Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18th March 2007, 09:51   #1 (permalink)

hvalhai sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Jevnaker
Meldinger: 2
Standard Sirkulasjon

Hei !

Skal oppgradere fra et 160 liter til et 250 liter.
Denne gangen skal jeg ha sump også.

Har en del steinkoraller og noen myke.
Det jeg lurer på er, hvor mye sirkulasjon anbefaler dere???

Man leser så mye at man rett og slett blir forvirret :lol:

Nå så har jeg en New Jet 3000 l/t, + en liten sak som henger nær overflaten 400 l/t. Har også en Aqua Medic 2400 l/t som jeg ikke bruker (akkurat nå, støyer for mye).

Mange som snakker om at vannstrømmen blir for hard og konsentrert, slik at det irriterer en del koraller.
Finnes det noen som kjenner til pumper med litt mykere stråle???

Og til sist... beste plassering av pumper, i forhold til sirkulasjon ?

Hilsen
Heidi
hvalhai er offline   Svar med sitat
Gammel 18th March 2007, 22:40   #2 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508
Standard Re: Sirkulasjon

Myk stråle? har ikke så mye med pumpen å gjøre, du kan jo difuse strålen på utallige måter.

Jeg er ingen tillhenger av å sette powerheads i hytt og pine for å oppnå turbulens osv, men det er jo de fleste, det skader jo ikke innen rimelighetens grenser, det ser bare helt idiotisk ut og høres fort ut som fiskebåt. Jeg er forsåvidt fornøyd med 1 kraftig pumpe med 1 uttak, steinene lager masse turbulens og variasjon, men jeg kommer nok til å lage flere uttak og kansje en innretning som veksler mellom. PÃ… 250 liter ville jeg tro at ca 3000 l/t er helt greit men det kan sikkert med fordel være 4000l/t.
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 18th March 2007, 23:35   #3 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887
Standard Re: Sirkulasjon

På min 750 liter har jeg fire Tunze stream6100 som pulserer og på det meste kan de levere totalt 48000 lite pr time og så er det vel ca tre tusen liter pr time på retur pumpen. jeg kommer til å sette inn to stream 6200 som er god for 20000 liter pr time hver.
Disse pumpene skyver vannet vhja en propell og dermed så blir det en myk fin turbulens ala påhengs motor effekten er kjempeflott og de er kraftig nok til å fjerne skit og rusk samtidig så trives det meste oppi min balje...
Det du referer til med mistrivsel når korallene står direkte i "strålen" fra en skovel pumpe har jeg erfart selv flere ganger, men det skjer også om de står for nerme en Tunze pumpe, det kan jeg skrive under på....
Det er normalt anbefalt med 10X akvariets volum i sirkulasjon dvs ca 2500 liter pr time i din nye 250 liter. I et SPS, LPS oppsett er det helt vanlig å ligge på 20X eller mer....

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are