| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Med fare for å utløse 3. verdenskrig, hvor står vi i forhold til bruk av Rowaphos? Noen som har forandret mening siden sist? Som enkelte kanskje husker plagdes jeg kongelig da jeg begynte å bruke Rowaphos i karet mitt, mye mulig fordi jeg brukte for mye av stoffet i starten...
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
LItt spent jeg også.. siden akvariet mitt er på vei opp har jeg vurdert å sette igang med Rowa fra dag 0, men gidder ikke hvis det ikke har noe for seg eller viser seg å kunne skape problemer for meg.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
etter å ha undersøkt litt fant jeg ut at alle jeg snakket med brukte dette 24/7 så jeg hoppet i det selv også.. ble da anbefalt åbruke MYE mindre i starten, og startet dermed med litt over en spiseskje på en percula 120 (ca 470 liter).
har brukt dette i litt over en uke nå og ikke erfart noe negativt utenom noen få områder med rød cyano som er borte igjen nå.. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
noen som vet om man kan bruke rowa i en filt-sokk, eller må man kjøre det i en reaktor?
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Junior Member
|
jeg har det i en damestrømpe :lol:
blir vel best i en reaktor ja, evt i en filtersokk ett sted med bra gjennomstrømning.. en mulighet er å kappe en 0,5l i to, fylle med litt filtervatt så rowa(evt kull i tilegg) og så litt filtervatt igjen.. sett flasken på en maxijet el.l og du har ett greit partikkel/ kull/ rowa filter.. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
gaultier: har du merket noen positive reaksjoner på bruken av Rowaphos?
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Rowa gjør nok som det står på pakken om man klarer å deploye det riktig, men å bruke det bare for sikkerhets skyld har jeg ikke helt troen på, heller ikke som et generelt pleiemiddel mot alger, bruk det når du har problemer med fosfater ellers er det bare penger ut av vinduet. Jeg forsøkte det selv da jeg slet med alger i oppstarten uten at jeg så et fnugg av forskjell. Jeg ser forøvrig at de nå selges som filterpads, nå sikkert mye lettere å bruke disse om man ikke har den nødvendige reaktoren eller filterboksen til mediet.
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Junior Member
|
Sitat:
høres jo litt halleluja ut, men har vært småskeptisk som stoffer her, og ventet mange mnd før jeg prøvde.. men da jeg forsøkte med litt sps og de sturet litt hadde jeg iallefall ikke noe å tape på å prøve. hadde som nevnt over ett lite utbrudd med røde slimalger enkelte steder, men det gikk raskt bort igjen.. husk å dosere mye mindre enn anbefalt, samt å skylle rowaen. |
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
Noen forskjell å se på korallene? Det er jo liksom det som teller
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Junior Member
|
på ett par sps (acropora og montipora) som hadde litt alger på seg er dette borte, samtidig som polyppene ikke er innetrukket lenger.. vet ikke om dette kun skyldes rowa, men gjorde som sagt ingenting annet uvanlig enn å begynne med det.. hos meg har det iallefall hjulpet med phosfat som igjen påvirker sps og algevekst..
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Rowaphos | Mack | Lys, filtrering & annet utstyr | 38 | 5th November 2006 13:57 |
| Rowaphos | Rusky | Lys, filtrering & annet utstyr | 23 | 29th September 2005 16:59 |
| Rowaphos igjen... | Endre | Lys, filtrering & annet utstyr | 18 | 14th October 2004 22:01 |
| Rowaphos | Mack | Lys, filtrering & annet utstyr | 2 | 8th October 2004 17:14 |
| Rowaphos | Rusky | Lys, filtrering & annet utstyr | 12 | 18th June 2004 22:08 |