Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 7th April 2007, 01:59   #1 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Tårnåsen
Meldinger: 447
Standard Balling & kalkmikser

Mener å ha lest i en eller annen tråd at hvis man bruker balling så trenger man ikke en kalkmikser, stemmer det? tenkte å bruke balling fra akvarieutstyr.com hvis dette stemmer , tilsetter man da kun osmosevann for å erstatte fordampet vann, og så er det opp til balling å opprettholde vannverdiene ?
joachimB er offline   Svar med sitat
Gammel 7th April 2007, 07:48   #2 (permalink)
Moderator

Torhav sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Åsane/Bergen
Meldinger: 606
Standard Re: Balling & kalkmikser

Sitat:
Opprinnelig postet av joachimB
Mener å ha lest i en eller annen tråd at hvis man bruker balling så trenger man ikke en kalkmikser, stemmer det? tenkte å bruke balling fra akvarieutstyr.com. hvis dette stemmer , tilsetter man da kun osmosevann for å erstatte fordampet vann, og så er det opp til balling å opprettholde vannverdiene ?
Dette stemmer.
Ved å bruke Ballingmetoden tilfører man kalsium, karbonat og nødvendige makro og mikronæringsstoffer.
Det skal ikke være nødvendig å kjøre egen kalkmikser.
Man etterfyller som du sier bare ferskvann.
Torhav er offline   Svar med sitat
Gammel 7th April 2007, 11:24   #3 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887

Sitat:
Mener å ha lest i en eller annen tråd at hvis man bruker balling så trenger man ikke en kalkmikser, stemmer det? tenkte å bruke balling fra akvarieutstyr.com hvis dette stemmer , tilsetter man da kun osmosevann for å erstatte fordampet vann, og så er det opp til balling å opprettholde vannverdiene ?
Husk å juster vannverdiene dine til det optimale og så kjører du i gang Balling, ser du på http://www.akvarieutstyr.com så finner du de stoffer du trenger for å justere verdiene dine helt optimalt, evnt er det noe spesielt du er usikker på så fyr løs på forumet her og du får god hjelp...

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 7th April 2007, 12:29   #4 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Chriss
Husk å juster vannverdiene dine til det optimale og så kjører du i gang Balling, ser du på http://www.akvarieutstyr.com så finner du de stoffer du trenger for å justere verdiene dine helt optimalt, evnt er det noe spesielt du er usikker på så fyr løs på forumet her og du får god hjelp...
Ettersom akvarie har oppstarts dato forhåpentligvis i neste måned 8) så vil jeg jo være avhengig av å få verdiene på plass, før jeg setter i gang balling. Hvilke av de andre produktene på www.akvarieutstyr.com er det da jeg trenger i oppstarts fasen?
Takk for hjelpen.
Gammel 7th April 2007, 19:13   #5 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Sitat:
Sitat:
Opprinnelig postet av Chriss
Ettersom akvarie har oppstarts dato forhåpentligvis i neste måned 8) så vil jeg jo være avhengig av å få verdiene på plass, før jeg setter i gang balling. Hvilke av de andre produktene på www.akvarieutstyr.com er det da jeg trenger i oppstarts fasen?
Takk for hjelpen.
Når du starter opp helt nytt akvarium så vil du ha ganske bra verdier av mineraler og sporstoffer umiddelbart og du kan kjøre balling med en gang og du vil holde verdiene dine helt optimalt hele tiden.

De selger alt du måtte behøve av sporstoffer og mineraler om det er noe du ikke finner på siden til akvarieutstyr.com så har de et stort lager med utrolig mye godsaker det er bare til å sende dem en mail...

Det står masse interessant i denne tråden: http://www.saltvann.aquafreaks.no/Fo...ic/t=1524.html

www.norskhdforum.org
Gammel 7th April 2007, 19:34   #6 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

Har lest den tråden mer enn en gang (topp tråd forøvrig ), men for å være på den sikre siden så tenkte jeg at jeg skulle spørre, men da ser det ut som om jeg kan kjøre balling fra dag 1.
Gammel 7th April 2007, 21:34   #7 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

men jeg kom jo til å tenke på at når jeg kjøper inn steiner til min tank så vil jeg jo gå igjennom en innkjøringsprosess på disse...vil det ikke da være bortkastet å kjøre balling i disse månedene, eller burde jeg prøve å holde riktige vannverdier fra dag 1 ?..
Gammel 8th April 2007, 07:32   #8 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Det er uannsett viktig å holde verdiene på topp også under en innkjøring, det gir bedre vekst vilkår for bla, kalkalger. Algeprosessen blir også bremset av gode verdier samtidig som du vet at når du begynner å sette inn koraller så er forholdene så gunstig som mulig...

www.norskhdforum.org
Gammel 8th April 2007, 23:08   #9 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Leser igjennom tråden her og vil bare nevne en ting så det ikkje skjer dumme misforståelser. Flere ganger nevnes riktige verdier og eg vil bare påpeke at ballingmetoden opprettholder bl.a. calcium, strontium, kh, magnesium og ph på et riktig nivå. Ka som skjer med ammonia, nitrit nitrat og fosfat har ingenting med balling å gjøre. Så disse vil gå sin vante gang i en innkjøringsfase. Balling virker litt for godt til å være sant etter min mening, men det skal prøves og krysser fingrene for at dette virker.
Gammel 9th April 2007, 08:30   #10 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Pjot
Ka som skjer med ammonia, nitrit nitrat og fosfat har ingenting med balling å gjøre. Så disse vil gå sin vante gang i en innkjøringsfase.
Fordel med gode kalsium nivåer, er sammen med riktig pH og KH så binder kalsium fosfat som igjen er en næringskilde til alger...
Amoniakk, nitrit og nitrat er en historie for seg selv...

www.norskhdforum.org
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are