Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10th March 2007, 14:23   #1 (permalink)
Member

Medlem siden: May 2005
Sted: Randaberg
Meldinger: 128
Standard Tunze Multicontroller piper!!!

Noen som har peiling på hvorfor det piper fra multicontrolleren min?? Lyden slutter når jeg trekker ut kontakten til den ene pumpa (strømtilførselen). Denne pumpa sviver da heller ikke. Lysene på multicontrolleren indikerer at pumpen skal svive. Noen som har erfaring med dette?? Er det pumpa, multiconrolleren, eller evt. trafoen som er gåen?? Takker for innspill...
leffi er offline   Svar med sitat
Gammel 10th March 2007, 14:33   #2 (permalink)
Forhandler

Reef sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Hundvåg
Meldinger: 233
Standard Re: Tunze Multicontroller piper!!!

Pipingen indikerer at pumpen ikke sviver rett og slett. Ta ut pumpen fjern alger og dritt og vask den godt, oftest bare dette som er feil. Hvis den fortsatt ikke sviver så er det nok enten pumpa eller trafoen som svikter.
Reef er offline   Svar med sitat
Gammel 10th March 2007, 14:40   #3 (permalink)
Member

Takker, tror egentlig ikke den er så overgrodd heller, men får prøve dette når jeg kommer hjem fra jobb mandag..... kanskje en snegle/eremitt som kiler rotoren....

Det er jo selvfølgelig når jeg er borte det skjer, og samboeren min blir vekket grytidlig av alarm...
Gammel 12th March 2007, 19:07   #4 (permalink)
Member

Hjemme fra jobb igjen, pumpen rensket - og hva skjedde??! Pumpen sviver som normalt...
Gammel 13th March 2007, 00:21   #5 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887

Sitat:
Opprinnelig postet av leffi
Hjemme fra jobb igjen, pumpen rensket - og hva skjedde??! Pumpen sviver som normalt...
Det høres flott ut med en enkel løsning, min 6100 pumpe har enkelt og greit bare sluttet å virke, rotoren går fint rundt med hånd kraft og alt virker normalt, skiftet trafo med en annen, ingen forskjell, skiftet styring med en annen, ingen forskjell, skiftet rotor med en annen, ingen forskjell, puttet den aktuelle rotoren i en annen pumpe og den virket, byttet med en annen rotor i den aktuelle pumpen, ingen forskjell, retur til Tunze så får vi se hva som skjer....

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 18th March 2007, 23:53   #6 (permalink)
Member

Multikonrolleren piper igjen..... Nå på den andre pumpen. Tok da begge pumpene ut og gjorde de rene. La de i eddikvann over natten for så å gi dem en grundig vask. Startet opp igjen, den ene pumpen sviver ikke, den andre sviver i ca. 12 timer. Noen som har noen tips??! Pumpene er ca. 15 mnd. gamle...
Gammel 22nd March 2007, 21:39   #7 (permalink)
and
Member

and sin avatar

Sted: Ebbesvik, Sotra
Meldinger: 199

Hvis de er ren og fri for kalkavleiringer og fremdeles ikke går er det nok retur til tunze som er løsningen ,mener det er 2 år`s garanti.
Gammel 23rd March 2007, 13:56   #8 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779

Delene inni pumpen slites jo og bør byttes innimellom. Har selv bestilt smådeler til mine Stream-pumper fra paraquatics.co.uk og har vært veldig fornøyd med både pris og service

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 23rd March 2007, 17:50   #9 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Sted: Bergen
Meldinger: 1,887

Sitat:
Opprinnelig postet av Mack
Delene inni pumpen slites jo og bør byttes innimellom. Har selv bestilt smådeler til mine Stream-pumper fra paraquatics.co.uk og har vært veldig fornøyd med både pris og service
Er paraquatics.co.uk billigere enn å bestille direkte fra Tunze.com?

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 31st July 2007, 16:07   #10 (permalink)
Member

I dag - etter nesten 5 mnd siden pumpene/multicontrolleren streiket - fikk jeg endelig pumpene mine tilbake fra reperasjon hos Tunze. Først sendte jeg pakken en gang (etter endel mailing frem og tilbake til tunze), men da hadde posten glemt noen papirer så pakken ble ikke hentet. Var da på ville veier i nesten 1,5 mnd. Så ble pakken igjen sendt, fortsatt litt tull med posten, men denne gang kunne jeg ordne resten av papirene via fax. Så altså idag er det igjen god sirkulasjon i karet mitt. Har i mellomtiden levd på sirkulasjon fra en Hydor Koralia......

Det kan nevnes at Tunze hentet pakken 18. juli, så ingenting å si på de. Det blir vel mer en sånn...... "Heia Posten!!!!"
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Tunze Stream pumper og Multicontroller (Stavanger) Reef Selges 2 29th March 2007 11:19
Tunze Stream Mack D.I.Y Gjør det selv 8 19th October 2006 11:25
tunze edland Lys, filtrering & annet utstyr 2 2nd March 2006 08:37
multicontroller 7095 Ny til Hobbyen 4 22nd February 2006 23:24
Tunze catfalk Kjøpes 9 22nd January 2006 11:11