Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 2nd June 2007, 10:53   #1 (permalink)
Junior Member

fredrik sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Sted: Trondheim
Meldinger: 32
Standard Feil med regulatoren på co2 flaska?

Hei.

Driver å setter opp en kalkreaktor her og har alt av deler. Er en Deltec 509 og jeg har fått lagt en slange i karet som mater den slik at det drypper ut av den.
Så har jeg koblet på co2 flasken min med en magnetventil og bobleteller.

Problemet er at jeg ikke får justert co2 flasken til å levere konstant riktig trykk. Flasken har et stort hjul/skrue som åpner tilførselen og en liten en for å justere utblåset. Men selv om jeg er YDERST forsiktig så spretter manometeret opp til 5bars trykk og en sikkerhetsventil åpner. hvis jeg skrur igjen en halv millimeter så virker det som den mister trykket og synker sakte men sikkert mot 0. Dette kan jeg gjenta til evig tid.

Spørsmålet er da om det er regulatoren det er noe galt med, om det er forlite gass på flaska, noe annet teknisk eller om det er brukerfeil. Dette er en SERA flaske og regulator som egentlig er tiltenkt ferskvann, men der er jo også 5 bar vel høyt.

Legger ved et bilde av regulatoren, eller... får ikke det til her..

Ellers er flaska 0,5 kg så den må vel fylles ofte?
fredrik er offline   Svar med sitat
Gammel 2nd June 2007, 16:21   #2 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887
Standard Re: Feil med regulatoren på co2 flaska?

Har selv en Sera regulator, litt anderledes enn den du har. årsaken til at jeg ikke har samme som deg er nøyaktig det du beskriver, det som viste seg etter å ha byttet en regulator og etter at forhandler hadde "blåst" en regulator var at den typen du har(så bildet på annet forum) ikke tålte annet enn at regulatoren var stengt og nåleventilen var skrudd helt i bunn/stengt. Det var først etter dette man kunne sakte åpne for nåleventilen og da holdt regulatoren- videre om jeg skulle slå av/skifte flaske ol så måtte samme prosedyre gjentaes, stenge tilførsel, stenge nåleventil, åpne forsiktig flaske trykk og så åpne like forsiktig nåleventil.
Det er egentlig en lite god regulator, men den som er hakket større med to manometer er helt superb, mitt råd til deg er å levere den tilbake til forhandler og ta ut den andre varianten med to manometer.

Slik som jeg forstod hva som hadde skjedd med regulatoren så var det en tetning som ble "blåst " ut av stilling og det ble en lekasje, nå er dette ikke min konklusjon men jeg gjengir hva som ble konkludert med av forhandler den gang jeg hadde samme problem.
Det kan jo høres ut som at din slipper på sikkerhetsventilen når den når et gitt trykk og ikke takler 5bar, les godt igjenom bruksanvisningen og se hva max inn trykk er..... kan du finne type nr på regulatoren din?

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 3rd June 2007, 17:06   #3 (permalink)
Junior Member

fredrik sin avatar

Akkurat... problemet mitt er at jeg kjøpte denne brukt for et par år siden for bruk i ferskvann, så det var med PH regulator m.m. men det ble aldrig brukt. Så passet det så fint at jeg hadde en slik flaske når jeg kjøpte kalkreaktoren.

Typisk da at dette er en dårlig type. sikkert derfor den ble solgt billig også...

Ser ut som det står
02 SLO 2
20 A 305/94
på regulatoren.

Er det mulig å fikse disse da? eller er det like greit å kjøpe en ny?
Må vel uansett kjøpe en større flaske. Denne holder vel ikke mer en en mnd eller 2 uansett.

Siden jeg kjøpte den brukt fikk jeg jo heller ikke med noen bruksanvisning....

Hvor får man kjøpt co2 flasker billigst? 2kg eller 5kg? samme sted som man kjøper gass til grill o.l.? AGA?
Gammel 3rd June 2007, 17:12   #4 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Da ville jeg kjøpt en ny.
Du finner billige flasker der som det fylles på co2 på brannslukkingsapparat, det står sikkert en adresse på noen flasker(service/trykkprøvings dato el), evnt så ringer du bare brannvesenet de har full kontroll.....

www.norskhdforum.org
Gammel 3rd June 2007, 19:49   #5 (permalink)
Junior Member

fredrik sin avatar

Ok.

Får sjekke med noen andre her i byen da.

Ser det er en umbrako skrue på enden lengst fra selve tanken. Har skrudd opp regulatoren og denne skruen strammer en fjær og dermed en stang som går inn mot regulatoren på flaska. ser ikke ut som den kommer helt bort til hullet men når jeg skrudde den helt inn ble det bedre. Men det er enda langt fra brukbart.

Noen som har en bruksanvisning for disse? finner ikke noe på sidene deres.

Bør jeg kjøpe regulatoren til en flaske på en dyre/nettbutikk eller der jeg kjøper flaska?
Gammel 3rd June 2007, 20:06   #6 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Du får en helt ok kran med to manometer, en til arbeidstrykk og en til flasketrykk hos de som fyller co2 de pleier å ha brukte eller du kan kjøpe en ny hos dyre/nettbutikk med full garanti og bruksanvisning...

www.norskhdforum.org
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are