Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 8th June 2007, 07:21   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Trondheim
Meldinger: 94
Standard Påvirkes fisk / koraller av....

Her er et merkelig spørsmål for feinsmeckerene og ekspertene :-)

Bakgrunn: Jeg bygger lystoppen selv og har tre lysrør, en HQI (kommer) og et lite månelys (blå led), som alle kan styres via individuelle timere. Siden lysrørene er kortere enn lengden på karet (90 cm, karet er 150cm), og jeg ikke har råd til full-size HQI, ser jeg for meg lystoppen slik (prøver å tegne dette med tekst-tegn, så bær over med meg :-) ) Merk også at prikkene bare er brukt som styretegn..

A******* dagslysrør ********

................B******* blålysrør ********
.........................C* Nattlysstripe *
.........................D**** HQI *****

.........................E ******** Dagslysrør ********

Kort forklart står det bakerste lysrøret (A) til venstre, mens det andre daglsysrøret står langt fremme til høyre. Marine blå-lysrøret, HQI og blåLED stripa står alle noenlunde samlet i midten av karet.

Tanken (og etterhvert spørsmålet) er at jeg kjører følgende syklus i løpet av dagen

C - CB - BA - DBA - DBE - BE - BC - E

Som du ser betyr dette at det om natten kun er et svakt blåLED lys. Så slås MarineBlue lyset på, deretter det ene dagslyset. Så slås HQI'en på (sammen dagslyset) slik som angitt over.

Effekten av dette blir at lyset 'forflytter seg' fra bakerst til venstre til fremst til høyre i løpet av dagen, samtidig som lysstyrken går fra svakt til sterkt og så til svakt igjen, nesten som en ekte døgnrytme, med soloppgang, dagslys, solnedgang etc... og solens forflytning over himmelen i løpet av dagen.

Puh: så spørsmålet: Jeg er i den heldige situasjon at akvariet mitt står plassert i nord-sør retning (i karets retning), og lysenes plassering og døgnrytme vil være fra øst til vest.

Har den faktiske døgnrytme-RETNINGEN noen påvirkning på livet i vannet? Vet man noe om organismenes følsomhet for dette - slik vi vet fugler har følsomhet for nord-sør (magnetismen)? Hadde vært veldig interessant å vite noe om dette, for et av målene med karet er å etterligne naturen så mye som mulig med de mulighetene jeg har.

Er dette viktig for meg? Ja, hvorfor ikke. Med tanke på hvor følsomt livet i slike kar er, kan hvert eneste lille bidrag til mer naturlig forhold i karet hjelpe til et bedre kar. 'Alt for mine små barn' ;-) Men siden jeg altså ikke har kunnet lese noe om dette noe sted ble jeg nysgjerrig.

På forhånd takk for alle nyttige bidrag ;-)
Vizar er offline   Svar med sitat
Gammel 8th June 2007, 07:58   #2 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338
Standard Re: Påvirkes fisk / koraller av....

Du burde ha ihvertfall noen timer hvor alle, A, B, D, E er på.

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 8th June 2007, 09:30   #3 (permalink)
Junior Member

Hups.... du har rett. Det skal selvfølgelig være med :-)
Gammel 8th June 2007, 09:57   #4 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887

Du finner jo i litteraturen at feks moonlight gir en effekt.
Belysning med stigende og synkende styrke har også betydning for dyrene i akvariumet, også en dag eller to i uken med litt "overskyet" vær er positivt for koraller, det er et utrolig spennede felt du er inne på og det er etter det jeg har fått med meg ganske viktig men litt oversett.
Den spesielle effekten som lyset fra solen gir når den går opp og ned (som gir prisme effekt med mange farger)har jeg lest en meget god artikkel om men den finner jeg bare ikke igjen.
Her er noen linker til div...

Moonlight tråden:
http://www.saltvann.aquafreaks.no/Fo...Moonlight.html
Belysning av korallrevsakvariet, mange linker:
http://www.reefkeeping.com/issues/subject/lighting.php

Spesielt:
http://www.int-res.com/articles/ame/14/a014p137.pdf
http://www.pulseplanet.com/archive/Nov02/2790.html
http://www.mindspear.com/reef/lights/index.htm

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 8th June 2007, 21:11   #5 (permalink)
Member

Nessen sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Rong, Øygarden
Meldinger: 227

Sitat:
Opprinnelig postet av H.a.Z
Du burde ha ihvertfall noen timer hvor alle, A, B, D, E er på.
Jeg sier meg enig med H.a.Z.
Jeg vet ikke om det er en skrivefeil, men jeg ville avsluttet med BC-C istedet for BC-E.

At fisker og koraller påvirkes av belysningen og dens syklus finnes det vel ikke tvil om, man kan jo bare se på korallenes gyting hvor godt "timet" mange koraller gjør dette samtidig. Og at koraller er følsomme på at lyset "beveger" seg fra en side i karet til den andre og at dette har en innvirkning på korallenes liv vil jeg også tro.
Men om koraller/fisk påvirkes av retningen lyset "står opp" i forhold til Magnetisk Nord er et interressant spørsmål.
Man kommer jo da også borti spørsmål som:
Strekker koraller seg etter lyset?
Vil (dersom det er tilfellet) koraller kunne "forberede seg " til morgenen ved å strekke seg mot øst?
I så tilfelle kan det jo være tenkelig at de har en eller annen "sans" som forteller de retningen, og da kan jo kanskje magnetisk nord være et alternativ?
Når det gjelder fisker så er jeg ganske sikker på at det finnes fisk som har kontrollen på jordens magnetfelter. Og dersom våre akvariefisk har det så kan man jo spørre om det forstyrrer dem litt dersom "lyset" står opp i vest f.eks?
Man kan jo da også spørre om høytalerene man gjerne har ved siden av karet og magnetfeltene disse lager påvirker koraller og fisk (forutsatt at magnetfelter påvirker da).
Kanskje det er litt verre med lydene som kommer utav dem. Ikke akkurat bølgebrus hos de fleste tror jeg.
Og hvordan ødelegger indirekte belysning fra vinduer eller andre lamper i rommet, osv...

Nei det skal nok godt gjøres å kopiere naturen, men målet ditt er et av de beste målene man kan ha:

Sitat:
Opprinnelig postet av Vizar
for et av målene med karet er å etterligne naturen så mye som mulig med de mulighetene jeg har.

Er dette viktig for meg? Ja, hvorfor ikke. Med tanke på hvor følsomt livet i slike kar er, kan hvert eneste lille bidrag til mer naturlig forhold i karet hjelpe til et bedre kar. 'Alt for mine små barn' .

[marq=left]:danceHer kan du lese min Blog:dance[/marq]
Nessen er offline   Svar med sitat
Gammel 8th June 2007, 21:33   #6 (permalink)
Junior Member

Takker og bukker for mange fine og kloke svar så langt. Jeg har forøvrig lagt ut noen artikler på hva jeg har gjort så langt under oppstarten (for den som måtte finne det interessant - jeg lovte meg selv å dokumentere alt ;-)), hvor del 7 omhandler denne tråden her. Ta en titt på disse artiklene og gi meg gjerne feedback. Jeg verdsetter alt fra dere :-)
Gammel 8th June 2007, 22:01   #7 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338

Du går grundig til verks!

men artig det... :-)

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are