| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Jeg har et Juwel Rio 240 som jeg skal konvertere til saltvann. Nå står orginal lyset i, 2x T8 rør. Jeg vil enten bytte til T5 54W rør, og stappe i så mange jeg klarer av for eksempel denne typen. Tror jeg skal klare en seks stykker i tilfelle.
http://www.webzoo.net/site/maler/x/?...-Bar&HKatID=21 Eller så kan jeg kjøpe en 2x150 eller 2x250 HQI lampe brukt til ikke så mye mer penger. Denne kan jeg også bruke senere hvis jeg bytter til et annet kar. Heller litt mot HQI kjenner jeg.. Vil 500W samlet være for mye for en 240 liter eller går det greit? Tenker litt på varmeutvikling også.. Det er en plastkant rundt karet øverst, vil den smelte? En annen ting jeg er bekymret for er at det kan bli for intenst lys for en stue. Noen som har erfaring med dette? Det må være en viss WAF på dette prosjektet... Vil gjerne ha en anbefaling... Mvh Oman |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Ho den var vanskelig, en anbefaling i disse T5 HQI LED dager!
Det blir vel helst en smakssak, T5 klarer i likhet med HQI og forsyne de fleste dyr med nok lys men videre derfra til å direkte anbefale enten det ene eller det andre kan bli vanskelig. En blanding av feks en 150 eller 250W i kombinasjon med T5 er ofte det som gir et penest resultat rent visuelt og du får fordeler fra de to verdener som påståes hver for seg at de er best, selv kjører jeg 2X250W Giesmann NovaII og to 54W T5 som snart blir til totalt seks 54W T5 og seks 39W T5 da føler jeg at jeg får en bra miks som gir meg de rette fargene og mer enn nok lys.... |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Alt av det du nevner er nok lys, og ingen av dem er for mye lys :-)
Så må du bare tenke på om du vil bygge de inne i en kasse eller ikke, du må sikkert tenke litt vifter og, kanskje mere med innebygget. Klarer jeg ikke bestemme meg jeg heller, valget er mellom 2 x 150W eller 6 x 39W til en 180 liter juwel....
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei og takk for svar.
Vil en Aqua Medic Oceanlight 2 x 150 Watt være nok til alle arter SPS i et kar som er 120cm langt og 50cm dypt, eller må det 250W til? http://www.webzoo.net/site/maler/x/?...eler&HKatID=22 Synes den ikke var HELT ute på pris, og faktisk billigere enn T5 med reflektorer. Mindre arbeid å montere og lettere å flytte senere. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
hadde tilsvarende kar tidligere. Eg tok av toppdekselet, og bygget en ramme av hobby plater.
I den fikk eg plass til 1stk 150w HQI og 2stk t8 rør. skulle nok hatt t5, men man tar hva man har :lol: Fikk SPS til å vokse, men litt mer lys hadde nok blitt bedre. Litt trangt, siden karet er "bare" 45cm dypt, og i tillegg bygger hobbyplatene noen cm.. (noe å huske på, om du kjøper HQI) Tenk litt på varmen fra lyset, tempen i vannet økte med 3-4 grader i løpet av dagen. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
har en rimelig 150watter til salgs
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Fikk ikke lagt inn bilde, men det er på forsiden helt nederst, under nyeste bilder..
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Junior Member
|
Har sendt deg PM Alf Magne
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Junior Member
|
Planen er å holde dette oppsettet rimelig low-tech inntil videre.. bygger hus og skal legge opp skikkelig røropplegg til flere rom i huset med en stor sentral sump i kjelleren.. Før det blir det bare etpar fisk (en chromis og tre occelaris) jeg skal ha i forvaring, noe levende stein og kanskje en anemone. Koraller får komme senere, men hvis både T5 og HQI gjør jobben tror jeg jeg går for HQI med noen PC vifter for å holde tempen nede.. Ellers i karet er det et invendig filter jeg har planer om å gjøre om til en primitiv overrenning, et utvendig eheim bøtte filter og en Tunze 6025 til sirkulasjon.
Hva annet er helt nødvendig i et kar med så liten belastning... MÃ… jeg for eksempel ha skummer? |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Member
|
Vil ikke anbefale saltvann uten skummer.
Har en Redsea hang on skummer, som gikk i min 240 ltr. Måtte bytte den til en større da eg gikk over til 450 ltr. Den ligger inne for salg her på forumet. Kanskje eg skal børste støv av annonsen snart :lol: |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Alt skal bort | jørgen | Selges | 3 | 25th March 2008 18:31 |
| Hvilket lys skal brukes ? | Chrisarn | Ny til Hobbyen | 1 | 18th December 2006 11:10 |
| ny skummer... hva kan jeg velge??? | christine | Lys, filtrering & annet utstyr | 1 | 22nd August 2006 01:20 |
| Hva skal jeg gjøre.. | Frogfish | Lys, filtrering & annet utstyr | 6 | 8th August 2004 23:38 |
| NÂr skal dyrene inta akvariet? | Rigam | Lys, filtrering & annet utstyr | 13 | 6th July 2004 00:41 |