| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
|
Heisan.
Er det noen her som kan anbefale ett bra Ro/Di system? Det skal brukes til et kar som rommer 500-550l i systemet.. Kan tenke meg det fordamper 8 liter i døgnet. Hilsen Tage |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg bruker Kent Marine Deluxe Hi-S Maxxima RO/DI system, og er kjempefornøyd
|
|
|
#3 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Er litt nysgjerrig om det er store kvalitetsforskjellier av betydning.... i og med at noen bruker springvann.
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) | ||
|
Member
|
Sitat:
Tror ikke en diskusjon om bruk av springvann vs osmose er et steg i riktig retning for hobbyen. Dersom noen har flaks nok til at springvannet deres ikke knekker tanken over tid, så fint for dem. Alle vi andre bør nok sørge for å ha et godt RO-anlegg i drift! |
||
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
For min del som bor i sentrum av Bergen er forskjellen merkbar. Algene forsvinner raskere/dukker ikke opp i samme omfang ved bruk av Osmosevann som uten.
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Administrator
|
Dere misforstod litt, lurte ikke på om det var vits i osmoseanlegg, men om det var stor forskjell på de forskjellige osmoseanleggene seg imellom når man f.eks sammenligner med springvann.
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Administrator
|
Det har ikke jeg svar på.. men det jeg vet er at det er betydelig Silikat og phosfat i spring vannet mitt. Og hvis jeg noen gang skal kunne ha de koralene jeg ønsker, så er det ikke noen annen utvei en ett RO/DI sytem.
Men som H.A.Z spør om, så kan det jo være forskjeller mellom alle produkter både på kvalitet. Tage |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg brukte tidligere Aquamedic sitt Osmose filter 150l/døgnet. Nå bruker jeg Kent sitt RO/DI anlegg. De fysiske forskjellene og bygg kvaliteten på filtrene er som å sammenlikne en trøbil med en Rols Royce.. Siden Kent anlegget mitt også har et Di filter (ione filter) får jeg fjernet den siste resten av dritt som AM anlegget ikke får fjernet (siden AM anlegget ikke har dette filteret).
Sammenlikningen er egentlig helt feil siden jeg har oppgradert fra AM til Kent. Jeg har ikke testet vannet som kommer ut av osmose filtrene, men kan se forskjell på akvariet med vann på springen fremfor vann fra Osmose anlegget. Ã… sammenlikne vannet som kommer ut av Osmose anleggene med vannet som kommer ut av springen er for meg som dag og natt. Men en slik sammenlikning vil variere etter hvor i landet man befinner seg, fra hvilket vannverk vannet komme eller om man evt. bruker brønnvann.
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Selges Elos System 160 | scopas | Selges | 4 | 27th May 2008 19:28 |
| Elos XL 120 system selges | MarineB | Selges | 4 | 3rd December 2007 20:58 |
| Tridacna 160 system selges | MarineB | Selges | 35 | 2nd August 2007 22:40 |
| topoff system | Sandshifter | Anbefalinger, tips & triks | 6 | 30th January 2007 05:25 |
| ZEOvit System.. | Chriss | Kjemien i akvariet | 0 | 15th January 2006 09:31 |