Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18th April 2007, 18:45   #1 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779
Standard Venturi - boblestørrelse?

Hva er det egentlig som bestemmer boblestørrelsen på en venturiskummer? I min forhatte ATK junior-skummer er nemlig boblene alt for store til å kunne gi effektiv skumming, og jeg skjønner ikke helt hva jeg eventuelt kan gjøre med saken? Har prøvd med forskjellige pumper for å drive skummeren, og kjører nå en OR 6500 i håp om at den skulle ha kraft nok til å fylle skummeren med mikrobobler, men dengang ei. Har prøvd andre pumper, og har også prøvd både å strupe igjen lufttilførselen til venturien og å sette en luftpumpe til å blåse vann inn, men ingen av delene ser ut til å hjelpe. Ved å strupe igjen tilførselen av luft får jeg mindre bobler, men det er også færre av dem...

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 18th April 2007, 19:23   #2 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508
Standard Re: Venturi - boblestørrelse?

På f.eks Deltec sine sitter det et nålehjul som pisker sammen luft og vann til skum, uten noe slikt kan jeg ikke skjønne at det skal fungere, vet de fleste andre merker har noe tilsvarende, sikker på at det ikke var noe slikt på orginalpumpen?.
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 19th April 2007, 06:34   #3 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887
Standard Re: Venturi - boblestørrelse?

Sitat:
Opprinnelig postet av Mack
Hva er det egentlig som bestemmer boblestørrelsen på en venturiskummer? I min forhatte ATK junior-skummer er nemlig boblene alt for store til å kunne gi effektiv skumming, og jeg skjønner ikke helt hva jeg eventuelt kan gjøre med saken? Har prøvd med forskjellige pumper for å drive skummeren, og kjører nå en OR 6500 i håp om at den skulle ha kraft nok til å fylle skummeren med mikrobobler, men dengang ei. Har prøvd andre pumper, og har også prøvd både å strupe igjen lufttilførselen til venturien og å sette en luftpumpe til å blåse vann inn, men ingen av delene ser ut til å hjelpe. Ved å strupe igjen tilførselen av luft får jeg mindre bobler, men det er også færre av dem...
Har sett en del patenter på venturi prinsippet til skummere, søk på Beckett skimmer så tror jeg at du får en haug med DIY sider og det finnes ferdige venturi dyser å få kjøpt...

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are