| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei.
Vil bare si til alle som har/tenker på å få/har lyst på bioballer i akvariet sitt: Hold disse langt unna avrenningen. Jeg har noen i kammeret til avrenningen min. Hvorfor aner jeg ikke. De var bare der da jeg kjøpt akvariet brukt. Jeg skulle ha tatt de ut, men tenkte vel de kunne ha en funksjon der. Den funksjonen jeg har merket mest til er at de tetter til avrenningen min. Dette har skjedd to ganger. De er også akkurat store nok til at de ikke kommer gjennom selve tank gjennomføringen i avrenningen, så i går kveld lå jeg i to timer med en saks og prøvde å få godt nok tak til at jeg fikk trekket dem igjennom. Nå tror jeg avrenningen min er tom for bioballer, men jeg vet det ligger noen få igjen i avrenningskammeret. Disse skal ut før jeg setter returpumpen i gang igjen. Endre
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hvorfor har du bioballer der, er det ikke noe de bruker i et nitratfilter ?
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Dumskap er vel rette betegnelsen. Bioballer hører kun hjemme i "lukkede" konteinere. Da jeg kjøpe akvaret lå det bioballer i avrenningskameret. Om de lå der nå forrige eier hadde det i drift aner jeg ikke, jeg glemte helt så spørre. Tenkte bare at de kunne ha en funksjon der de lå.
Endre
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Jeg hadde også bioballer i avrenning, etter en stund var det rene nitratbomben...
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Moderator
|
Helt feil, Endre. Det motsatte er faktisk tilfelle.
Bioballer bør brukes for å få kontakt mellom luft og vann, som i et overrislingsfilter, og ikke nedsenket i vann. Bakterier på den store overflaten i en bioball, har en ekstrem tilgang på oksygen når disse brukes riktig, og nedbrytingen foregår veldig effektivt. Oksygen er det viktigste elementet i nedbrytingen av organiske stoffer. Derfor er ozon meget gunstig å bruke for reduksjon av ammoniakk og nitrit til nitrat i forhold til vanlig oksygen da oksygen inneholder to oksygenatomer (O2) og ozon tre (O3). Ã… bannlyse bioballer vil ikke være riktig, men må brukes på rette måten for å utnytte potensialet i disse. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|