Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13th May 2007, 19:22   #1 (permalink)
Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Bodø
Meldinger: 172
Standard Filtrering av luft til skummer

Tenkte på en sak (wow):
En skummer suger noså mye luft hver time. Av og til må jeg rengjøre slangene på min skummer, da det samler seg støv/skitt som kan tette luftinntaket. Spesielt gjelder dette dersom jeg bruker små kraner på luftinntaket.
Er det noen som har noen informasjon om hva kvaliteten på luften inn til skummeren kan ha å si for vannet i tanken? Jeg har feks skummeren min stående ifm et vaskerom, der det av og til dufter friskt av mykemidler og andre ganger stinker salmiakk eller klorin lang vei. Vil dette kunne påvirke vannet i tanken på noen måte? Noen som har filtrering på innluften til skummeren?
Aquaria er offline   Svar med sitat
Gammel 13th May 2007, 22:05   #2 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779
Standard Re: Filtrering av luft til skummer

Det der har jeg faktisk tenkt litt på til tider... Brukte en stund kullfiltrering på luften som skulle inn i skummeren, men vet egentlig ikke om det hadde så mye for seg. Lukt er jo partikler, så det er vel ikke helt utenkelig at det du lukter på vaskerommet ditt i større eller mindre grad kan overføres til vannet via skummeren

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 14th May 2007, 05:07   #3 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Kan ikke helt se at det skulle ha noen innvirkening. De partikkler som eventuelt vil komme inn blir jo skummet ut med en gang.
Tror nok du skal ha en meget høy konsentrasjon for at luften skal kunne påvirke i betydelig grad.

Tage
Tage er offline   Svar med sitat
Gammel 14th May 2007, 07:18   #4 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508

Har også tenkt endel på dette, vil tro at det ikke er uvesentlig, på den annen side tipper jeg det er ytterst små mendger som kan finne veien til vannet og de fleste gasser klarer vell ikke å binde seg i noen stor grad til vann.

Men man vil jo aldri kunne ha kontroll over dette uansett, så kansje like greit å ikke legge opp til å få daglig nervøst sammenbrudd fordi folk fiser og raper i nærheten av skummeren din .
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 14th May 2007, 11:19   #5 (permalink)
Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Bodø
Meldinger: 172

Dette bør nok noen med mer kjemisk kompetanse enn meg svare på, men jeg føler meg litt urolig for hva både salmiakk- og klorin"gass" (er det gass eller bare lukt?) kan medføre i kontakt med vannet gjennom skummeren. Jeg vet rett og slett ikke om disse gassene/partiklene kan tas opp i vann på noen måte
Ser for meg at en måte å ha kontroll på dette, er å filtrere luften inn til skummeren. Blir jo litt som et åndedrettsvern for skummeren. Dette fås jo for forskjellige stoffer/gasser, så det må kanskje vurderes hva man evnt trenger på en skummer.
Aquaria er offline   Svar med sitat
Gammel 14th May 2007, 16:00   #6 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885

ETSS som jeg bruker har egene carbon filtre som skal kobles på luft inntaket. Utifra hva de sier renser ren luft vesentlig bedre enn luft forrurenset av f.eksos. De har også skrevet litt om at frisk/kjølig luft øker effektiviteten bedre enn varm innestengt luft. Filtrene som de leverer skal vistnok hjelpe mot forurensningene.
Jeg har aldri brukt disse filtrene, men har de liggende ettellerannet sted. Kanskje en ide´å koble de på for å se på effektiviteten ?
Gammel 14th May 2007, 19:37   #7 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Skader ikke å prøve med en slange ut i noe kjøligere tempratur nei..
Tage er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Luft ut fra skummeren sloppy Lys, filtrering & annet utstyr 9 7th January 2011 21:17
Kull filtrering Tage Kjemien i akvariet 36 14th September 2007 07:13
Luft avfukter Planteplankton Ny til Hobbyen 5 5th May 2006 05:08
Er mye luft farlig? geir-h Ny til Hobbyen 1 15th February 2006 20:51
luft bobbler... alf-magne D.I.Y Gjør det selv 24 2nd February 2005 21:50