RO/DI 65gal/day anlegg.
Bruker dere en nivåføler i forbindelse med RO anlegget eller pumper dere RO vannet i ett resarvoar som det så pumpes fra til akvariet? Eller hva er det greieste å gjøre?
Patrick er offline   Svar med sitat
Gammel 31st August 2007, 10:34   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard Re: Koble RO osmose anlegg til aut påfylling?

Osmose anlegget mitt fyller et reservoar. I reservoaret har jeg en nivåføler som slår av/på osmose anlegget for fylling samt et sikkerhets overrenning som fører vannet ut av reservoaret og ned i et avløpssluksluk dersom magnetventilen eller nivåføleren skulle feile.

I akvariet har jeg en nivåføler som slår av/på en pumpe i reservoaret som som feeder akvariet med osmosevann via en silicon slange.
Gammel 31st August 2007, 11:33   #3 (permalink)
Junior Member

Høres smart ut.
Hva merke er alt dette?

Overren til sluk høres veldig lurt ut. Hva om man ikke har den muligheten? burde jeg manuelt fylle reservoar med osmosevann da og ha føler/pumpe bare derfra til akvarium?

Hvor stort reservoar har du forresten?
Gammel 31st August 2007, 11:35   #4 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Meldinger: 1,338

Manuelt (som jeg har) blir det vel fort to reservoarer. Ett ved osmose anlegget og ett ved karet.... Har omtrent 2 x 70 liter her hos meg til mitt 180liter. Da kan jeg greit ta 2-3 uker ferie.

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 31st August 2007, 11:57   #5 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Reservoaret mitt er ca 60l. Jeg bruker Kent RO/DI system, Magnetventiene husker jeg ikke navnet på, IKS nivå følere.

Jeg har overrenn og direkte fylling av reservoaret siden akvariet er i 2. etg. Om jeg skal fylle osmose et annet sted må jeg i kjelleren og bære vannet opp derifra, noe jeg ikke gidder
Gammel 3rd September 2007, 07:13   #6 (permalink)
Junior Member

Kan jeg koble RO/DI anlegget direkte til akvariet med nivåføler og overrenn av akvariet i tilfelle om nivåføleren crasher?

Jeg monterer RO/DI anlegget nå inne i baderomsveggen mellom baded og soverommet. Inne ett sikringskap med avrenn til sluk og rent vann kan jeg lede hvor jeg vil (leiligheten er under bygging).
Så da er det egentlig 2 muligheter:
Autopåfylling til resarvoar under/ved siden av akvariet med overrenn til sluk ved nivåfeil. Og pumpe fra resarvoar til akvariet med nok en nivåføler.
Men hva skjer da om nivåføleren i selve akvariet ryker. Da vil jo uansett uendelig mye vann bli pumpet til akvariet fra reservoar?

2. Løsning er RO/DI vann direkte til akvarium via styrecomputer og nivåføler. Om det finnes slike løsninger.

Bråker RO/DI anlegget mye forresten? har ikke prøvekjørt det enda.
Gammel 3rd September 2007, 15:38   #7 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Ã… koble RO/DI anlegg direkte på akvariet tror jeg er det mest risikable du kan gjøre.
Om nivåføleren i akvaiet krasjer slik at reservoaret blir tømt for vann vil resultatet bli et brakkvanns akvarie med dertil døde dyr, samt mye vann på gulvet når sumpen og akvariet ditt er fyllt opp med osmosevann. Et annet problem er at om magnetventilen din ryker i åpen posisjon (det har skjedd meg flere ganger) så vil ikke noen nivåføler kunne stoppe vannet.

Bruker du et reservoar med overrenn kan du koble pumpen opp mot en timer. Mål hvor mye vann som fordamper i løpet av et døgn, regn ut hvor lang tid det tar å etterfylle det fordampede vannet og mat dette inn i timeren. Om nivåføleren i akvariet slutter å virke vil du max kunne fylle de antall litrene som du har angitt. For å få akvarie vannet litt mer stabilt kan du sette timeren til å spre vannpåfyllingen utover dagen i mindre tidsintervaller.
Gammel 4th September 2007, 08:34   #8 (permalink)
Junior Member

Takk
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Osmose sølvi Kjøpes 0 4th February 2008 23:19
automatisk påfylling Endre Kjøpes 1 29th May 2007 19:12
Halv effekt på Osmose anlegg.. Frogfish Lys, filtrering & annet utstyr 4 21st January 2007 21:31
koble iks`n til wlan alf-magne Lys, filtrering & annet utstyr 2 2nd May 2006 20:51
ønsker ro-anlegg til hyggeli pris:) alf-magne Kjøpes 0 16th November 2004 16:45