| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Hva er best egnet-gir best effekt for skummeren, er det gravitasjons føde eller en dedikert pumpe?
Alle innspill er velkommen..... |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Det er vel ett av de mange spørsmålene som man ikke kan si A eller B på.
Mange skummere er ikke konstruert slik at det kan ta i mot gravitasjonsvann. For de som kan det ser jeg to klare fordeler. Du får alt vannet som går til sumpen også gjennom skummeren. Man slipper en ekstra pumpe som kan stoppe/ trenger vedlikehold/genererer varme. Ulempen er at du må tilpasse avrenningen skummeren din. Dersom skummeren krever 3000l/t så må du ha så mange liter i omløp, noe som kan bråke en del. Jeg har en retur pumpe på 2500 liter nå og merker mer lyd enn med de 1800 som jeg hadde tidligere. Fordelene med en egen mate pumpe til skummeren er at du kan tilpasse den skummeren uansett hvor mye vann som går gjennom sumpen din. Du kan 2000l/t i gjennomstrømning i sumpen og en matepumpe på 3000 l/t på skummeren. Endre
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
de absolutt fleste mellomstore skummere er jo en eller annen venturi/impeller løsning, tror det er liten tvil om at dette er den mest effektive og vellfungerende metoden, og da kan man jo glemme gravitasjon.
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Moderator
|
Sitat:
Det har jo ikke noe med levering av vann til skummeren, eller tar jeg helt feil nå? Det er i alle fall det prinsippet jeg har sett på skummerne jeg har vert borte i... |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Det stemmer det Torhav skriver.
Deltec skummerene kan man fint gravitasjonsmate. De fleste fra Tunze og Aqua-Medic er dette ikke mulig å gjøre på. De store Amerikanske DownDraft skummerne er det værre med for de må ha så mange liter i timen. Endre PS: disse tingene gjelder nok ikke alle skummerene til de forskjellige merkene, men de fleste(tror jeg) Endre
|
|
|
#6 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Min skummer en Deltec AP703 er forsåvidt en sulten skummer den vil ha 2800lt med vann, det jeg tror i forhold til min skummer er at den bør ha litt trykk på de 2800lt som skal inn og det føler jeg at den ikke får.
Nå venter jeg på en RedDragon 5000lt som jeg vil kjøre som returpumpe og lurte på å bruke en lille OR3500 som føde pumpe til skummeren, men kansje jeg skal vente til etter at jeg har installert Reddragon pumpen og se hva som skjer da..... Kansje det ordner seg helt av seg selv... |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Forhandler
|
De fleste skummerne e` vel beregnet med matepumpe. Det stiller litt krav til røropplegget for at vannet skal renne igjennom uten at skummeren skal miste effekt. Vannet fra overrennet mitt tok med seg litt luftbobler rett i skummeren, dette hadde negativ innvirkning på skummereffekten siden de store boblene forstyrret skummingen, kan man unngå dette vil eg tro at det e` en meget bra løsning med tanke på strømforbruk, varme og at man slipper en pumpe.
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Nå har jeg hatt en mistanke i en tid om at jeg får de samme effektene du beskriver og da er vi inne på samme tanken Pjot med mindre effekt, eneste jeg håpet å slippe var å rote mer med avrenningen er litt låst på denne baljen, når det kommer til støm så går vel egentlig de wattene med i det store sluket... Varmen tenker jeg at jeg skal klare å holde i sjakk evnt så blir det en Deltec ecokjøler.... Prøver først med Mr RedDragon 8)
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| utvendig pumpe | andyskog | Kjøpes | 2 | 27th October 2007 20:41 |
| Pumpe | Nikita | Ny til Hobbyen | 9 | 26th April 2007 11:15 |
| Pumpe | splasj | Lys, filtrering & annet utstyr | 1 | 9th December 2006 21:43 |
| Pumpe | Torris | Kjøpes | 4 | 8th March 2006 11:33 |
| Tyst pumpe? | joanjo78 | Lys, filtrering & annet utstyr | 6 | 10th October 2004 02:16 |