| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Sitter i et lite dillemma.
Byttet ut 10000k T5 rørene mine med nye cromaplex 5 bånds 20000k rør fra deltec, i starten så de fleste tingene i karet litt betenkt ut, byttet ikke alle på engang men over en periode på 4 uker. Nå har det gått en stund og LPS, SPS og anemonen ser helt super ut, de farger flott ut som jeg bare har sett skje under Metal Halogen lamper, selv brune sps¨er begynner å få grønntint over seg og disse vokser som et uvær, spesielt hammerkorallene splitter seg nå en gang i uken. Men skiveanemonene har det ikke bra, de som står i skygge partier ser ok nok ut, men ikke fantastisk, de som satt rett i "solen" er blitt veldig bleke og ingen av dem vokser noe særlig, disse delte seg raskt og villig tidligere. Så må jeg velge hva jeg vil ha i karet? bør jeg bytte tilbake? disse rørene har blitt skrytt opp i skyene og omtalt som minst like bra som metal halogen, men er de kansje ikke beregnet for alt? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Når du har så bra resultat på de andre korallene så synes jeg ikke du burde bytte tilbake, det er bare min personlige mening.
Er usikker på skiveanemonene, har noen selv som trives under 2x150 watt halogen lamper. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
kjører du kun 20k og actinic? eller misforstår jeg nå.. blir ikke det veldig "blått"??
vedr valget ditt så hadde ikke jeg vært i tvil iallefall (om du må velge da) ;-) |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
20k og actinic ja 50/50,, jo det blir ikke akkurat blått, men veldig veldig hvitt ihvertfall
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Eg bytta rør for ei stund sida. ifra 2*10k til 15/20kaquasience. fantastisk resultat med tanke på fargene, men veksten stagnerte. sette inn ett 10k rør i tillegg det hjalp veldig på veksten, og fargen er tilnærmet lik.
det er min erfaring. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
Slik jeg har forstått det så vokser korallene saktere jo blåere/høyere Kelvin lyset har, noen andre som kan bekrefte/avkrefte ?
Selv kjører en kombi løsning med 8x54 W T5 fra Aqua Sience som gir meg omtrent hele lys spekteret,fra 24000K til 6500K. Fargemessig har de parkert den gamle HQI lampen på 2x250W
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
hmm akkurat den har jeg aldri hørt, men jeg vill vell tro at de forskjellige artene liker forskjellig lys, så delvis sant? de harde korallene mine skjøt uten tvil fart med de nye pærene.
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Administrator
|
Har nok noe med at enkelte koraller liker seg i overflaten men enkelte liker seg lengre nede.. Ved høy Kelvin simulerer vi et dypere vannivå hvor blått er den dominante fargen. Kan tenke meg at når en korall som er vant til lys tilhørende et annet nivå plutselig får dette endret vil veksten og fargene endre seg. KOrallen vil selvfølgelig ikke dø siden den fremdeles får riktig lys men av annen temperatur.
Bare en teori jeg har.. Din tur til å kviste den Stoffer
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|